دوشنبه / ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ / ۲۲:۰۸
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۹۲۲۲۷
گزارشگر : ۳۵۱۶
ایلنا
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

کنترل روند صادرات سیب و پرتقال/ گوشت به زیر ۹۰ هزار تومان می‌رسد

در هشتاد و یکمین جلسه تنظیم بازار وضعیت تامین، توزیع و قیمت کالاهای ضروری و اساسی مردم، رصد و پایش شد و براساس بررسی های صورت گرفته مقررشد، روند صادرات اقلام مهمی چون سیب و پرتقال، تحت کنترل باشد. همچنین کمیته تامین و توزیع اقلام بهداشتی و ضد عفونی کننده ذیل ستاد مبارزه با کرونا تشکیل شد و وزارت بهداشت توزیع مواد ضدعفونی کننده تولید و احتکار شده را عهده دار شد.

 محمدرضا کلامی درباره مصوبات این نشست که امروز دوشنبه 12 اسفند ماه برگزار شد، درباره قیمت سیب و پرتقال گفت: در صورتی که به هر دلیلی قیمت این کالاها بیش از تحمل مردم و دولت باشد از گزینه‌های تنظیم بازار همچون عوارض و ممنوعیت استفاده خواهد شد؛ ولی براساس تعهدی که تشکل های تولیدی و استان‌ها داده‌اند در صورتی که به میزان نیاز و با کنترل قیمت در کف عرضه با دولت همراهی کنند حتما روند فعلی ادامه پیدا خواهد کرد.
 
وی درباره دلیل افزایش قیمت یکباره گوشت در روزهای آخر هفته گذشته، بیان کرد: بخش از این افزایش قیمت ناشی از افزایش قیمت دام زنده از حدود 39 هزار تومان به 45 هزار تومان بوده است و بخشی هم مرتبط با کاهش قیمت محصولات آلایشی همانند جگر، کله پاچه وصادرات پوست وروده بوده است که حداقل 400 تا 500 هزار تومان بعد از کشتار دام درآمد ایجاد می کرده که از قیمت گوشت کم می کرده است .
 
کلامی توضیح داد: وقتی مصارف این مواد در غذا خوری های و رستوران ها کاهش پیدا کرده است تقاضا برای این اقلام نیز روند کاهش در پیش گرفته است. اما؛ بخش دیگری از این افزایش قیمت نیز تخلف بوده است که به شدت با متخلفان برخورد شده است.
 
کلامی همچین از مدیریت تقاضا از سوی مصرف کننده ها بعد از هشداربرخورد خبرداد و گفت: قیمت گوشت روند کاهشی پیدا کرده است و در هفته آینده به زیر 90 هزارتومان خواهد رسید.
 
سخنگوی ستاد تنظیم بازار همچین بیان کرد: طبق اعلام دادستانی در جلسه ستاد تنظیم بازار، فهرست تعدادی از افرادی که در زنجیره گوشت اخلال ایجاد کرده بودند و یا به موقع اقدام به تامین دام زنده برای استان نکرده بودند، احصا شده و به آنها تذاکرات لازم داده شده است و در صورتی که اقدامات از این دست انجام شود با آنها برخورد خواهد شد.
 
تشکیل کمیته تامین و توزیع مواد ضدعفونی و ماسک
 
کلامی در بخش دیگری بیان کرد: در هشتاد و یکمین جلسه ستاد تنظیم بازار اقدامات لازم برای ماسک سه لایه و ان 95، مواد ضدعفونی ، الکل و.. انجام شد و مقرر شد کمیته تامین و توزیع این اقلام ذیل ستاد مبارزه با کرونا تشکیل بشود و اختیارات لازم به این کمیته داده شده است که مربوط با موضوعات مختلف در کشور اتفاق می افتد به موقع عکس العمل نشان بدهد و تصمیمات لازم را اتخاذ کند
 
وی ادامه داد: آنچه که مقرر شده است و ضرورت دارد که همه استانداران، شورای های تامین، دستگاه های تامین و تولید کنندگان به آن توجه کنند این است «مسئول تحویل گرفتن کالاهای بهداشتی همانند ماسک، الکل، و مواد ضدعفونی کننده ها« وزارت بهداشت و معاونت های تابعه آن است.
 
کلامی گفت: هر تولیدی که در کشور دراین حوزه انجام شود، توزیع آن توسط وزارت بهداشت است و وزارت بهداشت متناسب با مقادیر مشخص و حواله های مشخص در استان های مختلف،این اقلام را تامین می کند.
 
وی توضیح داد: برمبنای حواله های وزارت بهداشت برای سهمیه استان ها، 4شرکت برای پخش سراسری مشخص شده اند که این شرکت ها مکلف شده اند کالاها را از واحد های تولیدی تحویل بگیرند و به مراکز توزیعی که وزارت بهداشت تعیین کرده است ، تحویل بدهند؛ از جمله داروخانه ها و مراکز درمانی و بیمارستان ها.
 
وی افزود: دستگاه های نظارتی هم بر اساس این دستوالعمل و ذیل مصوبات ستاد مبارزه با کرونا فعالیت خواهند کرد.
 
سخنگوی ستاد تنظیم بازار در ادامه به تولید روزانه 200 هزار لیتر الکل در کشور اشاره کرد و گفت: روزانه بیش از 200 هزار لیتر الکل در کشور تولید می شود که حدود 50 هزار تن آن برای مصرف واحد های تولیدی که از الکل به عنوان محصولات پایه ای استفاده می کنند، هست و 150 هزار تن برای مصارف دیگر بخش ها از جمله ضدعفونی محیطی، خانوار و.. است، براساس اعلام وزارت بهداشت این مقدار تولید می تواند در این مقطع زمانی کفایت مصرف را بکند.
 
وی درباره تولید ماسک هم گفت: ظرفیت های تولید داخل 100هزار در روز بوده است که به 600 هزار در روز افزایش داده شده است ولی مقدار مصرفی که وزارت بهداشت اعلام کرده است در این بخش حدود 100 هزار ماسک ان 95 است و حدود 600 هزار هم ماسک سه لایه است که برای این مقادیر برنامه ریزی شد که علاوه بر واحد های صنعتی، واحدهای تولیدی صنفی که اسامی آنها از سوی اصناف اعلام می شود، مواد اولیه و پارچه های مورد نیاز برای تولید ماسک در اختیار آنها قرار بگیرد.
 
کلامی در ادامه بیان کرد: واحدهای صنفی که توانایی تولید ماسک را دارند می توانند به سازمان صنعت، معدن و تجارت اعلام کنند که به اصناف معرفی شوند و از این ظرفیت نیز برای تولید ماسک استفاده بشود.
 
این مقام مسئول تاکید کرد: این تولیدات نیز باید در شبکه هایی که وزرات بهداشت برای آن تعیین می‌کند ، باشد و کالا تحویل وزارت بهداشت داده شود.
برخود با احتکار کنندگان مواد ضدعفونی کننده
 
سخنگوی تنظیم بازار در ادامه به دیگر مصوبات این ستاد اشاره کرد و گفت:در این نشست مقرر شدبه شدت با کسانی که نسبت به احتکار این کالاها و عدم عرضه آن اقدام می کنند برخورد جدی شوند و تمامی کشفیات مرتبط با این اقلام مجددا با محوریت وزارت بهداشت توزیع شود.
 
وی بیان کرد:دادستان ها ، قضات و سازمان تعزیرات و کسانی که در حوزه کشف این کالاها و مبارزه با احتکار ، گرانفروشی، اخفا و عدم عرضه اقدام می کنند، در صورتی که پرونده یا محموله‌ای را مشاهده کنند احکام صادره باید در راستای این باشد که این کالاها با حواله های وزارت بهداشت در کشور توزیع شود.
 
(دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۸) ۲۲:۰۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها