شنبه / ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ / ۲۱:۴۶
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۹۲۵۰۱
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس اقتصاد

اعلام آخرین وضعیت مرزها

مدیرکل ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اعلام کرد: از هفته‌ها پیش اعلام کرده بودیم که رانندگان کامیون و شرکت‌های حمل و نقل نیز قبل از ارسال بار به کشورهای مختلف از وضعیت مرزها مطلع شوند و هم‌اکنون نیز باید تمهیداتی برای بازگشت کامیونداران معطل شده در مرزها و بارهای آنها اندیشیده شود.

در پی شیوع ویروس کرونا و بسته شدن مرزهای کشورهای همسایه مشکلاتی برای کامیون‌داران و صاحبان کالا به وجود آمد چرا که در برخی از مرزها امکان تردد برای آنها وجود نداشت و در برخی دیگر محدودیت‌هایی باعث معطل شدن آنها شده است.
منوچهر سلمان‌زاده مدیرکل ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای درباره‌ی آخرین وضعیت مرزهای کشور و کامیون‌داران اظهار کرد: در درجه نخست باید به این نکته اشاره کرد که در بخشنامه‌های صادر شده از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بارها اعلام کردیم که هرکسی می‌خواهد کالایی را بارگیری کند باید ابتدا از شرایط مرزها مطلع باشند و وضعیت مرزها دائما رصد و اعلام می‌شد، اما این‌که بگوییم کامیونداران یا شرکت حمل و نقل از وضعیت مرزها اطلاعی نداشتند و حالا در آنجا معطل شده‌اند ساده‌انگارانه است و موضوع دوم این است که رانندگان باید قرارداد حمل و نقل داشته باشند و شرکت حمل و نقل هزینه‌ها و خسارات معطلی آنها را پرداخت کنند چرا که از قبل مشکلات به وجود آمده ناشی از ویروس کرونا را در مرزها اعلام کرده بودیم.
وی ادامه داد: حتی در شرایط عادی نیز که مرزها مشکلی نداشت ممکن بود در برخی پایانه‌های مرزی به دلیل صادرات زیاد توقف‌هایی طولانی به وجود می‌آمد و در این شرایط نیز اعلام کرده بودیم که باید رانندگان و شرکت‌های حمل و نقل از مرزها مطل باشند که چه رسد به شرایط کنونی که ویروس کرونا مشکلات مضاعفی ایجاد کرده است.
مدیرکل ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تاکید کرد: پیشنهاد ما این است که صاحبان کالا به گمرک درخواست بدهند تا محموله و کالای آنها از مرزها برگردد که این مشکل برطرف شود و آنها خسارت کمتری متوجه‌شان شود، اما گمرک این کار را باید انجام بدهد.
وی تصریح کرد: برخی از کامیونداران به ما اعلام کردند که می‌خواهند بارشان را از گمرک به مبدا برگردانند اما گمرک به آنها اجازه نمی‌دهد و همین مساله باعث شده تا مشکلات در برخی مرزها برای کامیونداران بیشتر شود، بنابراین به نظر می‌رسد دولت باید از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرک تصمیم بگیرد که این مشکلات را حل کند.
آخرین وضعیت مرزهای کشور برای کامیونداران
سلمان‌زاده درباره‌ی آخرین وضعیت مرزهای زمینی کشور برای کامیونداران گفت: در حال حاضر مرزهای پاکستان، افغانستان، آذربایجان و اقلیم کردستان باز است و مشکلی در این زمینه نداریم البته شنیده می‌شود پاکستان حدود ۱۵ روز مرز خود را ببندد و با ارمنستان توافق کردیم تا مرز را برای برخی کالاهای اساسی باز کند.
مدیرکل ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اظهار کرد: مرز ترکمنستان و ترکیه بسته است و تنها کامیونداران این دو کشور که در طرف مرزها هستند می‌توانند به کشور خود برگردند همچنین چهار مرز عراق شامل شلمچه، چزابه، مهران و خسروی بسته است که مقامات این کشور قول داده‌اند تا هفته آینده مرز کشورشان را باز کنند.
 
(شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۸) ۲۱:۴۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها