شنبه / ۲ فروردین ۱۳۹۹ / ۱۲:۴۴
سرویس : شیرینی و شکلات
کد خبر : ۹۲۶۲۹
گزارشگر : ۳۵۱۴
سرویس شیرینی و شکلات

واقعیت قیمت شکلات چیست

شکلات به عنوان یک کالای محوری در عید نوروز برای مردم اهمیت بیشتر از ایام دیگر سال پیدا می کند تا جایی که در هر دید و بازدید حداقل یک نوع شکلات و یا محصولی از صنعت شیرینی و شکلات را در پذیرایی‌ها شاهد هستیم.

این محصول پرطرفدار طی ماه های قبل با افزایش قیمت طبق مجوزهای سازمان حمایت همراه شد ولی  واقعیت قیمت شکلات تابعی از شکر، آرد و کاکائو است که سه متهم اصلی برای افزایش قیمت شکلات هستند. بالارفتن نرخ این کالاها باعث شده نه‌تنها بازار شکلات در داخل کشور بلکه صادرات آن نیز به خارج کشور صرفه اقتصادی نداشته باشد و این روزها کام شکلات فروشان را تلخ‌تر از هر زمانی کند.
قیمت شکلات در ماه‌های پایانی سال افزایشی مطابق با مجوزها داشته ‌است و این درحالی است که به گفته جمشید مغازه‌‌ای، دبیر انجمن صنفی صنایع بیسکوئیت، شیرینی و شکلات ایران، سه ماه قبل مجوز افزایش قیمت این محصولات بین 10تا 20 درصد را داشته است. با وجود این،‌ به گفته‌ی رسانه‌ها قیمت شکلات طی چند هفته گذشته دوباره بالا رفت ولی به گفته دبیر انجمن صنعت با وجود پایین آمدن سود حتی نمی‌تواند قیمت را  افزایش دهد زیرا بازار فعلی را نیز از دست خواهد داد ولی از گفته‌های مسئولان نیز باید دانست که مواداولیه؛ متهم اصلی گرانی این محصول است
علت اصلی افزایش قیمت شکلات، بالارفتن نرخ مواداولیه آن به ویژه شکر است. براساس گفته‌های دبیر انجمن صنفی صنایع شکلات ایران، پس از گران‌شدن شکر، دولت بین تولیدکنندگان شیرینی و شکلات، شکر دولتی توزیع می‌کرد، ولی اکنون توزیع شکر دولتی با نرخ 4هزارو 50تومان توزیع می شود که بسیار محدود است و قیمت آن در بازار آزاد به بیش از 5 هزارتومان می‌رسد. از این رو،  تولیدکنندگان ناچار به خرید شکر از بازار آزاد هستند و به دنبال این موضوع هزینه تولید شکلات بالا رفته است. همچنین آرد به عنوان دیگر ماده اولیه شکلات گران شده است و هر کیلوگرم گندمی که سال گذشته با نرخ 900 هزارتومان عرضه می‌شد، در سال جاری با قیمت یک‌هزار و 850 تومان به فروش می رسد و این افزایش قیمت باعث شده نرخ آرد مصرفی در صنعت شیرینی و شکلات از یک‌هزار و 400 تومان به 2هزار و 450 تومان برسد.
کاکائو نیز به همراه شکر و آرد در گرانی شکلات تاثیر داشته است، زیرا ماده اولیه شکلات یعنی کاکائو از خارج از کشور تامین می‌‌شود و نوسان نرخ ارز باعث تغییر قیمت آن می‌شود.
 علاوه بر نرخ ارز مشکلات موجود بر سر واردات نیز موجب کاهش عرضه کاکائو در کشور شده است، از این رو میزان عرضه کاکائو هم در رشد قیمت آن اثرگذار است.
با این حال، دبیر انجمن صنفی صنایع شکلات از تامین سایر مواد اولیه تولید داخل مانند شیرخشک و روغن خبر می‌دهد و تنها در تامین مواد اولیه خارجی شکلات به سبب نوسان نرخ ارز مشکلاتی وجود دارد. بنابراین افزایش قیمت مواد اولیه اصلی یعنی کاکائو، شکر و آرد موجب بالا رفتن قیمت نهایی تولید شکلات در کشور شده است.از طرفی نرخ صنایع پتروشیمی نیز کاهش محسوسی نکرده و همچنان قیمت بسته‌بندی شکلات نیز بالاست و مزید بر علت قیمت‌گذاری هاست.

 

علی اکبر علیان نژادی

فودنا

(شنبه ۲ فروردین ۱۳۹۹) ۱۲:۴۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها