شنبه / ۱۶ فروردین ۱۳۹۹ / ۱۶:۲۰
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۲۸۶۵
گزارشگر : ۳۵۱۶
فارس
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

به جای فشار به کشاورزان راه‌های دیگر کاهش مصرف آب را اجرا کنید

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران گفت: به جای اینکه دولت فشار زیادی را برای کشاورزان به منظور کاهش مصرف آب داشته باشد، راه‌های دیگر کاهش مصرف آب بخش کشاورزی را که تاکنون کم‌کاری شده است را اجرا کند.

سیدرضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران با انتقاد از اقدام اخیر سازمان آب در استان‌ها برای کنتورگذاری و کاهش مصرف آب کشاورزان گفت: در شرایطی که تحریم هستیم و بیماری کرونا اقتصاد کشور و حتی جهان را تهدید می‌کند، نباید بخش کشاورزی با انجام عملیات کنتورگذاری و محدود ساختن مصرف آب را تضعیف کنیم. 
 
وی افزود: در حال حاضر بخش کشاورزی به عنوان پیشران اقتصاد کشور به حساب می‌آید و در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان جهش تولید نامگذاری شده، انجام چنین اقداماتی به اقتصاد کشور ضربه می‌زند. 
 
وی در پاسخ به اینکه کاهش مصرف آب باید نه تنها مدنظر کشاورزان، بلکه عموم جامعه باشد، گفت: در این نکته شکی نیست و برای رسیدن به کشاورزی پایدار، باید مصرف آب را بهینه کنیم و در حال حاضر هم باید مصرف آب در کشاورزی بهینه باشد، یعنی به جای کم کردن مصرف، عملکرد و راندمان آن را افزایش دهیم که این کاملاً مغایر با اقدامی است که سازمان آب در استان‌ها انجام می‌دهد. 
 
نورانی در توضیح صحبت‌های خود گفت: کسی با کاهش مصرف آب مخالفتی ندارد، اما باید اقدامات جایگزین را اجرا کنند تا به تولید ضربه‌ای وارد نسازد.
 
رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران افزود: مثلا دولت طرح الگوی کشت را بیش از یک دهه است اجرا نمی‌کند، در حالی که پایه این طرح بر مبنای کشت مناسب در مکان مناسب است که به بهینه‌سازی مصرف آب نیز کمک می‌ کند. 
 
نورانی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی باید عملیات آبخیزداری را به حد کافی اجرا کند که این باعث هدررفت آب و نیز نفوذ بان به داخل خاک و افزایش ذخایر زیرزمینی خواهد شد. 
 
وی ادامه داد: همچنین بخش تحقیقات می‌تواند با اصلاح گیاهان مقاوم به خشکی، عملکرد محصولات کشاورزی را با آب کم افزایش دهد.
 
رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران همچنین تأکید کرد: آمایش سرزمین که سالهاست قرار است اجرایی شود، تأخیر در اجرا ضربات جبران‌ناپذیری را به بخش کشاورزی و دیگر بخش‌ها وارد کرده است. 
 
نورانی تصریح کرد: در حالی که بسیاری اقدامات مفید برای بهینه‌سازی مصرف آب و افزایش عملکرد محصولات کشاورزی می‌تواند انجام شود، اما مسئولان تقریبا آنها را نادیده گرفته و فشار روی کشاورزان برای کاهش در مصرف آب را امتحان می‌کنند. 
 
نورانی گفت:‌متأسفانه در روزهای اخیر، طرح کنتورگذاری و کاهش مصرف آب در استان‌ها با فشار زیادی انجام می‌شود که نتیجه این اقدام، می‌تواند در سالی که از سوی مقام معظم رهبری با عنوان جهش تولید نامگذاری شده، به بخش کشاورزی آسیب وارد کند. 
(شنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۹) ۱۶:۲۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها