دوشنبه / ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ / ۱۵:۲۵
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۲۲۲۴
گزارشگر : ۳۵۱۶
ایلنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

کاهش چشمگیر صادرات چای خبر خوبی است/ قیمت صادرات ۱ دلار، واردات ۵ دلار! / سهم چای خارجی ۷۵ درصد بازار است

مدیر اجرایی سندیکای کارخانه‌های چای کشور از کاهش چشمگیر صادرات چای خبر داد و گفت: کاهش صادرات چای خبر خوبی است چرا که بیشتر تولید به مصرف داخلی رسیده، ضمن اینکه صادرات این محصول ارزش افزوده برای کشور به همراه ندارد.

محمدصادق حسنی  با بیان اینکه میزان صادرات چای به یک چهارم کاهش یافته است، اظهار کرد: آمار گمرک نشان می‌دهد دهد میزان صادرات چای از کشور در 10 ماهه نخست سال جاری 4 هزار تن بوده، در حالی که این رقم در سال گذشته حدود 16 هزار تن بود.
 
وی ادامه داد: با توجه به شرایط  پیش آمده در پی شیوع کرونا و توقف صادرات به نظر می‌رسد رقم صادراتی این محصول تا پایان سال تغییر نداشته باشد. 
 
حسنی میزان تولید چای در سالجاری را بیش از سال گذشته اعلام کرد.
 
وی گفت: در سال جاری 28 هزار و 700 تن چای در کشور تولید شد در حالی که میزان تولید آن در سال گذشته 25 هزار تن بود.
 
 حسنی با اشاره به افزایش استقبال از مصرف چای داخلی در کشور، افزود: کاهش صادرات به معنی ماندن چای بر روی دست تولیدکننده و زیان باغداران نیست و این محصول با افزایش مصرف داخلی روبه رو شده است.
 
مدیر اجرایی سندیکای کارخانه‌های چای کشور درصد سهم چای کشور از بازار داخلی در سالجاری را 25 درصد عنوان کرد.
 
به گفته حسنی؛ می‌توان کاهش صادرات را به خبر خوب تعبیر کرد چراکه چای داخلی کیفی‌تر و سالم‌تر از چای‌های وارداتی هستند چراکه اغلب آن‌ها با اسانس طعم‌دار شده‌اند.
 
وی با تاکید بر اینکه صادرات چای ارزش افزوده مناسبی برای کشور به همراه ندارد، گفت: ما هر کیلوگرم چای کیفی داخلی را 1 دلار صادر و هر کیلوگرم چای خارجی را 5 دلار واردات می‌کنیم، این شکل از تجارت نه تنها برای کشور سودآور نیست بلکه زیان هم به دنبال دارد.
 
حسنی یادآور شد: متاسفانه به رغم کاهش صادرات و عرضه حجم بیشتر تولید به بازار داخلی همچنان شاهد رقم بالای واردات هستیم.
 
به اعتقاد مدیر اجرایی سندیکای کارخانه‌های چای کشور؛ بر خلاف آمارهای اعلام شده که میزان مصرف چای در کشور را بیش از 100 هزار تن می‌دانند، میزان مصرف این کالا در کشور 80 هزار تن تا 85 هزار تن است .
 
حسنی حجم واردات چای در سالجاری را 75 هزار تن عنوان کرد که با توجه به میزان عرضه چای داخلی به بازار و میزان مصرف، بیش از نیاز کشور است.
 
به گزارش ایلنا؛ بنابر آخرین آمار سازمان چای کشور تا پایان فصل برداشت، 126 هزار و 753 تن برگ سبز چای با ارزش بالغ بر 343 میلیارد و 400 میلیون تومان از چایکاران دو استان گیلان و مازندران خریداری شده است. از مجموع برگ‌های سبز چای خریداری شده 28 هزار و 519 تن چای خشک استحصال شده است.
(دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۸) ۱۵:۲۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها