چهارشنبه / ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ / ۱۷:۱۹
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۹۲۵۸۷
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

پیش‌بینی افزایش ۲۰ درصدی کشت مکانیزه برنج در مازندران

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران پیش‌بینی کرد که امسال با افزایش ۲۰ درصدی ، سطح زیر کشت مکانیزه برنج در استان به ۹۰ هزار هکتار برسد.

مجید بهادری گفت که امسال ۲۱۳ هزار هکتار از زمین های استان زیر کشت برنج می رود که با افزایش ۲۰ درصدی سطح زیر کشت مکانیزه نسبت به سال گذشته ، امسال ۱۵ هزار هکتار به اینگونه کشت شالی در استان اضافه می شود.
بر اساس آمار جهاد کشاورزی مازندران ، پارسال ۷۵ هزار هکتار از شالیزارهای استان به روش مکانیزه کشت شد.
بهادری با اعلام این که هم اکنون سه هزار دستگاه نشاکار در اختیار کشاورازن مازندران قرار دارد ، گفت که تنها در سال جاری ۳۵۰ دستگاه نشاکار و یکهزار دستگاه کمباین برداشت شالی از محل تسهیلات خط اعتباری مکانیزاسیون وارد عرصه کشاورزی استان شد.
سوق دادن کشت سنتی برنج در مازندران به سمت مکانیزاسیون از سیاست های وزارت جهاد کشاورزی طی دستکم ۲ دهه گذشته بود ولی این روند از اوایل دهه ۹۰ شدت گرفت با تسهیل در پرداخت وام های ارزان قیمت برای خرید انواع ماشین آلات شدت گرفت.
کاشت و برداشت برنج در حالت سنتی وابسته به نیروی کار انسان است و به همین دلیل هم هزینه بر محسوب می شود در حالی که استفاده از ماشین آلات مخصوص مانند تراکتورهای کم وزن ویژه برنجکاری ، دستگاه نشاءکار و کمباین های مخصوص برداشت شالی ، هزینه تولید گاهی تا بیشتر از نصف روش سنتی کاهش می یابد.
بیشترین هزینه در کشت برنج مربوط به هزینه کارگری است و شالیکاران هر ساله به دلیل کمبود کارگر نشا کار با افزایش چشم گیر مزد نشاکاران مواجه می شوند، به همین دلیل نشا  مکانیزه هر ساله با استقبال کشاورزان مازندران رو به افزایش است.
به گفته کارشناسان جهاد کشاورزی، کشت مکانیزه برنج به کاهش ۵۰ درصدی هزینه ها و افزایش ۱۵ درصدی تولید می انجامد و عواملی نظیر سختی کار، عدم رغبت جوانان به این شغل، بالا بودن سن بهره برداران، هزینه بالا و عدم توجیه اقتصادی در کشت سنتی برنج موجب شده تا شالیکاران از ورود ماشین آلات تجهیزات مکانیزه کشت برنج استقبال کنند.
برداشت شالی مازندران طبق آمار رسمی جهاد کشاورزی با افزایش چشم گیر کمباین های مخصوص درو شالی به ۹۵ درصد رسیده است.
توزیع ۷۰۰ تن بذر اصلاح شده 
معاون جهاد کشاورزی مازندران همچنین با اعلام این که تاکنون ۱۳۰ هزار هکتار از شالیزارهای استان  شخم و شیار شده است، گفت : خزانه گیری ۸۵ هزار هکتار از مزارع برنج انجام شده است.
بهادری به توزیع ۷۰۰ تن بذر اصلاح شده برنج  بین کشاورزان مازندران اشاره و به شالیکاران توصیه کرد برای افزایش کمی و کیفی تولید محصول برنج از بذر اصلاح شده ارقام بومی (طارم هاشمی و طارم محلی ) و ارقام پرمحصول (شیرودی، ندا، فجر و کشوری) استفاده کنند.
میزان بذر مورد نیاز برای استفاده در کشت مکانیزه ۳۵ تا ۴۰ کیلوگرم و در کشت سنتی ۴۵ تا ۵۰ کیلوگرم برای هر هکتار است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت : بهره برداران می توانند با مراجعه به مراکز جهاد کشاورزی نسبت به تهیه حواله بذر و خرید از کارگزاری های توزیع کننده منطقه خود و اخذ توصیه فنی اقدام کنند.
وی ادامه داد: با توجه به بارندگی‌های مناسب و منابع آبی سدهای استان، کشاورزان مدیریت آب را در دستورکار خود قرار دهند.
استان مازندران بنابر امارهای رسمی ۲۳۰ هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد که به طور متوسط  حدود یک میلیون تن محصول از ان برداشت می شود.
 
(چهارشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۸) ۱۷:۱۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها