دوشنبه / ۱۸ فروردین ۱۳۹۹ / ۱۶:۳۷
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۹۲۹۴۵
گزارشگر : ۳۵۵۱
فارس
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

برخی کشورها به خاطر کرونا کالای اساسی ذخیره می‌کنند

با نگرانی از اثر ویروس همه‌گیر کرونا بر امنیت غذایی، برخی کشورها کالاهای اساسی مانند برنج را ذخیره می‌کنند.

با اعلام پاندمیک بودن ویروس کرونا از سوی سازمان بهداشت جهانی و همچنین هشدار فائو بر تاثیر این ویروس بر امنیت غذایی، برخی کشورها  اقدام به ذخیره کالاهای اساسی کردند.
به گزارش بانکوک پست، یک مقام ارشد در دولت فیلیپین اعلام کرد: به دنبال واردات 300 هزار تن کالای اساسی برنج برای اطمینان از تامین نیاز داخلی است. این در حالی است که این کشور به شدت در حال مقابله با ویروس کرونا است.
کشور فیلیپین بزرگترین وارد کننده برنج در سال 2019 بود و حدود 2.9 میلیون تن از این محصول خریداری کرده بود.
این کشور عمده محصول برنج خود را از ویتنام خریداری می‌کرد اما این بار تایلند را نیز به فهرست مقاصد وارداتی خود اضافه کرد.
با توجه به اینکه این کشور عمده نیاز این محصول را وارد می‌کند نگرانی از ویروس کرونا مقامات این کشور را مجبور کرده تا زودتر به فکر تامین داخل و انبار محصولات کشاورزی باشند.
تاثیر ویروس کرونا بر قطع صادرات کشورهای صادر کننده هم بسیار مهم است و احتمال دارد این کشورها صادرات خود را قطع کنند. این قطع صادرات بیشتر به دلیل مغایرت آن با پروتکل‌های بهداشتی است.
دو روز پیش کشورهای هند و پاکستان هم اعلام کردند صادرات برنج خود را متوقف کردند.
در این میان کشور ویتنام که سومین کشور بزرگ تولید برنج در جهان است نیز به طور موقت قراردادهای جدید صادراتی خود را معلق کرده است تا اینکه مطمئن شود میزان برنج تولیدی این کشور در وهله نخست برای تامین نیاز داخل و آن هم در شرایط بیماری کرونا کفایت می‌کند.
بنابراین در حال حاضر هم کشورهای صادر کننده هم کشورهای وارد کننده شیوع بیماری کرونا و در کنار آن هشدارهای سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان خوار و بار جهانی را بسیار جدی لحاظ می‌کنند و به فکر تامین امنیت غذایی کشورشان هستند.
برخی تاجران این هفته اعلام کردند که ویتنام تعلیق صادرات برنج را لغو کرده و قرار است به صادرات خود ادامه دهد.
در حال حاضر امنیت غذایی در جهان به دلیل مشکلاتی که در حمل و نقل مواد غذایی وجود دارد و نیز یک پنجم جمعیت جهان در قرنطینه خانگی به سر می‌برند، بسیار جدی است.
بر اساس این گزارش کشور کامبوج هم صادرات برنج خود را برای اطمینان از تامین نیاز داخل ممنوع خواهد کرد.
در حال حاضر فیلیپین، واردات برنج خود را با هدف انبار و ذخیره سازی برای روز مبادا انجام می‌دهد.
کشور ما هم سالانه 500 تا یک میلیون تن واردات برنج انجام می‌شود. اگرچه برخی مسئولان امسال به خودکفایی برنج اشاره کردند اما این خودکفایی از سوی متخصصان پذیرفته نیست.
در کنار نیاز به واردات، وارد کنندگان از عدم تخصیص ارز برای واردات و حتی ترخیص برنج‌های معطل در گمرک خبر می‌دهند.
پیشتر بازرگانان هشدار داده بودند در صورتی که ارز به واردات برنج اختصاص نیابد بسیار محتمل است در آینده با متوقف شدن صادر کنندگان عمده تامین این محصول اساسی به مشکل بربخورد.
برنج مهمترین محصول غذایی در کشور ما پس از گندم است و طی دهه‌های گذشته ذائقه مردم به مصرف این مواد غذایی عادت کرده است. سالانه حدود 2و نیم میلیون تن برنج مصرف می شود.

(دوشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۹) ۱۶:۳۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها