سه شنبه / ۶ اسفند ۱۳۹۸ / ۱۰:۲۷
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۹۲۰۲۳
گزارشگر : ۳۵۱۶
فارس
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

بانک مرکزی از تصمیمات ستاد تنظیم بازار برای واردات برنج تمکین کند

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران با انتقاد از تخصیص قطره‌چکانی ارز به واردات کالاهای اساسی از جمله برنج، گفت: اگر ستاد تنظیم بازار به نمایندگی از دولت واردات کالایی را تصویب می‌کنند، بر اساس نیاز کشور است و دستگاه‌های دولتی نباید در برابر این تصمیم مقاومت کنند.

مسیح کشاورز گفت: در شرایطی که مسؤولان بانک مرکزی از وضعیت مناسب ذخایر ارزی سخن می‌گویند، تعلل سیستم بانکی در تخصیص و تأمین ارز مورد نیاز واردات برنج چه مفهومی دارد.
 
وی با انتقاد به عملکرد بانک مرکزی که خود در ستاد تنظیم بازار نماینده دارد، اما در مقابل تصمیمات آن مقاومت می‌کند، ادامه‌‌داد: اگر قرار است بانک مرکزی به جای ستاد تنظیم بازار نهاد سیاست‌گذار باشد یا به جای وزارت صنعت، معدن و تجارت؛ متولی بازار، رأسا و رسماً تصمیمات خود را ابلاغ کند تا تجار از بلاتکلیفی رها شوند.
 
دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران اظهارداشت: در حالی که ستاد تنظیم بازار و وزارت صمت به عنوان تصمیم‌گیر و متولی بازار، واردات برنج برای تأمین کسری کشور را الزامی می‌دانند، بانک مرکزی با استناد به چه مستنداتی، در مسیر واردات برنج گلوگاه ایجاد کرده‌است.
 
وی با بیان اینکه در شرایطی که اقتصاد کشور با تحریم‌های خصمانه آمریکا روبرو است، نباید با ایجاد مانع در داخل کشور، بر مشکلات تجار بی‌افزاییم، افزود: برنج به عنوان یک کالای اساسی و دومین محصول غذایی پرمصرف اهمیت زیادی در سبد مصرف خانوار و امنیت غذایی کشور دارد، نباید اجازه دهیم با بدقولی‌ها اعتبار تجار ایرانی نزد طرف‌های تجاری در کشورهای صادرکننده برنج آسیب ببیند.
 
کشاورز اظهارداشت: تا پیش از این تجار ایرانی با اعتبار خود برنج وارد و پس از ترخیص بهای آن را پرداخت می‌کردند، اما متأسفانه امسال با مشکلات پیش آمده برنج‌ها چند ماهه در گمرک معطل و ارز آن آزاد نمی‌شود.
 
وی با بیان اینکه همچنان قریب به 50 هزار تن برنج‌‌های رسوب شده در گمرکات به دلیل عدم تخصیص ارز ترخیص نشده‌‌اند، توضیح‌داد: متأسفانه تأخیر در تأمین ارز واردات برنج همچنان ادامه داشته و این تأخیر و تعلل هزینه زیادی بر تجار تحمیل کرده‌است.
 
دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران ادامه داد: توقف چند هفته تا چند ماهه برنج‌های وارداتی در مبادی ورودی کشور، هزینه دلاری برای تجار دارد و بخش قابل توجهی از این هزینه تحمیلی سودی است که شرکت‌های کشتیرانی خارجی از آن منتفع می‌شوند.
 
وی با بیان اینکه تأخیر در تأمین ارز مشکلات متعددی برای تجار ایجاد کرده، افزود: این مشکلات به حوزه تجارت خارجی ختم نشده و بی‌شک در بازار داخلی نیز آثار منفی خود را نشان می‌دهد، خصوصاً که با فرا رسیدن سال جدید و پس از آن ماه مبارک رمضان، با افزایش تقاضا در بازار روبرو هستیم.
 
کشاورز یادآوری کرد: در جریان رشد تورم و افزایش قیمت‌ها در دو سال اخیر تنها محصولی که ثبات قیمت داشته‌، برنج وارداتی است و از آنجایی که با افزایش قیمت آن، مصرف‌کنندگان بالاخص اقشار آسیب‌پذیر امکان جایگزین کردن محصول دیگری به جای برنج وارداتی را ندارند، باید مراقب سفره ایشان باشیم که بیش از پیش کوچک نشود. 
 
وی در پایان از بانک مرکزی خواست با سرعت بخشیدن به جریان تخصیص ارز واردات برنج، مانع تحمیل مجموعه این مشکلات بر تجارت خارجی و بازار کشور شود.
(سه شنبه ۶ اسفند ۱۳۹۸) ۱۰:۲۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها