پنج شنبه / ۱۵ اسفند ۱۳۹۸ / ۰۸:۳۸
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۹۲۲۹۹
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

تاثیر شیوع کرونا بر اجرای سیاست‌های تنظیم بازار

در نهمین جلسه ویژه ستاد مقابله با بیماری کرونا در حوزه صنعت، معدن و تجارت نتایج اقدامات کمیته‌های تخصصی زیر مجموعه ستاد ارائه و بر ضرورت تجمیع توان همه بخش های تولیدی کشور برای تامین اقلام بهداشتی و ضدعفونی کننده مورد نیاز مردم تاکید شد.

در این جلسه گزارشی از افزایش شیفت کاری واحدها و ظرفیت تولیدی آنها، نحوه استقرار ناظران مقیم در محل کارخانجات تولید اقلام بهداشتی، مشمولیت ۵ قلم کالای مواد ضدعفونی کننده، شوینده، دستکش، الکل و ماسک در طرح اعلام موجودی انبارها، تغییر الگوی خریدهای حضوری به سمت خریدهای اینترنتی، تامین و توزیع گسترده کالاهای اساسی در سطح کشور و...، ارائه شد.
در نهمین جلسه ویژه ستاد مقابله با بیماری کرونا در حوزه صنعت، معدن و تجارت آماری از میزان تولیدات واحدهای صنعتی کشور در حوزه مواد ضدعفونی کننده، شوینده، بهداشتی و ماسک و همچنین روند تحویل آن ها به وزارت بهداشت و درمان جهت توزیع در مراکز اولویت دار ارائه شد.
سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در این جلسه اعلام کرد: قبل از شیوع کرونا، ظرفیت تولید ماسک در کشور در روز، حدود ۴۲۱ هزار بود که با تمهیدات اتخاذ شده از جمله افزایش شیفت کاری واحدها و ظرفیت تولیدی آنها در واحد های دانش بنیان و واحدهای دارای پروانه بهره برداری از وزارت صمت و همچنین وزارت دفاع، هم اکنون میزان تولید به ۷۶۶ هزار عدد در روز رسیده است.
صادقی نیارکی تاکید کرد: طبق آیین نامه مصوب وزارت بهداشت و درمان، مسئول تامین، توزیع و نظارت بر بازار مواد بهداشتی، ضدعفونی‌کننده و ماسک خود وزارت بهداشت است.
استقرار ناظران مقیم در محل کارخانجات تولید اقلام بهداشتی
همچنین در این جلسه رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان از استقرار ۱۳۰ بازرس مقیم در واحد های تولید مواد و ملزومات بهداشتی در سراسر کشور خبر داد و اعلام کرد: از یازدهم اسفند ماه این بازرسان در کارخانجات تولید ماسک، مواد ضدعفونی کننده و بهداشتی میزان تولیدات را مورد رصد دقیق قرار داده و با تایید آمار تولیدات از سوی آنها در درب کارخانه، همه اقلام تولیدی تحویل وزارت بهداشت جهت توزیع در سراسر کشور داده می‌شود.
تابش تصریح کرد: همچنین ۵ قلم کالای مواد ضدعفونی کننده، شوینده، دستکش، الکل و ماسک مشمول طرح اعلام موجودی انبارها هستند و دارندگان و تولیدکنندگان آنها باید آمار خود را در سامانه اعلام‌موجودی ثبت کنند.
وی تاکید کرد: در تمام واحد‌های تولیدی این اقلام، بازرس مستقر شده و بر اساس تصویب قرارگاه مقابله با کرونا بر مبادی تولید نظارت می‌کنیم تا به هر میزان تولید که صورت گرفت، با حواله اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت به شبکه توزیعی که این وزارتخانه تحویل تا در سطح بازار پخش شود.
در این جلسه تاکید شد: بخشی از اختلال ایجاد شده در روند تامین اقلام کالایی مورد نیاز بازار همزمان با شیوع بیماری کرونا صرفا به واسطه افزایش تقاضا بوده و با تدابیر اتخاذ شده به زودی این مشکل مرتفع خواهد شد.
ضرورت تغییر الگوی خرید های حضوری به سمت خریدهای اینترنتی یکی دیگر از موارد مورد توجه در این جلسه بود که با توجه به شرایط خاص بازار با اولویت حمایت کسب و کارهای اینترنتی از کسب و کارهای سنتی و ایجاد یک حلقه واسط میان این دو بخش، مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد در سریع‌ترین زمان ممکن تمهیدات لازم در این خصوص اتخاذ شود.
تامین و توزیع گسترده کالاهای اساسی در سطح کشور
معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در این جلسه با اشاره به برنامه‌ریزی انجام شده جهت تامین گسترده کالاهای اساسی و مایحتاج مردم همزمان با ایام پایانی سال و ماه مبارک رمضان، گفت: طبق برنامه های ستاد تنظیم بازار کشور تلاش شده است تا در این ایام مدیریت لازم بر تامین و توزیع کالاهای مورد نیاز مردم به دقت انجام شود.
قبادی تاکید کرد: امسال به علت شیوع ویروس کرونا، اجرای سیاست‌های تنظیم بازار در قالب برنامه ریزی ویژه‌ای عملیاتی شده و سعی شده اقلام اساسی همچون برنج، روغن، گوشت مرغ، گوشت قرمز و شکر در سطح استان‌ها به شکل مناسبی توزیع و در اختیار مردم قرار بگیرد.
وی تصریح کرد: از ظرفیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین میوه و تره‌بار برای توزیع اقلام کالایی مورد نیاز در این ایام استفاده خواهد شد.
سرپرست معاونت حقوقی مجلس و استانهای وزارت صمت نیز در جمع‌بندی مصوبات جلسه ستاد مبارزه با کرونا حوزه صنعت معدن و تجارت، بر ضرورت هم افزایی و هم‌سویی بخش‌های مختلف این وزارتخانه برای تسریع و تسهیل در روند تولیدات انواع مواد و ملزومات بهداشتی و ضد عفونی کننده تاکید کرد.
فتح الهی در این جلسه گفت: باید همه ظرفیت‌های موجود و راهکارهای ممکن برای تامین مایحتاج ضروری مردم در این ایام به کار بسته شود و انتظار می‌رود توان بخش‌های مختلف صرفاً معطوف به اصل مبارزه با بیماری کرونا شود تا در سریع‌ترین زمان ممکن از این شرایط نیز عبور کنیم
 
(پنج شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۸) ۰۸:۳۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها