چهارشنبه / ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ / ۰۸:۵۸
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۲۳۹۹
گزارشگر : ۳۵۱۶
ایسنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

باید و نبایدهای کشاورزی ایمن در فصل کرونا

معاون فنی و اجرایی جهادکشاورزی شهرستان ساوه باید و نبایدهای فعالیت کشاورزان در دوره شیوع ویروس کرونا در کشور را تشریح کرد.

محمودرضا خلیلی  با اشاره به اینکه فعالیت در حوزه کشاورزی با مشارکت کشاورزان یا دعوت به کار از سوی افراد جویای کار صورت می‌گیرد، اظهار کرد: کشاورزانی که شخصا اقدام به کار کشاورزی می‌کنند با رعایت مسایل بهداشتی و بدون کمترین مشکلی می‌توانند در ایام شیوع بیماری فعالیت داشته باشند.
 
وی به کشاورزانی که اقدام به بکارگیری کارگران فصلی در عملیات کشت، داشت و برداشت می‌کنند، توصیه کرد که از کارگران بومی و محلی استفاده کنند تا میزان انتشار و گسترش این ویروس به حداقل برسد چرا که ورود کارگران غیربومی احتمال تشدید شیوع ویروس را در پی خواهد داشت.
 
این مقام مسئول بر رعایت مسایل بهداشتی در بین نیروی انسانی بکار گرفته شده در عملیات کشاورزی تاکید کرد و افزود: حتی الامکان چینش کارگران به شکلی باشد که حالت تجمعی به خود نگرفته و هر کارگر به صورت جداگانه مشغول بکار شود و در مصرف مواد غذایی نیز اصول بهداشتی رعایت شود. از نوشیدن آب توسط لیوان و کلمن مشترک پرهیز شود و هرکس از ظرف آب جداگانه‌ای استفاده کرده و غذای مصرفی نیز توسط خود کارگران از منزل تامین شود.
 
خلیلی بر استفاده از ظروف یکبار مصرف در حمل غذا تاکید کرد و افزود: در این فصل از سال کار کوددهی، هرس و بیل زنی باغات انجام می شود که انتظار می رود از ابراز و ادوات جداگانه ای نظیر قیچی برای هرس، بیل و ... استفاده و اختصاصی باشد و چنانچه قرار است کارگر دیگری از ابزار مشترک استفاده کند حتما ضدعفونی شود.
 
وی بر پرداخت دستمزد کارگران به صورت الکترونیکی و پرهیز از پرداخت پول نقد تاکید کرد و افزود: عمده فعالیت این روزها در حوزه داشت کشاورزی است و باید از موارد آسیب‌زا در ابتلا به ویروس کرونا با رعایت بهداشت عمومی اجتناب کرد.
 
خلیلی در خصوص تولید اقلام کشاورزی نیز گفت: در برداشت محصولات نیز کار دستی انجام می شود که توصیه می شود در حین برداشت محصولات نیز رعایت پروتکل‌های بهداشتی مورد توجه قرار گیرد.
 
وی از وزارت بهداشت خواست تا استانداردهای لازم در تولید و بسته بندی محصولات کشاورزی را به تولیدکنندگان آموزش دهد تا شاهد ایمنی و سلامت بیشتر مواد غذایی از مزرعه تا سفره باشیم.
(چهارشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۸) ۰۸:۵۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها