جمعه / ۱۶ اسفند ۱۳۹۸ / ۱۵:۴۸
سرویس : فرآورده های لبنی
کد خبر : ۹۲۳۱۸
گزارشگر : ۳۵۱۶
ایرنا
سرویس فرآورده های لبنی

گلایه مردم شاهرود از عدم رعایت بهداشت در محصولات لبنی

مردم شاهرود از رعایت نشدن بهداشت توسط برخی اصناف گلایه دارند.

در شهر شاهرود فروشگاه‌های متعدد شیر ، ماست ، دوغ و دیگر محصولات غذایی که به صورت خانگی تولید می شوند، فعالیت می کنند که رعایت نکردن نکات بهداشتی از سوی برخی از آن ها موجب گلایه مردم شده است.
 
در چند سال گذشته گرایش مردم به استفاده از شیر تازه و ماست و دوغ خانگی بیشتر شده و به همین خاطر فروشگاه های زیادی در سطح شهر شاهرود برای این منظور راه اندازی شده که درآمدشان نیز قابل توجه است.
 
برغم این که این فروشگاه پروانه فعالیت داشته و به صورت دوره ای از سوی کارکنان بهداشت بازرسی می شوند، اما در شرایط کنونی و با شیوع ویروس کرونا ، رعایت بهداشت بیش از گذشته ضروری است.
 
برخی مردم شاهرود از عدم رعایت نکات بهداشتی در برخی اصناف گلایه دارند و بر این باورند که روند نظارتی بهداشت محیط باید افزایش یابد و با بخشنامه نمی توان الزامی برای کنترل کرونا ایجاد کرد.
 
یک شهروند شاهرودی که برای خرید لبنیات به یکی از این فروشگاه ها مراجعه کرده بود ، پس از دیدن وضعیت غیر بهداشتی بعضی اجناس آن به خبرنگار ایرنا گفت: در این مغازه کشک خشک را برای فروش در زیر پارچه سفید نگهداری می کنند.
 
احسان معینی با بیان اینکه فرهنگ سازی در زمینه مبارزه و مقابله با کرونا با بخشنامه و ابلاغ دستورالعمل و بدون نظارت کافی امکان پذیر نیست ، ادامه داد: نظارت و برخورد قاطع قانونی با افرادی که سلامتی خود وخانواده را با رعایت نکردن نکات بهداشتی به مخاطره می اندازند ضرورت اجتناب ناپذیر است.
 
وی تاکید کرد: واحد های صنفی شاهرود کارت های بهداشت را بر دیوارهای خود نصب کرده اند ولی برخی از آن ها رعایت نکات قانونی و بهداشتی را پشت گوش می اندازند.
 
معینی ادامه داد: در یکی از واحد های صنفی عرضه لبنیات فله ای پوستر های بهداشتی مقابله با ویروس کرونا نصب بود ولی پوشش مناسبی برای هیچ یک از محصولات فله ای وجود نداشت.
 
وی با بیان این که شیر، دوغ و ماست بخش مهمی از سبد خرید مردم را به خود اختصاص می دهند ، افزود: برخی از فروشندگان با فرو بردن یک پارچ پلاستیکی درمخزن ، شیر مورد تقاضای مشتریان را در پلاستیک ریخته و تحویل می دهند.
 
فروش اقلام فله ای مواد غذایی فقط به مغازه های کوچک منحصر نیست، برخی فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای هم به این کار مبادرت می کنند.
 
یک مادر شاهرودی در این باره گفت: در یک فروشگاه بزرگ برخی اقلام مانند مغز گردو ، برنج ، لوبیا، نخود و خشکبار در جعبه هایی بدون درپوش نگهداری و عرضه می شد که خریداران را نگران می کند.
 
مینا افتخاری افزود: برغم انتشار اخبار و اطلاعات مربوط به مقابله با کرونا در سراسر جامعه ، برخی افراد هنوز خطر آن را باور نداشته و بی خیال این موضوع هستند.
 
وی با اشاره به اینکه نظارت بر بهداشت نانوایی ها در این شرایط ضرورتی اجتناب ناپذیر است ، ادامه داد: لباس نانواها در بیشتر اوقات کثیف و آلوده است و خود مراقبتی نزد تعداد زیادی از آن ها به فراموشی سپرده شده است.
 
افتخاری گفت: دست های آلوده بدون دستکش در نانوایی ها که نان و پول را جابجا می کنند یکی از موارد افزایش خطر انتقال این ویروس است.
 
محمد دولت آبادی هم گفت: باید برای آموزش نانوایی ها برای کنترل و کاهش گسترش این ویروس تدبیر شود.
 
وی با اشاره به اینکه نان پس از پخت ، زمان جابجایی و پرداخت پول امکان بیشتری برای انتقال و گسترش ویروس کرونا دارد ، ادامه داد: مردم نان ها را در جلوی درب نانوایی در فضای باز روی میز هایی که شب تا صبح در معرض عبور انسان ها ، خودروها و حیوانات هستند، خنک می کنند.
 
کارشناس مسوول بهداشت محیط شاهرود گفت: تلاش همگانی برای مقابله با کرونا در همه عرصه ها با کمک مردم به نتیجه خواهد رسید.
 
علیرضا شیخ زاده افزود: اطلاع رسانی نکات بهداشتی و قوانین و نظارت ها برای مقابله با کرونا دراصناف شاهرود انجام شده و ادامه دارد.
 
وی با بیان اینکه کارشناسان بهداشت محیط در نانوایی ها حضور یافته و آموزش ها را در این زمینه به نیروها شاغل در نانوایی ها ارائه کردند ، تاکید کرد: نحوه ضدعفونی واحد های صنفی و به خصوص نانوایی ها به صاحبان آنها آموزش داده شده است.
 
وی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین موارد در نانوایی ها در زمان فروش نان و پول گرفتن برای رعایت نکات بهداشتی است ، ادامه داد: مردم در نانوایی ها خودشان کارت را برای پرداخت بهای نان در کارتخوان ها بکشند.
 
شیخ زاده گفت: برای رعایت بیشتر بهداشت ، پیشنهاد کرده ایم هر نانوایی یک فرد را بصورت جداگانه برای دریافت پول از مشتریان اختصاص دهد.
 
کارشناس مسوول بهداشت محیط شاهرود گفت: عرضه خشکبار فله ای باید با رعایت نکات دقیق بهداشتی صورت پذیرد و این مواد در ظرف های در بسته قابل نمایش برای مشتریان عرضه ، نگهداری و فروخته شود.
 
شهرستان شاهرود بیش از هشت هزار واحد صنفی دارای پروانه دارد ، این واحدها زیرمجموعه ۳۵ اتحادیه هستند.
 
بنابه اعلام دانشگاه علوم پزشکی شاهرود تا روز چهارشنبه سه تن بر اثر ابتلا به این ویروس در شرق استان سمنان فوت کرده اند.
برهمین اساس از ۲۲ بیمار با آزمایش مثبت ، ۱۳ نفر با بهبودی ترخیص شده ، ۶ تن بستری و تحت مراقبتند و سه نفر هم فوت نمودند.
تاکنون یک مرد ۷۶ ساله با سابقه بیماری های قلبی عروقی، دیابت، فشار خون وپارکینسون ، و ۲ خانم ۶۷ و ۷۳ ساله که دارای سابقه بیماری زمینه ای فلبی ، فشار خون و دیابت بودند بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در این شهرستان فوت کردند.
(جمعه ۱۶ اسفند ۱۳۹۸) ۱۵:۴۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها