جمعه / ۲۲ فروردین ۱۳۹۹ / ۱۰:۴۴
سرویس : تغذیه و سلامتی
کد خبر : ۹۳۰۱۹
گزارشگر : ۳۵۱۶
ایسنا
سرویس تغذیه و سلامتی

شیوع کروناویروس و راهکارهای حفظ سلامت میکروبیوم روده

در حال حاضر وضعیت در سراسر جهان به گونه‌ای است که به نظر امکان کنترل شرایط وجود ندارد اما همچنان می‌توان با رعایت نکات ساده‌ای سلامت خود و اطرافیان را حفظ کرد.

اولین و مهم‌ترین نکته رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی توصیه شده همچون شستشوی مرتب دست‌ها، خودداری از تماس دست‌ها با صورت و محدود کردن ارتباطات اجتماعی است. رعایت این نکات برای حفظ سلامت گروه‌های پرخطر از قبیل مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای، میانسالان و زنان باردار حائز اهمیت است.
 
علاوه بر رعایت این موارد لازم است فرد سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کند. سیستم ایمنی بسیار پیچیده است و تاثیر فاکتورهای متعدد بر عملکرد آن موضوعی عجیب و غیر قابل تصور نیست. آنچه اهمیت دارد این است که بسیاری از این فاکتورها به ژن‌ها ارتباط ندارند و تحت تاثیر سبک زندگی و محیط اطراف ماست.
 
یکی از مواردی که باید نسبت به آن دقت شود سلامت میلیاردها میلیارد میکروب موجود در روده‌هاست که در مجموع میکروبیوم شناخته می‌شوند. بررسی‌ها حاکی از آن است میکروبیوم روده نقش حیاتی در واکنش سیستم ایمنی در برابر عفونت‌ها و حفظ وضعیت کلی سلامت بازی می‌کند.
 
سلامت میکروبیوم روده علاوه بر آنکه موجب می‌شود به پاتوژن‌های بیماری‌زا همچون کروناویروس واکنش نشان داده شود کمک می‌کند تا از واکنش بیش از حد سیستم ایمنی که آسیب ریه‌ها و دیگر اعضای بدن را به دنبال دارد جلوگیری شود.  
 
به گفته متخصصین سلامت برای تقوست سیستم ایمنی نیازی به مصرف مکمل‌های خوراکی نیست و نوع خوراکی مصرفی می‌تواند بیشترین تاثیر را بر میکروب‌های روده داشته باشد.
 
به گزارش ایسنا به نقل از جاکارتاپست، بهترین راه برای متنوع ساختن میکروبیوم روده، مصرف طیف گسترده‌ای از مواد غذایی گیاهی است که دارای فیبر زیادی هستند. بررسی‌ها نشان داده رعایت رژیم غذایی مدیترانه‌ای به بهبود تنوع میکروبیوم روده و کاهش التهاب کمک می‌کند. مصرف کافی میوه‌ها، سبزیجات، خشکبار، دانه‌ها و غلات از دیگر توصیه‌های متخصصین است.
(جمعه ۲۲ فروردین ۱۳۹۹) ۱۰:۴۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها