شنبه / ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ / ۱۴:۵۳
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۲۴۷۹
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایلنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

بازی با جان کشاورزان در صف‌های طولانی برای دریافت حواله کود

زمان کود سرک برای بسیاری از محصولات مانند گندم رو به پایان است و کشت بهاره نیز در پیش رو، در این شرایط به دلیل بد عهدی پتروشیمی‌ها و منفعت طلبی آن‌ها بازار با کمبود کود اوره روبه رو شده است که نتیجه آن ایجاد صف‌های طولانی و ازدحام در مراکز عرضه است، ازدحامی که احتمال خطر شیوع ویروس کرونا را در بین جمعیت روستایی و کشاورزان افزایش می‌دهد.

هفته گذشته علی‌قلی ایمانی، نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران، از تشکیل صف‌های طولانی برای دریافت حواله کود به دلیل کمبود عرضه خبر و هشداد داد که در شرایطی که خطر شیوع ویروس کرونا بسیار جدی است ازدحام جمعیت سلامت کشاورزان را با خطر جدی مواجه کرده است.
وی با یادآوری اینکه اکنون در فصل کوددهی سرک گندم و کشت بهاره هستیم، اظهار کرد: به دلیل منفعت طلبی پتروشیمی‌ها بازار با کاهش عرضه کود اوره که یکی از کودهای مورد نیاز فصل حاضر است روبه رو شده است.
به گفته ایمانی؛ دلیل کمبود کود اوره در بازار خلاء 80 روزه پتروشیمی‌ها در عرضه این کود و توجه آن به صادرات به جای تامین نیاز داخل دانست.
 وی تصریح کرد: با توجه به خلاء پیش آمده و نیاز مبرم کشاورزان به کود اوره شاهد تشکیل صف‌های طولانی برای دریافت حواله در مقابل مراکز توزیع هستیم.
نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران با اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشور نسبت به احتمال ابتلای کشاورزان به این ویروس به شدت ابراز نگرانی کرد.
ایمانی با تاکید بر اینکه در شرایط پیش آمده هیچکس به فکر سلامت کشاورزان نیست، اظهار کرد: صف‌های طولانی و فشرده در بیشتر روستاها با ازدحام همراه است که خطر ابتلای کشاورزان به ویروس کرونا را افزایش می‌دهد.
نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران از مسئولان مربوطه خواست هر چه سریع‌تر با مذاکره با پتروشیمی‌ها کمبود کود در بازار را مرتفع کنند.
شرکت خدمات حمایتی کشاورزی که وظیفه تامین کود و دیگر نهاده‌های کست را بر عهده دارد اعلام کرد که از زمان کاهش عرضه کود و مشکلات پیش آمده اقدامات گسترده‌ای  برای رفع مشکل تامین کود اوره در قالب مذاکرات، جلسات، مکاتبات گسترده با مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، مدیرعامل شرکت ملی گاز، معاون برنامه ریزی وزیر نفت، ستاد تنظیم بازار کشور، سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، استانداران صورت گرفته است تا تولید کود اوره از سر گرفته و هر چه سریع تر نیاز کشاورز تامین شود.
به گفته حمید رسولی، مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، به دنبال پیگیری‌های مستمر و همه جانبه، مراتب به هیات دولت و معاون اول رییس‌جمهوری نیز منعکس شده است.
اما فیلم‌های رسیده نشان می‌دهد به رغم تلاش‌های انجام شده همچنان کشاورزان با کمبود کود اوره روبه رو هستند به نحوی که برای خرید مایحتاج خود، آن هم نه میزان نیاز، مجبور به تشکیل صف‌های طولانی برای دریافت حواله هستند، صف‌ها گاهی با ازدحام بالا همراه است.
در شرایطی که کارشناسان سلامت و بهداشت بارها نسبت به ماندن در خانه و خودداری از ازدحام برای جلوگیری از ابتلا به بیماری کووید – 19 تاکید می‌کنند، قرار دادن کشاورزان و روستاییان در شرایطی که مجبور به تشکل صف‌های طولانی و ازدحام هستند جز بی‌توجه‌ای به سلامت کشاورزان و روستائیان معنی دیگری ندارد.
 
(شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۸) ۱۴:۵۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها