شنبه / ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ / ۱۴:۲۰
سرویس : خشکبار، حبوبات و تنقلات
کد خبر : ۹۲۴۷۰
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایسنا
سرویس خشکبار، حبوبات و تنقلات

نگاه نگران آجیل به جولان کرونا

رئیس اتحادیه قنادان، آبمیوه و بستنی اراک، وضعیت بازار آجیل در این شهرستان در دوران شیوع کرونا را تشریح کرد.

حسن شمس اظهار کرد: شیوع بیماری کرونا در اقتصاد تمامی صنوف و از جمله صنف آجیل و شیرینی تاثیر گذاشته و مردم رغبتی به خرید در بازار ندارند، از طرفی با توجه به تبلیغات و هشدارهایی که در خصوص تقویت سیستم ایمنی بدن داده می شود، برخی تمایل به تقویت قوای جسمانی خود از طریق مصرف آجیل و خوراکی‌های مقوی دارند، اما از طرف دیگر هشدارهاي وزارت بهداشت برای در خانه ماندن مردم برای کاهش ابتلا به کرونا، باعث کاهش حضور مردم در سطح بازار البته علیرغم میل‌شان شده و در نهایت می توان گفت که این بیماری تاثیر بالایی بر فعالیت اکثر صنوف داشته است.
وی افزود: با توجه به در پیش بودن سال نو و سنت خرید آجیل در این ایام، امیدواریم از شدت شیوع بیماری کاسته شود تا مردم بتوانند خرید های خود را در روزهای پایانی سال انجام دهند.
رئیس اتحادیه قنادان، آبمیوه و بستنی اراک تصریح کرد: بدنبال برگزاری جلسات متعدد با حضور کارشناسان اداره بهداشت، تمامی صنوف موظف به قرار دادن دستکش یکبار مصرف رایگان و مواد ضدعفونی کننده در ورودی مغازه و استفاده از سلفون و پلاستیک یا طلق بر روی آجیل و شیرینی و خوراکی‌های موجود در مغازه شدند، همچنین فروشندگان و تولیدکنندگان نیز باید با رعایت موارد بهداشتی از دستکش و ماسک استفاده کنند.
شمس اضافه کرد: خوشبختانه بیشتر صنوف این موارد بهداشتی را رعایت کردند و بازرسان بهداشت در صورت مشاهده هرگونه عملکرد خلاف این مقررات، برخورد لازم را با متخلفان انجام خواهند داد. در صورتی که مردم و فروشندگان موارد بهداشتی را رعایت کنند مشکلی در خصوص خرید آجیل وجود ندارد و در هنگام خرید آجیل خطری سلامت مردم را تهدید نخواهد کرد.
وی بیان کرد: وضعیت پیش آمده در ایران درخصوص این بیماری بی سابقه بوده و خروج از این وضعیت مستلزم رعایت نکات بهداشتی از سوی مردم است و مختص صنف خاصی هم نیست. رعایت این موارد باید در تمامی واحدها و همچنین از سوی مردم صورت گیرد. البته گاها رویدادهایی از جمله سیل و زلزله بر بازار تاثیرگذار بوده اما تاثیر آنها به شدت این بیماری نبوده است.
رئیس اتحادیه قنادان، آبمیوه و بستنی اراک اضافه کرد: پیش بینی بنده بر این است که با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، مردم خرید آجیل نوروز خود را انجام خواهند داد اما بازهم با توجه به اینکه تجربه‌ای در این خصوص نداریم نمی‌توان به طور قطعی بازار آجیل را پیش بینی کرد.
شمس در خصوص قیمت آجیل خاطرنشان کرد: قیمت آجیل به صورت میانگین نسبت به سال گذشته کاهش ۳۵ تا ۴۰ درصدی داشته و اکنون نیز با ورود این بیماری، اصلا افزایش قیمتی ایجاد نشده و قیمت ها همانند سابق است، البته برخی کسبه نیز با رعایت انصاف به جهت فروش محصولات، سود خود را کاهش داده و با مردم همراهی می‌کنند.
وی اضافه کرد: به عنوان مثال سال گذشته قیمت پسته بین ۱۸۰ تا ۲۵۰ هزار تومان بود، اما در حال حاضر نهایت قیمت پسته درجه یک ۱۷۰ هزار تومان است و در کل قیمت پسته بین ۱۱۰ تا ۱۷۰ هزارتومان رقم می‌خورد، همچنین فندق که سال گذشته تا کیلویی ۹۰ هزار تومان به فروش می‌رفت امسال تا ۷۰ هزار تومان قیمت خورده است.
شمس با بیان اینکه نرخ خاصی برای آجیل وجود ندارد، گفت: مردم شیرینی خود را طبق نرخ اتحادیه خریداری می‌کنند، اما برای آجیل نرخ خاصی وجود ندارد و تنها حدود قیمت‌ها مشخص است. برای مثال حداکثر قیمت تخمه ژاپنی ۴۵ هزار تومان، تخمه کدو از ۳۰ تا ۶۰ هزار تومان، تخمه آفتابگردان عالی تا ۳۲ هزار تومان تخمین زده شده و قیمت آجیل نیز با توجه به نوع مغز داخل آجیل متفاوت است و متاسفانه نمی‌توان قیمت مشخصی برای آن تعیین کرد، به همین دلیل راه تقلب در فروش آجیل زیاد است.
رئیس اتحادیه قنادان، آبمیوه و بستنی اراک در خصوص خرید آجیل مرغوب اظهار کرد: آجیل یکبار بو داده شده در صورتی که مجددا بو داده شود تغییر شکل خواهد داد و این تغییرات قابل تشخیص است.
شمس ادامه داد: در این رابطه همانند سال گذشته از مردم تقاضا داریم آجیل و شیرینی مورد نیاز خود را از واحدهای دارای مجوز تهیه کنند و این اقلام را از مغازه‌های متفرقه از جمله سوپرمارکت‌ها و دست فروش‌ها و... تهیه نکنند چراکه اتحادیه تنها می‌تواند بر صنف خود نظارت داشته باشد و در غیر این صورت این اتحادیه مسئولیتی در قبال خرید مردم ندارد.
 
(شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۸) ۱۴:۲۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها