دوشنبه / ۴ فروردین ۱۳۹۹ / ۱۱:۱۷
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۹۲۶۶۵
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

واردات گندم در تضاد با شعار "جهش تولید"

با وجود اهمیت بالای خودکفایی تولید محصولات استراتژیک، مسئولان شورای اقتصاد نسبت به اجرای قانون کوتاهی می‌کنند.

با وجود اهمیت بالای خودکفایی تولید محصولات استراتژیک و تامین امنیت غذایی کشور در داخل، اما مسئولان شورای اقتصاد چند سالی است که نسبت به اعلام قیمت واقعی خرید تضمینی مطابق با هزینه های تولید کوتاهی می کنند که این امر با سیاست اقتصاد مقاومتی و شعار جهش تولید در تضاد است‌.
 
بسیاری از دست اندرکاران بخش کشاورزی بر این باورند که با وجود ظرفیت و پتانسیل بالای بخش کشاورزی و اقلیم ۴ فصل ایران امکان استمرار خودکفایی و پایداری تولید گندم به عنوان یکی از مهم ترین‌محصولات استراتژیک تنها در سایه حمایت همه جانبه مسئولان ذی ربط دست یافتنی است.
 
با توجه به آنکه واردات گندم در تضاد با شعار جهش تولید و پرداخت یارانه به کشاورزان خارجی است، از این رو انتظار می رود که مسئولان شورای اقتصاد با افزایش قیمت خرید تضمینی مطابق با هزینه های تولید موافقت کنند چرا که واردات گندم علاوه بر خروج ارز تهدید جدی برای امنیت غذایی کشور به شمار می رود.
 
حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم تا از آخرین وضعیت تولید گندم در داخل و تاثیر بی توجهی مسئولان شورای اقتصاد به تحقق شعار سال با خبر شویم:
واردات گندم با ارز ۴۲۰۰ تومان نابودی تولید گندم را هدف گرفت/استمرار خودکفایی گندم امری مهم در تحقق شعار جهش تولید
 
علی خان محمدی مدیر عامل مجمع ملی نخبگان کشاورزی در گفت‌وگو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، استمرار خودکفایی گندم را امری مهم در جهت تحقق شعار جهش تولید برشمرد و گفت: با توجه به شرایط مساعد تولید و پایداری گندم نیازی به واردات این محصول در سال گذشته نداشتیم.
 
وی افزود: مسئولان ذی دبط اذعان می کنند که به منظور تامین امنیت غذایی کشور باید واردات صورت گیرد که بدین منظور سال گذشته واردات ۳ میلیون تن گندم در دستور کار قرار گرفت.
 
خان محمدی ادامه داد: با وجود ظرفیت و پتانسیل بالای تولید گندم نیازی به واردات گندم نداریم و تنها انتظار می رود مسئولان ذی ربط با حمایت همه جانبه از گندمکاران در تحقق شعار سال گام بردارند.
 
مدیر عامل مجمع ملی نخبگان کشاورزی با اشاره به اینکه واردات گندم صرفه اقتصادی ندارد، بیان کرد: با وجود آنکه ارز ۲ نرخی در کشور ما ایجاد فساد می کند، از این رو انتظار می رود ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شود و دولت پس از واردات با ارز آزاد ببیند که آیا واردات صرفه اقتصادی دارد یا خیر؟
 
دبیر بنیاد ملی گندمکاران با اشاره به اینکه واردات گندم ضربه مهلکی به تولید داخل می زند، گفت: دولت به سبب استفاده ارز ۴۲۰۰ تومانی اذعان می کند که واردات گندم ارزان تمام‌می شود، این در حالی است که پایداری تولید و کشاورزی را نباید به سبب استفاده از ارز ۴۲۰۰ تومانی به خطر انداخت.
قیمت هر کیلو گندم خارجی ۳۰۰ دلار/ پیش بینی تولید ۱۴ میلیون تن گندم در داخل
 
عطااله هاشمی رئیس بنیاد ملی گندمکاران در گفت‌وگو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، وضعیت مزارع گندم را مناسب ارزیابی کرد و گفت: با توجه به بارندگی های اخیر در تمامی استان های کشور و وضعیت سبز مزارع پیش بینی می شود که امسال گندم مورد نیاز کشور از تولید داخل تامین شود و خودکفایی همانند سال های گذشته استمرار یابد.
 
وی با اشاره به اینکه نیازی به واردات گندم نداریم، افزود: با توجه به سطح زیر کشت و راندمان تولید، واردات گندم ضربه مهلکی به تولید وارد می‌کند.
 
هاشمی با اشاره به اینکه کشاورزان از نرخ فعلی گندم گلایه مند هستند، بیان کرد: باتوجه به افزایش هزینه های تولید، کشاورزان نسبت به نرخ ۲ هزار و ۲۰۰ تومانی گندم گلایه مند هستند که انتظار می رود مسئولان ذی ربط قبل از فصل برداشت نرخ خرید را افزایش دهند تا کشاورزان نسبت به تحویل گندم به مراکز دولتی رغبت داشته باشند.
 
رئیس بنیاد ملی گندمکاران ادامه داد: با توجه به اهمیت بالای بخش کشاورزی در امنیت غذایی کشور انتظار می رود که دولتمردان در جهت تحقق شعار سال حمایت همه جانبه از تولیدکنندگان داشته باشند.
 
هاشمی متوسط قیمت هر کیلو گندم خارجی را ۳۰۰ دلار اعلام کرد و گفت: اگرچه مسئولان ذی ربط به سبب واردات گندم با ارز ۴۲۰۰ تومانی اذعان می کنند که اختلاف چندانی با گندم تولید داخل نداریم، اما گندم وارداتی باید با ارز آزاد محاسبه شود که در صورت محاسبه گندم‌با دلار ۱۴ هزار تومان قیمت هر کیلو گندم ۳ هزار و ۸۰۰ تومان است.
 
به گفته وی، با توجه به تولید ۱۴ میلیون تن گندم کمبودی در نیاز کشور نداریم که بخواهیم بخشی از نیاز کشور را از طریق واردات تامین کنیم.
استمرار واردات گندم تهدیدی برای تولید داخل/گندم تولید داخل جوابگوی نیاز کشور است
 
علیقلی ایمانی نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران در گفت‌وگو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، استمرار واردات گندم را تهدیدی برای تولید داخل دانست و گفت: با توجه به پایین بودن قیمت خرید تضمینی، بخشی از کشاورزان حاضر به تحویل گندم خود به مراکز دولتی نشدند که هم اکنون این میزان گندم در بین کشاورزان جابه جا می شود که این امر منجر به سردرگمی و بلاتکلیفی کشاورزان می شود.
 
وی سطح زیرکشت گندم در سال زراعی جدید را ۶ میلیون هکتار اعلام کرد و افزود: بنابر آمار در سال زراعی جدید سطح زیر کشت گندم آبی ۲ میلیون هکتار و گندم دیم ۴ میلیون هکتار است که شرایط مساعد اقلیمی و بارش های اخیر این نوید را می دهد که امسال تولید گندم به حدود ۱۴ میلیون تن می رسد که این مقدار جوابگوی تامین نیاز داخل است.
 
ایمانی درباره آینده خودکفایی گندم بیان کرد: اگر پیش بینی تولید برای سال زراعی ۹۸_۹۷ محقق شود، بعید است که آینده تولید و خودکفایی گندم در معرض خطر قرار گیرد چرا که ابزارهای نظارتی از خروج ارز جلوگیری می کند و دولت تنها به سبب ترس از خالی بودن ذخایر امسال اقدام به واردات کرده است.
 
وی با تاکید بر افزایش قیمت خرید تضمینی گندم در سال زراعی آینده گفت: با گرانی بنزین، قیمت نهاده ها و هزینه های تولید مجدد افزایش یافت که این امر بیانگر ضرورت تجدید نظر در نرخ خرید تضمینی گندم است.
 
ایمانی در پایان تصریح کرد: با توجه به آنکه اعتبار فعلی جوابگوی میزان خرید تضمینی نیست، از این رو انتظار می رود که دولت قبل از برداشت‌محصول اقدام به افزایش اعتبارات گندم در بودجه کند تا مشکلی برای تولید این‌محصول استراتژیک رخ ندهد.
(دوشنبه ۴ فروردین ۱۳۹۹) ۱۱:۱۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها