یکشنبه / ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ / ۱۱:۴۴
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۲۳۵۱
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

رونق بازار مرکبات مازندران از ویروس کرونا

با وجود اینکه ویروس کرونا این روزها حال تمام اقتصاد ایران را ناخوش کرده است ، اما گویا بازار مرکبات مازندران روزهای خوبی رابا افزایش سه برابری قیمت سپری می‎کند و بر خلاف سال‌های گذشته تولید کنندگان و انبارداران منتظر عید و خریدهای شب عید برای رونق نمانده‌اند.

کووید-۱۹ یا همان ویروس کرونا اکنون وارد سومین هفته مهمانی خود در گردشگرپذیرترین استان کشور  شده است، این مهمان ناخوانده تاکنون بیش از ۳۰۰ نفر از مردم مازندران را مبتلا کرده و منچر به فوت  ۱۵ نفر نیز شده است.
این بیماری اثرات متعددی را در بخش های مختلف شامل سلامت ، فرهنگ و روابط اجتماعی گذاشت و در این میان بازارهای اقتصادی مازندران از چشم این ویروس دور نماندند. به گونه ای که نه تنها ۳۰۰ نفر بلکه خط این ویروس اکنون معیشت تمام جمعیت سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفری مازندران را به نحوی با خود درگیر کرده است. 
با شیوع کرونا و توصیه های پزشکی از عدم تجمع در مکان های عمومی و بسته شدن بازارهای محلی تقریبا تمام بازار از جمله پوشاک، خشکبار، شیرینی ،پروتئین و محصولات سوپر مارکتی و حتی لبنیات از رونق افتادند. اما در این میان تنها بازار مرکبات در دوران طلایی خود به سر می برد. 
در میان میوه ها این روزها گویا مرکبات طرفداران بسیاری پیدا کرده است که می توان حدس زد به دلیل وجود ویتامین " سی C " موجود در آن و توصیه های پزشکی برای مقابله با ویروس کرونا باشد. 
مازندران نیز به عنوان بزرگترین تولیدکننده مرکبات کشور ۶۰ درصد سهم بازار این میوه را در اختیار دارد و سالانه بیش از ۲ و نیم میلیون تن پرتقال در استان مازندران تولید می شود.
آمارهای رسمی نشان می دهد که گردش مالی صنعت مرکبات مازندران حدود ۱۰ هزا رمیلیارد تومان است و برای ۱۵۰ هزار نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد کرده است که ۷۰ درصد آن را میوه پرتقال شامل می شود. 
مرکبات مازندران که پیش از ورود ویروس کرونا از قیمت پایین حتی وارد بازار هم نمی شد، این روزها با اقزایش قیمت ۲ تا ۳ برابری مواجه شده است که منجر شد حتی محصولات انبار شده نیز وارد بازار شوند. 
برای مثال از پیش ورود ویروس کرونا هر کیلو پرتقال با قیمت حدود ۳۰ هزار ریال در بازار خریداری می شد که بیش از همه گلایه باغداران را به همراه داشت که خواستار حمایت های دولتی برای قیمت گذاری بودند، اما در روزهای اخیر به دلیل افزایش تقاضا برای ویتامین سی جهت تقویت سیستم ایمنی بدن و مقابله با ویروس کرونا ، قیمت هر کیلو پرتقال تامسون تا حدود ۸۰ هراز ریال نیز معامله می شود ، در حالی که دولت برای حمایت از پرتقال مازندران در بازار شب عید قیمت ۴۵ هزار ریال را تعیین کرده بود.
همچنین پرتقال خونی و کیوی در بازار با قیمت حدود ۷۰ تا ۸۰ هزار ریال به دست مصرف کننده مازندرانی می رسد که در برخی استان های دیگر تا ۲۰ درصد نسبت به مازندران بیشتر است. 
گام کرونایی قیمت مرکبات
رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در باره وضعیت بازار مرکبات استان گفت: پیش از شیوع ویروس کرونا هر کیلو پرتقال در بازار حدود ۳۰ تا ۳۵ هزار رسال بود ولی اکنون با افزایش حدود ۱۰۰ درصدی رو به رو شده که این افزایش قیمت ناشی از تب کرونایی است. 
عزیزالله شهیدی فر با بیان اینکه قیمت باقی مرکبات نیز به همین روال افزایش یافته است  افزود: از حدود ۲ ماه پیش با آغاز فصل چیدن پرتقال ، قیمت ها حدود ۱۵ هزار ریال بود که خسارت و فشار جدی را به باغداران مازندران وارد کرد. 
به گفته او قیمت کنونی پرتقال و دیگر مرکبات منطقی تر و به واقعیت بیشتر نزدیک است و تقریبا برای باغداران وارد مرحله سود دهی می شود. 
رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: در حال حاضر روزانه حدود چهار هزار تن پرتقال به از مازندران به سراسر کشور توزیع می شود که با توجه به افزایش قیمت ها بخش قابل توجهی از مشکلات باغداران را حل می کند. 
شهدی فر همچنین به توزیع مرکبات برای بازار شب عید اشاره کرد و گفت: از ۲۰ اسفند ۵۰۰ هزار تن پرتقال و ۵۰۰ هزار تن سیب در بازار کشور توزیع می شود . 
وی قیمت پایه برای این مرکبات را نیز ۴۵ هزار ریال عنوان کرد و گفت : پیش بینی می شود قیمت مرکبات تا پااین سال تغییر چندانی نداشته باشد. 
 
(یکشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۸) ۱۱:۴۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها