سه شنبه / ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ / ۱۰:۴۶
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۹۲۲۳۸
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل

صادرات به دلیل بسته بودن مرز‌ها با مشکل مواجه شد

لاهوتی گفت: صادرات برخی کالا‌ها به دلیل بسته بودن مرز‌ها با مشکل مواجه شده و بسیاری از کامیون‌ها پشت مرز مانده‌اند.

محمد لاهوتی رئیس کنفدراسیون صادرات ایران درباره وضعیت فعلی صادرات به کشور‌های دیگر اظهار داشت: صادرات برخی کالا‌ها به دلیل بسته بودن مرز‌ها با مشکل مواجه شده و بسیاری از کامیون‌ها پشت مرز مانده‌اند، اما وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، امور خارجه و اتاق‌های بازرگانی به خصوص اتاق‌های مرزی برای رفع مشکل در تلاش هستند.
 
او با بیان اینکه شرایط نسبت به چند روز گذشته بهتر شده است، افزود: اکنون تردد و صادرات کالا در مرز‌ها انجام می‌شود، اما درباره بعضی کالا‌ها مانند مواد ضد عفونی‌کننده و ماسک محدودیت‌هایی برای صادرات بوجود آمده است.
 
به گفته رئیس کنفدراسیون صادرات ایران، برخی کشور‌ها اجازه ورود مواد غذایی را نمی‌دهند و همچنین در برخی مرز‌ها مانند ترکمنستان محدودیت تردد کامیون وجود دارد و کنترل‌ها شدید است.
 
لاهوتی تصریح کرد: در حال حاضر مرز افغانستان مشغول فعالیت است و صادرات از این مرز صورت می‌گیرد، اما در ارمنستان کامیون‌ها پذیرش نمی‌شوند. البته که تصمیم‌ها لحظه‌ای صورت می‌گیرد و گزارش‌ها مربوط به این لحظه است.
 
او با اشاره به غیر قابل پیش‌بینی بودن شرایط افزود: هم صادرکنندگان و هم خریداران کالای ایرانی با مشکل مواجه شده‌اند. به نظر می‌رسد باید دست به دست هم داده و شرایط را مدیریت کنیم تا خسارت از نظر جانی و مالی برای صادرکنندگان و اتباع ایرانی و دیگر کشور‌ها به حداقل برسد.
 
 
عضو اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه از مرز باجگیران ترکمنستان و رازی ترکیه هیچ کالایی صادر نمی‌شود، افزود: برای صادرات از مرز‌های مختلف عراق مانند چذابه و شلمچه و مهران و پرویزخان و همچنین مرز سرخس در ترکمنستان مشکلی وجود ندارد.
 
لاهوتی با اشاره به تراکم کامیون‌های صادراتی پشت بعضی مرز‌ها گفت: اگر از طرف صادرکنندگان همکاری وجود نداشته باشد و بار‌های خود را بی‌توجه به وضعیت مرز ارسال کنند، قطعا خودشان متوجه ضرر آن خواهند شد چرا که ارسال کالا و ایجاد ازدحام نه تنها باعث تردد و خروج کالا نمی‌شود بلکه تصمیم‌گیری را با مشکل مواجه می‌کند.
 
او با اشاره به فسادپذیر بودن برخی کالا‌های صادراتی، از صادرکنندگان خواست برای حفظ سرمایه خود و همچنین حفظ آرامش در مرز‌ها با توجه به شرایط موجود تصمیم بگیرند. پس از شیوع ویروس کرونا برخی کشور‌ها مرز‌های مشترک خود با ایران را به حالت تعلیق درآوردند و این موضوع باعث تراکم کامیون‌های صادراتی از سمت ایران در مرز‌ها شده است.
(سه شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۸) ۱۰:۴۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها