دوشنبه / ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ / ۰۹:۱۹
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۹۲۲۰۹
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

نحوه توزیع اقلام اساسی پس از شیوع ویروس کرونا/ کالاهای مختصِ شب عید را از کجا بخریم؟

شیوع ویروس کرونا و تقارن آن با خرید سال نو این سوال را برای مردم ایجاد می کند که امسال اقلام اساسی عید را از کجا خریداری کنند؟

 شیوع یک بیماری که نام کرونا را به خود اختصاص داده و گستره آن در سراسر دنیا، اعمال محدودیت های جدی را در سیستم مدیریت توزیع مواد غذایی به دنبال داشته است.
 
شیوع این بیماری در ایران نیز با ایام پایانی سال همراه شده و توزیع اقلام اساسی به ویژه این روزها را با تغییراتی مواجه کرده است.
 
لغو نمایشگاه های بهاره و همچنین منع حضور در اماکن شلوغ تا حدودی این سوال را برای عموم ایجاد می کند که حال چطور میوه و حتی اقلام اساسی خود در آستانه سال نو را تهیه کنند.
 
مسئولان این روزها با توجه به منع برپایی نمایشگاه های بهاره، هنوز میادین میوه و تره بار را برای توزیع اقلام اساسی توصیه می کنند.
فروشگاه های زنجیره ای محل توزیع اقلام اساسی شب عید
 
روز گذشته عباس قبادی معاون وزیر صمت در امور بازرگانی داخلی و دبیر کارگروه تنظیم بازار در بازدید سرزده از یکی از فروشگاه‌های سطح شهر تهران، به نحوه توزیع اقلام اساسی مورد نیاز شب عید اشاره کرده و گفت: در اغلب فروشگاه‌های کشور مثل همین فروشگاه مورد بازرسی تمامی اقلام مورد نیاز مردم به وفور یافت می‌شود؛ مشکلی در تامین هیچ یک از اقلام اساسی از جمله ماکارونی و روغن که در چند روز گذشته شایعاتی مبنی بر کمبود آن‌ها وجود داشت، نیست.
 
او بیان کرد: با توجه به شایعات منتشر شده در فضای مجازی و افزایش میزان تقاضا اقلام خوراکی در چند روز گذشته، نگرانی‌هایی مبنی بر کمبود آن ها وجود داشت، اما حتی با ورود سرزده شاهد هستیم که تمام قفسه‌ها مملو از کالاهای اساسی بوده و مشکلی در تامین هیچ کالایی وجود ندارد.
 
قبادی در ادامه با بازدید از یکی از میادین میوه و تره‌بار با اشاره به ثبات قیمت‌ها از مشتری‌ها جویای کیفیت و قیمت اقلام موجود شد و در این خصوص گفت: اغلب اقلام موجود در بخش میوه و تره‌بار هم از ثبات قیمتی مناسبی برخوردار هستند؛ علت اصلی اختلال کوتاه مدتی که در تامین لیموترش بوجود آمد، اظهارات برخی از پزشکان کشورمان مبنی بر تاثیر لیمو ترش برای مقابله با ویروس کرونا بود.
 
دبیر کارگروه تنظیم بازار با اشاره به اقدامات انجام شده برای کنترل افزایش قیمت، تصریح کرد: در شرایط فعلی ثبات مناسبی در بازار این محصول به وجود آمده است؛ لیمو ترش جزو اقلام پر مصرف در سفره‌های مردم محسوب نشده و مشکلی برای مردم ایجاد نمی‌شود. همچنین در سایر اقلام خوراکی هم تغییری در قیمت‌‌ها به وجود نیامده است.
 
او ضمن بازدید از غرفه‌های فروش گوشت و مرغ تصریح کرد: نگرانی‌هایی نسبت به عرضه گوشت قرمز و سفید وجود داشت، اما همانطور که شاهد هستید این محصولات با قیمت مصوب عرضه می‌شود، حتی عرضه در میادین میوه و تره‌بار باعث شده تا  تخفیف روی کار بیاید و با قیمت پایین‌تر از نرخ مصوب عرضه شوند.
 
این مقام مسئول افزود: عرضه گوشت و مرغ یخی برای تنظیم بازار هم آغاز شده که فروش مطلوبی دارد. گوشت‌ها و مرغ‌های یخی تولیدات سالانه کشور و از برند‌های مناسب هستند که به صورت یخی نگه‌داری شده و در زمان مناسب، روانه بازار می‌شوند.
 
قبادی در پاسخ به سوال خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مبنی بر افزایش قیمت احتمالی اقلام اساسی در شب عید گفت: اتفاقی ویژه ای رخ نداده که بخواهیم افزایش قیمتی در این حوزه شاهد باشیم؛ ثبات قیمت و عرضه کالا به بازار ادامه خواهد داشت و ذخیره مناسب برای بیشتر از نیاز کشور انجام شده است.
خرید با تخفیف فوق العاده از ۱۵ اسفند تا ۱۵ فروردین
 
قاسم نوده فراهانی رئیس اتاق اصناف تهران در گفت‌وگو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره فروش فوق‌العاده تمام اصناف در ایام پیش از عید اظهار کرد: فروش فوق‌العاده اصناف از ۱۵ اسفند ماه آغاز و تا ۱۵ فروردین ۹۹ ادامه دارد.
 
رئیس اتاق اصناف تهران ادامه داد: امسال هم همانند سال‌های گذشته فروش فوق‌العاده اصناف مختلف بر قرار بوده و برای هر کالایی به وضعیت بازار و تشخیص اتحادیه‌ها، تخفیف‌هایی در نظر گرفته می‌شود که این اقلام شامل پوشاک، کیف و کفش، شیرینی و شکلات، آجیل، خشکبار، بنکداران مواد غذایی، روغن، برنج و گوشت قرمز با قیمت‌های مصوب عرضه خواهد شد.
 
گفتنی است؛ محصولات شوینده در فروشگاه‌ها و مغازه‌ها به وفور یافت می شود و بیشتر مشکل مردم در محصولات ضد عفونی کننده است که در چند روز گذشته تولید  این واحدهای تولیدی افزایش یافته و به تازگی این تولیدات وارد بازار شده است، به نحوی که امروز وضعیت موجودی این اقلام در بازار بهتر است.

 

توزیع آجیل در مغازه های آجیل فروشی معتبر
 
مصطفی احمدی رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: از زمانی که نمایشگاه‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل شد فروش مغازه‌های آجیل فروشی قوت گرفت.
 
رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار ادامه داد: قرار بود نمایشگاهی در ۵ نقطه تهران برگزار شود که بازار آجیل و خشکبار بین ۱۰۰ تا ۱۱۰ غرفه در آن داشت اما دولت به دلیل شیوع ویروس کرونا، برگزاری آن‌ را لغو کرد.
 
 
احمدی گفت: با توجه به شرایط فعلی و شیوع این ویروس در کشور، برای بسیاری از اصناف وضعیت خوشایندی گزارش نشده و در مجموع میزان خرید کاهش یافته اما با این حال فروش آجیل و خشکبار در مغازه ها، قوت گرفته است.
 
رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار در ادامه گفت: ما در مجموع با برگزاری نمایشگاه‌ها مخالفیم چرا که برگزاری آن‌ها در برخی از مکان‌ها استاندارد لازم را ندارد، به جز شهر آفتاب که البته این نمایشگاه هم در مکان بسیار دوری قرار دارد و ممکن است استقبال خوبی از آن نشود.
 
احمدی با اشاره به اینکه در حال حاضر کمبودی در این بازار نداریم، تصریح کرد: ایام پیک خرید آجیل یعنی شب چله و شب عید، تیم‌های نظارتی بازار را به دقت مورد بررسی قرار می‌دهند. همچنین با بازرسی اتاق اصناف، بازرسی وزارت صمت و سازمان تعزیرات حکومتی نیز همکاری‌های لازم را در این ایام داریم.

 

تولید تخم مرغ به بیش از یک‌ میلیون تن رسید
 
ناصر نبی پور رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان‌ تهران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از ثبات قیمت تخم مرغ در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون متوسط قیمت هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری ۷ هزار و ۵۰۰ تا ۸ هزار و ۳۰۰ تومان معادل شانه ای ۱۵ هزار تا ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان است.
 
وی فروش هر شانه تخم مرغ با نرخ ۲۲ هزار تا ۲۳ هزار تومان در خرده فروشی ها را غیر منطقی دانست و افزود: اتحادیه بارها اعلام کرده که حاضر است تخم مرغ با قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار در اختیار میادین قرار دهد که متاسفانه تقاضایی در این بازار وجود ندارد.
 
به گفته نبی پور، اختلاف هر شانه تخم مرغ با درب مرغداری ۶ هزار تومان معادل ۲۰۰ تومان بالاتر از قیمت مصوب بوده که این امر اجحاف در حق مصرف کنندگان است.
 
این مقام مسئول با اشاره به اینکه کمبودی در تولید تخم مرغ وجود ندارد، بیان کرد: بنابر آمار ماهیانه ۸۹ تا ۹۰ هزار تن معادل روزانه ۳ هزار تن تخم مرغ در کشور تولید می شود که با این وجود پیش بینی، تولید بالای یک میلیون تن تخم مرغ در کشور محقق شده است.
 
وی از آغاز مجدد صادرات تخم مرغ به کشورهای همسایه خبر داد و گفت: اگر چه اتحادیه به تازگی صادرات تخم مرغ را آغاز کرده است، اما مجدد مرزها به خاطر ویروس کرونا بسته شده که متاسفانه دولت در این زمینه همکاری لازم نکرده است.
 
رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار ادامه داد: وزارت امور خارجه کشور تنها به دنبال مسائل سیاسی است، در حالی که رایزن اقتصادی وزارت امور خارجه باید همکاری کند چرا که با وجود ممنوعیت، ترکیه از طریق ایران تخم‌مرغ ترانزیت می کند.
 
وی درباره آخرین وضعیت بازار نهاده های دامی گفت: در حال حاضر قیمت ذرت به شدت افزایش یافته است به طوری که هر کیلو ذرت با نرخ ۲ هزار تا ۲ هزار و ۱۰۰ تومان در بازار عرضه می شود.
 
به گفته نبی پور، در حال حاضر ۲ میلیون تن ذرت در بنادر معطل تخصیص ارز است که متاسفانه کمبود ذرت منجر به نوسان قیمت ذرت در بازار آزاد شده است.
 
رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار در پایان با اشاره به اینکه بازارگاه نهاده کشاورزی محل دلالان است، تصریح کرد: با توجه به نبود نقدینگی لازم، مرغداران نهاده مورد نیاز خود در این بازارگاه ها را از دلالان خریداری می‌کنند که همین امر  موجب شده هر کیلو ذرت به جای نرخ مصوب یک‌ هزار و ۳۵۰ تومان با نرخ یک هزار و ۷۰۰ تومان فروخته شود.
 
محدودیتی در عرضه میوه شب عید وجود ندارد/ رشد ۱۰ درصدی قیمت میوه در بازار
 
مجتبی شادلو نایب رئیس اتحادیه باغداران استان تهران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه کمبودی در بازار میوه شب عید وجود ندارد، اظهار کرد: با وجود شرایط مساعد تولید و رشد چند برابری برخی محصولات باغی نسبت به مدت مشابه سال قبل، وضعیت بازار میوه مطلوب و به نفع مصرف کننده است.
 
وی با اشاره به اینکه قیمت فعلی میوه جوابگوی هزینه تولید نیست، افزود: با وجود افزایش هزینه های بسته بندی، کارگری و نگه داری محصول در سردخانه ها قیمت میوه جوابگو نیست که امیدواریم با تسهیل شرایط صادرات به نرخ واقعی برسیم.
 
شادلو با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه میوه وجود ندارد، بیان کرد: با توجه به فراوانی تولید، محدودیتی در عرضه وجود ندارد.

نوسان ۱۰ درصدی قیمت میوه در بازار شب عید
 
نایب رئیس اتحادیه باغداران ادامه داد: با وجود افزایش هزینه های تولید، نگه داری و افت محصول حداقل ۱۰ درصد قیمت محصولات برای شب عید نوسان خواهند داشت که امیدواریم دستگاه های ذی ربط با اعمال نظارت دقیق از سودجویی عوامل واسطه و دلال جلوگیری کنند.
 
به گفته وی، با وجود حجم مناسب تولید و ذخایر میوه در سردخانه و مازاد بازار داخل باید تمهیداتی برای صادرات اندیشیده شود.
 
شادلو گفت: با توجه به رشد چندبرابری تولید و ذخیره سازی مناسب در سردخانه ها، محدودیتی در عرضه میوه وجود ندارد.
مردم با شایعات خرید نکنند
 
البته این توزیع اقلام با برخوردهای مختلف مردم رو به روست، به طور مثال با گسترش یک شایعه مبنی بر تاثیر لیمو ترش یا زنجبیل برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، تقاضا سرعت گرفته و این موضوع به افزایش قیمت و کاهش عرضه آن دامن می زند.
 
همین امر اذهان عمومی را نسبت به عرضه های بعدی با مشکل مواجه می کند. اما باید متذکر شد که همچنان عرضه های متداول به ویژه شب عید در جای خود باقیست و مردم نسبت به میزان این عرضه ها نگران نباشند.
 
حسین مدرس خیابانی، قائم مقام وزارت صمت هم این موضوع را تایید کرده و می گوید: انبارهای اقلام‌های اساسی به میزان ۲ برابر ظرفیت نیاز کشور پر است و فروشگاه های زنجیره ای تا ۱۵ فروردین به صورت شیفت های پیاپی در توزیع اقلام اساسی ملزم به خدمت هستند.
 
وی افزود: ۱۶ صنف کشور به همراه شبکه مویرگی توزیع اقلام اساسی برای کاهش نگرانی مردم در تلاش هستند.
 
گفته ها و تا حدودی دیده ها و شنیده ها از توزیع اقلام در مراجع رسمی فروش از جمله فروشگاه های زنجیره ای، میادین میوه و تره بار و فروشگاه های خرد اقلام اساسی خبر می دهند.
 
حال باید از مخاطبان باشگاه خبرنگاران جوان خواست تا معضلات توزیع اقلام اساسی در شهر و محله خود را به ما اطلاع دهند تا ما از مسئولان مربوط پیگیر مشکل شما باشیم.
(دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۸) ۰۹:۱۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها