یکشنبه / ۱۷ فروردین ۱۳۹۹ / ۰۷:۱۰
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۹۲۸۷۶
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

بازار مرغ تعریفی ندارد / بحران کرونا عامل اصلی زیان مرغداران

حجت گفت: هم اکنون مرغداران به سبب بحران کرونا و مازاد تولید در فروش هر کیلو مرغ ۳ هزار تومان متضرر هستند.

عظیم حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی کشور با اشاره به اینکه بازار مرغ تعریفی ندارد، اظهار کرد: امروز متوسط قیمت هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۶ هزار و ۴۰۰ تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۹ هزار و ۷۵۰ تومان است.
وی افزود: با توجه به تداوم روند فعلی خرید مرغ از سوی پشتیبانی امور دام بعید است که اتفاق خاصی در بازار اتفاق بیفتد، از این رو انتطار می‌رود خرید مرغ با سایز بالا در دستور کار قرار گیرد.
حجت ادامه داد: تا زمانیکه دستور معاون امور دام مبنی بر خرید مرغ با وزن بالا در دستور کار قرار نگیرد، کماکان زیان ۳ هزار تومانی مرغداران در فروش هر کیلو مرغ ادامه خواهد داشت.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه تامین مرغ مورد نیاز خانوار در ماه رمضان دچار چالش خواهد شد، بیان کرد: در شرایط فعلی، مرغداران نقدینگی لازم برای جوجه ریزی واحد‌های خود را ندارند، از این رو دولت از طریق صندوق‌های کشاورزی باید نسبت به پرداخت اعتبار با بهره پایین اقدام کند تا تامین مرغ مورد نیاز ماه رمضان دچار چالش نشود.
به گفته وی، پشتیبانی امور دام طی ۱۰ روز گذشته خرید مازاد مرغ از سطح بازار را آغاز کرده، اما تاکنون این موضوع تاثیری بر روند قیمت در بازار نداشته است.
حجت ادامه داد: هم اکنون پشتیبانی امور دام به جای خرید مرغ زنده، اقدام به خرید مرغ شیرینگ پک شده می‌کند که امکان این کار برای تولیدکننده وجود ندارد.
عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی با انتقاد از نحوه خرید مرغ مازاد مرغداران بیان کرد: علی رغم فصل جوجه ریزی، اما قیمت هر قطعه جوجه یکروزه به سبب کاهش انگیزه مرغداران به ۵۰۰ تومان کاهش یافته است.
حجت با تاکید بر حمایت همه جانبه دولت از مرغداران گفت: در شرایطی که بحران کرونا و قرنطینه خانگی تقاضا برای خرید مرغ را کاهش داده است، لذا این امر در کنار مازاد تولید منجر به افت قیمت جوجه و مرغ در بازار شده است.
حجت با انتقاد از نحوه قرارداد پشتیبانی امور دام با مرغداران بیان کرد: با توجه به آنکه دولت در خرید شیر، شیرخام را از دامداران خریداری می‌کند و تقاضای شیر پاستوریزه را ندارد یا در خصوص محصول گندم، گندم تولیدی کشاورزان را خریداری می‌کند، از این رو انتظار می‌رود پشتیبانی امور دام، مرغ زنده را خریداری کند.
این مقام مسئول با بیان اینکه تزریق پول پشتیبانی امور دام به مرغداران تاثیری در بهبود شرایط بازار ندارد، گفت: علی رغم آغاز خریدمازاد محصول تولیدی، اما نرخ هر کیلو مرغ ۸۰۰ تومان کاهش یافته است که این امر مستلزم بازنگری در نحوه خرید است.
این مقام مسئول یکی دیگر از مشکلات مرغداران را متن قرارداد پشتیبانی امور دام اعلام کرد و گفت: متن قرارداد پشتیبانی امور دام به گونه‌ای است که سازمان تامین اجتماعی و مالیات درصد بالایی را به سبب این قرارداد از مرغداران دریافت می‌کند که این ۲ عامل موجب شده قیمت مرغ در سطح بازار همچنان پایین باشد.
خرید روزانه یک هزار و ۲۰۰ تن‌مرغ مازاد مرغداران
وی ادامه داد: روزانه پشتیبانی امور دام یک هزار تن تا یک هزار و ۲۰۰ تن مرغ مازاد مرغداران را از سطح بازار جمع آوری می‌کند، در حالیکه انعقاد قرارداد مستقیم با مرغدار تاثیر بیشتری در کاهش زیان مرغداران دارد.
 
حجت قیمت واقعی هر کیلو مرغ زنده را ۹ هزار و ۵۰۰ تومان و مرغ آماده به طبخ ۱۳ هزار و ۵۰۰ تا ۱۴ هزار تومان اعلام کرد و افزود: عرضه با نرخ فعلی بیانگر زیان ۳ هزار تا ۳ هزار و ۵۰۰ تومانی مرغداران در فروش هر کیلو مرغ است که با احتساب میزان جوجه ریزی، مرغداران در طول یک ماه ۷۵۰ میلیارد تومان از محل فروش مرغ متضرر شدند.
به گفته وی، با استمرار روند فعلی قیمت پیش بینی می‌شود که نرخ مرغ به سبب کمبود عرضه از ۲۰ فروردین به بعد با روند افزایشی در بازار روبرو شود.
این مقام مسئول میزان جوجه ریزی در ماه‌های دی و بهمن را ۱۴ میلیون قطعه اعلام کرد و گفت: بنابر آمار میزان جوجه ریزی نسبت به سال‌های قبل حداقل ۱۵ میلیون قطعه بالاتر است که این امر در کنار فراگیر شدن کرونا، تعطیلی مهمانی و لغو سفر را عامل اصلی زیان انباشت مرغداران دانست.
عضو هیئت مدیره اتحادیه گوشتی با اشاره به اینکه مرغداران با کمبود شدید نهاده ذرت روبرو هستند، اظهار کرد: در حال حاضر قیمت هر کیلو ذرت به سبب کمبود عرضه ۲ هزار تا ۲ هزار و ۴۰۰ تومان است که امیدواریم هر چه سریع‌تر حواله ذرت از سوی پشتیبانی امور دام اعلام شود.
وی در پایان تصریح کرد: اگر پشتیبانی امور دام به صورت عاجل اقدام به توزیع ذرت و کنجاله سویا از طریق تشکل‌ها کند و در کنار این موضوع به امرخرید تضمینی مرغ بپردازد، بحران فعلی مرتفع می‌شود.
 
(یکشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۹) ۰۷:۱۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها