شنبه / ۱۶ فروردین ۱۳۹۹ / ۱۲:۱۰
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۹۲۸۵۶
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایلنا
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

تناقض گویی درباره تاثیر کرونا بر بازار برنج/ آیا باید منتظر گرانی بود؟

هند و پاکستان صادرات برنج جدید را تا پایان کرونا ممنوع کردنده‌اند برخی کارشناسان معتقدند نتیجه این اتفاق کمبود و گرانی در بازار خواهد بود، اما انجمن برنج کشور بر این باور است با توجه به تولید مناسب در سال گذشته توقف واردات برنج موجب بر بازار نخواهد شد.

انجمن وارد کنندگان برنج خبر از ممنوعیت صادرات برنج از سوی کشورهای هند و پاکستان داده است. این دو کشور مبداهای اصلی تامین برنج خارجی کشور هستند.
مسیح کشاورز،‌ دبیر انجمن واردکنندگان برنج معتقد است تصمیم کشورهای صادرکننده برنج برای ممنوعیت تا پایان بحران کرونا در سال جدید می‌تواند نتایج منفی قابل لمسی بر بازار برنج کشور ما داشته باشد.
وی با تاکید بر اینکه تولید در بسیاری از کشورها تحت تاثیر کرونا قرار گرفته است،‌ افزود: در کشورهای هند و پاکستان نیز کارخانه‌های تولید برنج برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا کار خود را تعطیل کرده‌اند و در این شرایط اولویت با تامین نیاز داخلی با استفاده از ذخایر است.
کشاورز اضافه کرد: حفظ امنیت غذایی در هنگام بحران موضوع بسیار مهمی است که کشورها در سیاست‌گزاری های خود به آن توجه می‌کنند.
دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران با اشاره به مشکلات پیش آمده برای تخصیص ارز واردات برنج‌های وارداتی مانده در گمرک، اظهار کرد: در حال حاضر حدود 580 هزار تن برنج واردشده مانده در گمرکات معطل تامین ارز است.
وی هشدار داد با توجه به شرایطی که کرونا برای تامین مواد غذایی در جهان ایجاد کرده است در صورت عدم تامین ارز امکان در برگشت کالا به کشورهای مبدا وجود دارد.
کشاورز ادامه‌ داد: با توجه به ممنوعیت صادرات برنج در دوره جدید برداشت از سوی صادرکنندگان بزرگ و کاهش عرضه در بازارهای جهانی و ورود کشورهای همسایه و همچنین کشورهای حوزه خلیج فارس برای خرید نامحدود محصولات کشاورزی، بیم آن می‌رود تجار هندی و پاکستانی برنج‌های متوقف شده در گمرکات ایران را با بهای بالاتر به این کشورها بفروشند.
وی با اشاره به نزدیکی ماه رمضان و محرم گفت: مصرف برنج وارداتی در کشور در ماه‌های معمول سال 120 تا 150 هزار تن است اما در ایامی مانند ماه رمضان و محرم به 200 هزار تن در ماه می‌رسد.
کشاورز اضافه کرد: از مسئولان و بانک مرکزی انتظار می رود با درک شرایط در سیاست‌گذاری‌های خود تجدید نظر کنند و با حساسیت بیشتر نسبت به تامین امنیت غذایی کشور در شرایط بحران برنامه‌ریزی کنند.
وی  با یادآوری اینکه 6 دهک کشور مصرف کننده برنج‌های ارزان قیمت وارداتی هستند، تصریح کرد: نباید فراموش کنیم 6 دهک جمعیت کشور از اقشار کم برخوردار هستند و مصرف‌کننده برنج‌های وارداتی هستند.
این سخنان در حالی است که جمیل علیزاده شایق، دبیر انجمن برنج ایران، بر این بارو است که با توجه با افزیش 10 درصدی تولید برنج داخلی در سالجاری و واردات بالای انجام شده به رغم بحران پیش آمده بازار برنج دچار شوک نخواهد شد.
وی با اشاره به افزایش تولید برنج در کشور در پی بارش‌های مناسب در سالجاری، اظهار کرد: بارش‌های مناسب در سالجاری علاوه بر استان‌های شمالی تولید برنج در استان‌های جنوبی را نیز افزایش داده است.
وی ادامه داد: ترسالی موجب افزایش 10 درصدی تولید برنج در کشور نسبت به سال گذشته شده است.
شایق میزان تولید برنج در سالجاری در استان‌های جنوبی و شمالی را در مجموع 2 میلیون و 400 هزار تن عنوان کرد.
وی با بیان اینکه واردات برنج در سالجاری در حجم بالایی انجام شده است، افزود: حجم برنج وارداتی در سالجاری نسبت به سال 97 افزایش داشته و روند ورود آن با تخصیص ارز ادامه دارد.
شایق تصریح کرد: با توجه به تولید داخلی و واردات نه تنها بازار کسری برنج ندارد بلکه با اضافه عرضه نیز روبه رو است.
به گفته وی؛ به رغم اعیاد و مناسبت‌های متعدد پیش رو انتظار می‌رود شاهد شوک به بازار برنج در بهار نباشم و بازار باثباتی را در ایام نوروز، ماه رمضان و ماه محرم تجربه کنیم.
شایق با بیان اینکه از اواسط بهمن ماه بازار برنج به ثبات نسبی رسیده است، اظهار کرد: این ثبات تا ماه محرم ادامه خواهد داشت، ورود به فصل کشت برنج در بهار نیز خود عامل دیگری برای بازار بدون تنش خواهد بود.
مدیر عامل انجمن برنج کشور تصریح کرد: پیش بینی آب و هوایی نشان از بهار پر باران برای سال آینده دارد که نتیجه آن تولید بالا برنج همانند سال 98 است.
به نظر می‌رسد با توجه به میزان تولید برنج داخلی کمبودی برای عرضه برنج در بازار وجود نداشته باشد، اما باید یادآوری کرد که برنج‌های وارداتی با توجه به قیمت مناسب تامین کننده نیاز قشر کم درآمد جامعه است و مشکل در تامین و عرضه آن می‌تواند به معنی حذف این کالا از سفرهای بخش زیادی از مردم کم درآمد باشد.
 
(شنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۹) ۱۲:۱۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها