چهارشنبه / ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ / ۱۶:۳۵
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۹۲۲۸۹
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایلنا
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

توزیع ۸۰ درصدی برنج واردتی بدون دریافت ارز، تجار را به دردسر انداخت

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران گفت: تجار با اعتماد به قول دولت اقدام به توزیع برنج وارداتی برای تثبیت قیمت در بازار کرده اند، اما همچنان تخصیص ارز صورت نگرفته است.

مسیح کشاورز با بیان اینکه علی رغم اعتماد ما به دولت تا امروز تخصیص ارز برای برنج‌های وارداتی صورت نگرفته است، اظهار کرد: قرار بر این بود که ما اقدام به توزیع درصدی برنج برای تثبیت بازار و جلوگیری از افزایش قیمت کنیم و بعد از آن دولت تخصیص ارز انجام دهد، اما تا امروز ارزی به تجار پرداخت نشده است.
وی ادامه داد: منظور از توزیع درصدی؛ توزیع 80 درصدی مقداری از محموله‌های وارداتی برای تنطیم بازار بدون دریافت ارز است.
به گفته کشاورز؛ بر اساس توزیع درصدی تجار با اعتماد به دولت تا کنون 200 تا 250 هزار تن برنج را بدون دریافت هیچگونه ارزی با قیمت گذشته به بازار عرضه کرده‌اند.
وی با اشاره به رسوب برنج‌های وارداتی از 8 ماه گذشته تاکنون، اظهار کرد: 50 هزار تن از گذشته در بنادر به دلیل عدم تخصیص ارز رسوب کرده و اکنون نیز حدود 250 هزار تن به آن افزوده شده است.
کشاورز با تاکید بر اینکه آنچه در بنادر رسوب کرده سرمایه کشور است، افزود: ادامه این روند می‌تواند منجر به افزایش قیمت برنج داخلی شود.
این فعال اقتصادی از دیگر نتایج بدقولی دولت را از بین رفتن اعتماد طرف تجاری خارجی دانست و گفت: بدقولی ما موجب ایجاد بی‌اعتماد در طرف تجاری شده و این موضوع می تواند کار را در آینده برای تامین کالای اساسی مورد نیاز کشور سخت کند.
کشاورز با بیان اینکه با واگذاری وظایف بازرگانی بخش کشاورزی به وزارت صمت شرایط تامین کالای اساسی را دشوارتر کرده است، افزود: مسئولات وزارت صمت بارها اعلام کرده‌اند که در تامین کالای اساسی مشکلی وجود ندارد، اما در عمل مدیریت در این بخش بسیار ضعیف بوده است.
وی از تنظیم ارسال نامه به معاون رئیس جمهور در روز جاری خبر داد و گفت: در این نامه ما به نتایج بدقولی دولت و از بین رفتن اعتماد طرف تجاری خارجی هشدار داده‌ایم و این موضوع را مطرح کرده‌ایم که اگر توانایی تامین ارز وجود ندارد تکلیف بخش خصوصی را روشن کنند تا تجار را دچار دردسر بزرگ و زیان نکنند.
کشاورز با یادآوری اینکه توزیع 80 درصدی بر اساس توافق و قول دولت انجام گرفته ادامه داد: همچنین در این نامه از آقای جهانگیری خواسته‌ایم که ارز توزیع 80 درصدی کالا به تجار بازگردانده شود تا امکان تسویه با طرف تجاری خارجی خود را داشته باشند.
دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران تاکید کرد: ما از دولت می‌خواهیم به جای دادن قول‌های که به آن عمل نمی‌کند از تولید داخل حمایت کند، سوبسید دهد یا واردات را به شرکت بازرگانی دولتی واگذار کند، اما با بد عهدی تجار و اعتبار بین المللی کشور را به از بین نبرد.
کشاورز میزان برنج‌های وارداتی رسوب در بنادر یا توزیع شده که به آن ها ارز تخصیص نگرفته را 400 تا 450 هزارتن عنوان کرد. 

(چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۸) ۱۶:۳۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها