پنج شنبه / ۲۱ فروردین ۱۳۹۹ / ۱۳:۵۶
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۹۲۹۹۳
گزارشگر : ۳۵۵۱
مهر
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

پودر گوشت وارد جیره غذایی طیور شد

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران با اشاره به کمبود شدید عرضه سویا و ذرت دامی و افزایش چشمگیر قیمت این نهاده ها از عملکرد دولت در این زمینه به شدت انتقاد کرد.

ناصر نبی پور با بیان اینکه میانگین قیمت تخم مرغ درب مرغداری هم اکنون بین ۷۷۰۰ تا ۷,۸۰۰ تومان است، گفت: مشکل اصلی تولید و تولیدکنندگان در حال حاضر بحث نهاده‌های دامی است. عرضه ذرت و سویا به شدت کاهش یافته و می‌توان گفت که اصلاً در بازار یافت نمی‌شود ضمن اینکه قیمت این دو نهاده حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد افزایش یافته است.
وی با بیان اینکه ۷۰ درصد جیره غذایی مرغ از این دو نهاده تشکیل می‌شود، افزود: قیمت مصوب ذرت ۱,۳۵۰ تومان و قیمت مصوب سویا ۲,۴۵۰ تومان است اما الان در صورت عرضه، مرغداران سویا را به قیمت کیلویی ۳۵۰۰ تا ۳,۶۰۰ تومان و ذرت را به قیمت کیلویی ۲۳۰۰ تا ۲,۴۰۰ تومان خریداری می‌کنند.
این مقام مسئول تصریح کرد: متأسفانه سامانه بازارگاه وزارت جهاد کشاورزی محلی برای خرید دلالان شده و آنها نهاده‌ها را از این سامانه خریدند و احتکار کردند چرا که مرغداران پول نقد کافی برای خرید از این سامانه نداشتند.
نبی پور ضمن انتقاد از عملکرد دولت در این زمینه افزود: شرکت پشتیبانی امور دام که باید در این شرایط اقدام به توزیع نهاده‌های دولتی کند این کار را انجام نمی‌دهد و مشخص نیست که دلیل آنها برای خودداری از عرضه به بازار چیست.
وی ادامه داد: همچنین به دلیل عدم تخصیص ارز، کشتی‌های نهاده‌ها حدود ۴ الی ۵ ماه است که در بنادر مانده و ترخیص نمی‌شود.
این فعال بخش خصوصی گفت: در حال حاضر مرغداران شرایط خوبی ندارند و به سختی برای مرغ‌های خود جیره غذایی پیدا می‌کنند به همین دلیل مجبورند با قیمت‌های بالا این نهاده‌ها را بخرند؛ ما در حال حاضر به جیره غذایی مرغ‌ها پودر گوشت و خرده گندم اضافه کرده‌ایم که در گذشته به دلیل رعایت مسائل بهداشتی از جمله احتمال آلودگی به سالمونلا این کار را انجام نمی‌دادیم اما الان مجبور به انجام آن هستیم.
این فعال بخش خصوصی با بیان اینکه قیمت هرکیلوگرم پودر گوشت هم اکنون ٢٤٠٠ تومان است، گفت: حتی این محصولات نیز به سختی یافت می‌شود و با ادامه روند فعلی قیمت آنها دو برابر خواهد شد.
وی اضافه کرد: وزارت جهاد کشاورزی نیز با توجه به شرایطی که دارد فعلاً در این زمینه پاسخگو نیست اما شرکت پشتیبانی امور دام ضروری است که به این مساله ورود و مشکلات تولیدکنندگان را حل کند.
نبی پور تصریح کرد: ما آمادگی داریم نهاده‌ها را به قیمت آزاد هم بخریم اگر که عرضه انجام شود ضمن اینکه با ادامه شرایط فعلی در آینده‌ای نزدیک در حوزه تولید و قیمت محصولاتی مانند گوشت، مرغ، شیر و لبنیات با چالش‌های جدی مواجه خواهیم شد.

(پنج شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۹) ۱۳:۵۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها