سه شنبه / ۵ فروردین ۱۳۹۹ / ۱۰:۱۶
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۲۶۷۹
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

رشد ۷درصدی بخش کشاورزی در سال ۹۸/ خودکفایی کشور در تولید غذا به ۸۱درصد رسید

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی از رشد ۷درصدی بخش کشاورزی در سال گذشته خبر داد و گفت: ضریب خودکفایی کشور در بحث غذایی به ۸۱درصد رسید.

عباس کشاورز در حاشیه جلسه هیئت دولت درباره سال زراعی گفت: سال زراعی مانند سال آبی از پاییز شروع می‌شود و تا پایان شهریور ادامه دارد.
وی گفت: ما سال زراعی را در سال گذشته با پاییز بسیار خوبی آغاز کردیم، اما سیل بنیان‌کن بهار سال 98 را هیچ کس فراموش نمی‌کند به‌طوری که استان‌های لرستان، خوزستان، ایلام و گلستان درگیر سیل بودند و خیلی از استان‌های ما دچار آب‌گرفتگی شدند.
سرپرست وزارت جهاد کشاورزی افزود: مشکل دیگری که در سال گذشته داشتیم حمله ملخ‌های صحرایی بعد از 67 سال به کشور بود که این ملخ‌ها از قاره آفریقا حرکت می‌کند و مدتی در کشور ما اقامت دارد و بعد به پاکستان می‌رود.
کشاورز گفت: ما با تلاش همکارانمان از این حمله که در دنیا قحطی به‌بار می‌آورد سربلند بیرون آمدیم و حتی به یک هکتار زمین کشاورزی نیز خسارت وارد نشد و در واقع سال گذشته با بیش از 750 هزار هکتار بدون پیش‌بینی و بدون هیچ‌گونه آمادگی مبارزه کردیم و در صحنه بودیم.
وی افزود: مسئله سوم در سال گذشته، بحث تغییرات نرخ ارز و آثار آن بر کشاورزی بود که برای تولید داخلی و چه در بحث صادرات از اواسط سال 97 آغاز شد، اما در بخش کشاورزی با تدابیری که اندیشیدیم این را به‌نفع تولید و به‌نفع صادرات و به‌نفع بنیه بخش کشاورزی به‌کار گرفتیم.
سرپرست وزارت جهاد کشاورزی گفت: مجموعه اقداماتمان باعث شد بخش کشاورزی بیشترین رشد یعنی رشد 7درصدی را داشته باشد و این برای ما افتخار بزرگی است.
کشاورز اضافه کرد: ما برای سال پیشِ‌رو تدارک همه نهاده‌ها اعم از بذر، کود، آفت‌کش و مکمل‌های دامی و طیور، واکسن و سرم و فضای کاری مناسب را دیده‌ایم.
وی گفت: ما با کشاورزان رابطه بسیار نزدیکی داریم و برنامه کشت گندم 6 درصد بیش از سال گذشته انجام و در کشت جو نیز 16 درصد بیش از سال گذشته تدارک دیده شده است و در کشت کلزا نیز به‌رغم اینکه برنامه بسیار بلندپروازانه‌ای داشته، 14 درصد بیش از سال گذشته برنامه‌ریزی کرده‌ایم.
سرپرست وزارت جهادکشاورزی ادامه داد: ما در این خصوص به‌طور مرتب با استان‌ها به‌صورت ویدئوکنفرانس (به‌دلیل شیوع ویروس کرونا) جلسه مشترک داریم و آن را رصد می‌کنیم و بنده تقریباً هر دو روز یک‌بار از استان‌ها در این خصوص سؤال و مشکل تولید و آفت‌ها را بررسی می‌کنم.
کشاورز گفت: ما چند فناوری جدید به بخش کشاورزی ارمغان آورده‌ایم که این فناوری‌ها ان‌شاءالله آثار بسیار خوبی را نیز هم در مصرف و هم در افزایش تولید به ارمغان آورده است.
وی افزود: خودکفایی ما در بحث غذایی در سال گذشته و سال‌های قبل از آن در دولت تدبیر و امید، 55 درصد بود یعنی 45 درصد باید وارد می‌کردیم، اما آن را به بالای 80 درصد رساندیم که عدد بسیار بزرگی است.
سرپرست وزارت جهادکشاورزی گفت: سال گذشته این عدد خودکفایی به 81 درصد رسید.
کشاورز ادامه داد: پیش‌بینی ما آن است که امسال این عدد به 83 درصد برسد درحالی که بسیاری از کشور‌ها آرزویشان رسیدن به 85 درصد است، اما ما به این عدد نزدیک شده‌ایم و این در سایه تلاش کشاورزان بوده است.
 
(سه شنبه ۵ فروردین ۱۳۹۹) ۱۰:۱۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها