چهارشنبه / ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ / ۰۸:۴۳
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۹۲۵۷۳
گزارشگر : ۳۵۱۶
ایسنا
سرویس اقتصاد

کاهش تقاضا، افزایش قیمت!

در حالی قیمت حواله ارزی در سامانه نیما رو به کاهش است، قیمت ارز در بازار آزاد در حال رشد است که رئیس‌کل بانک مرکزی این رشد را منطقی نمی‌داند و گفته که ارز به قیمت واقعی خود برمی‌گردد و اینکه طی روزهای اخیر صرافی‌ها نرخ فروش را بالا برده‌اند و نرخ خرید را تغییر نداده‌اند به درستی صورت گرفته تا فرصت آربیتراژ را از بین ببرند و به تدریج نرخ را متعادل کنند.

پس از قرار گرفتن نام ایران در لیست سیاه FATF، زمزمه‌هایی مبنی بر افزایش قیمت ارز به گوش رسید و این در حالی است که عملا تغییر خاصی در بخش بانکی و ارزی کشور ایجاد نشده است، چراکه پیش از این نیز بانک‌های ایرانی نمی‌توانستند با بانک‌های خارجی معامله داشته باشند.
 
در عین حال، آثار روانی این موضوع سبب شد قیمت ارز اندکی افزایش یابد، اما رئیس‌کل بانک مرکزی همواره تاکید کرده است که این قیمت، واقعی نیست و تحت تاثیر رفتارهای هیجانی و اخلال سفته‌بازان بازار ارز است.
 
از سوی دیگر بر اساس اعلام بانک مرکزی، در راستای تامین ارز جهت واردات کالاها و مواد اولیه مورد نیاز کشور، طی اسفند امسال بیش از یک و نیم میلیارد دلار در بازار ثانویه ارز توسط بانک مرکزی و صادرکنندگان غیر نفتی عرضه شده است.
 
نرخ ارز در این بازار بر مبنای عرضه و تقاضای بازار از روند باثبات ‌برخوردار بوده است و گفته می‌شود که نرخ حواله با کاهش نیز همراه بوده است.
 
بر اساس این گزارش، جریان مناسب عرضه ارز توسط پتروشیمی‌ها و سایر صادرکنندگان در کنار عرضه ارز بانک مرکزی، ضمن تامین ارز مورد نیاز برای ثبت سفارش‌های انجام شده، باعث روند کاهش نرخ ارز در این بازار نیز شده است.
 
با این حال، قیمت ارز در بازار و صرافی‌ها این روزها افزایش یافته است و به نظر می‌رسد که با توجه به کاهش قیمت حواله در سامانه نیما، افزایش قیمت ارز در بازار آزاد منطقی نباشد.
 
از سوی دیگر، با شیوع ویروس کرونا و بسته شدن مرزهای ایران و لغو بسیاری از پروازهای خارجی، تقاضای واقعی برای ارز نیز در بازار وجود ندارد و به شاید به همین دلیل است که سفته‌بازان و دلالان بازار ارز، با ارائه قیمت‌های غیر واقعی قصد ایجاد نوسان در بازار را دارند که به گفته همتی، طی روزهای اخیر صرافی‌ها به درستی عمل کرده و بدون تغییر نرخ خرید ارز، برای از بین بردن آربیتراژ، نرخ فروش خود را تغییر داده اند تا به تدریج آن را به نرخ تعادلی برگردانند.
 
رئیس‌کل بانک مرکزی در هفته‌های اخیر بارها اعلام کرده که قیمت ارز کنترل خواهد شد و حتی تاکید کرده بود که قیمت دلار به زیر ۱۴ هزار تومان برمی‌گردد.
 
همتی همچنین اعلام کرده که ذخایر اسکناس ارزی کشور فوق‌العاده است و از این بابت مشکلی در کشور وجود ندارد.
 
وی همچنین به ذخایر ارزی ایران در خارج از کشور اشاره کرده که با توجه به تحریم‌های بانکی ایران، این ذخایر ارزی بلوکه شده و ایران در حال پیگیری برای آزادسازی آن‌هاست.
 
با این ادعاها به نظر می‌رسد که بانک مرکزی به تدریج قادر به کنترل بازار ارز بوده و بتواند قیمت دلار را کاهش دهد و به قیمت واقعی خود برساند.
(چهارشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۸) ۰۸:۴۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها