یکشنبه / ۱۰ فروردین ۱۳۹۹ / ۱۱:۴۰
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۹۲۷۳۶
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس اقتصاد

ضرورت تحقق جهش تولید به دلیل محدودیت‌های ارزی

رییس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه در سال گذشته ۱۴ میلیارد دلار صرف واردات انواع کالاهای اساسی شد، گفت: در سال ۹۹ با توجه به مضیغه‌های ارزی موجود باید به طور حتم اهداف جهش تولید محقق شود.

«محمد باقر نوبخت» در چهارمین جلسه ستاد برنامه‌ریزی و راهبری جهش تولید که در سازمان برنامه و بودجه برگزار شد، افزود: امروز برنامه‌های بخش کشاورزی در حوزه‌های جایگزینی واردات و همچنین توسعه صادرات از سوی سرپرست وزارت جهاد کشاورزی ارائه شد.
وی افزود: برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی نیز در راستای کاهش واردات محصولاتی از قبیل ذرت، جو شکر، کنجاله و دانه‌های روغنی ارائه شده است.
 نوبخت ادامه داد که در حوزه افزایش صادرات محصولات کشاورزی طرح‌ها و برنامه‌های لازم از سوی وزارتخانه مربوطه ارائه شده و بر این اساس باید یک جمع بندی و بررسی نهایی روی این موارد انجام شود.
به گفته رییس ستاد راهبری و برنامه‌ریزی جهش تولید، طی سال ۹۸ رشد اقتصادی با نفت منفی، اما به واسطه افزایش تولیدات محصولات کشاورزی رشد و بدون نفت کشور مثبت بوده است.
 نوبخت تاکید کرد: با وجود کمبود منابع آبی با استفاده از روش‌های فناورانه می‌توان به افزایش  تولیدات حوزه‌های مختلف کشاورزی با تمرکز بر صادرات حداکثری این محصولات امیدوار بود.
معاون رییس جمهوری با اشاره به لزوم توجه جدی به چالش‌های کلان اقتصادی در راستای جهش تولید گفت: امروز برنامه های اقتصاد کلان برای حمایت از جهش تولید ارایه شد، این برنامه ها با همکاری مشترک کارشناسان سازمان برنامه و بودجه و وزارت مور اقتصادی و دارایی و مرکز پژوهش های مجلس و با هدف مساعدت و حمایت سیاست های اقتصاد کلان از تولید و فضای کسب و کار تدوین و ارایه شد.
وی افزود: در این برنامه به سه حوزه تسهیل فضای کسب و کار، اصلاح و تقویت نظام مالی و همچنین اصلاح نظام گمرکی و مالیاتی با هدف رفع موانع جهش تولید توجه ویژه شده است.
*برنامه ریزی جهاد کشاورزی برای کاهش واردات ۱۰ قلم کالا
عباس کشاورز سرپرست وزارت جهاد کشاورزی نیز در چهارمین جلسه ستاد راهبری و برنامه ریزی جهش تولید با اشاره به الزامات جهش تولید در حوزه کشاورزی گفت: در خصوص ۱۰ قلم کالای کشاورزی، تولید داخل کشاورزان ایرانی کفاف مصرف داخلی را نمی دهد. اما برنامه ریزی مناسبی برای رفع نیازهای وارداتی در خصوص یکی از این اقلام یعنی گندم انجام شده است.
وی با بیان اینکه، مشکل کم بود آب یکی از چالش های جهش تولید در بخش کشاورزی است، گفت: ظرف ۵ سال با تکیه بر افزایش بهره‌وری شاهد گسترش قابل توجه تولید گندم بودیم.
کشاورز با اشاره به فقدان فناوری های کافی برای استفاده حداکثری از آب باران در کشور تاکید کرد: در سال جاری برای ۲۲۰ هزار هکتار از مزارع، کشت با تکنولوژی جدید با استفاده از بارندگی های موجود انجام شده است.
سرپرست وزارت جهادکشاورزی افزود: تسهیل در سیاست بازگشت ارز صادرات محصولات کشاورزی در افزایش صادرات و ارزآوری  می تواند راهگشا باشد.
کشاورز در انتها با اشاره به کاهش ۱۸۰ میلیون دلاری خروج ارز از کشور  با ورود جدی به حوزه فناوری تولید کود کشاورزی، گفت: در این راستا خواستار همکاری جدی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هستیم.
 
(یکشنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۹) ۱۱:۴۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها