سه شنبه / ۶ اسفند ۱۳۹۸ / ۰۹:۴۶
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۲۰۱۹
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایلنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

توقف صادرات محصولا کشاورزی با پیوستن به لیست سیاه FATF

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی گفت: تجارت ایران بیش از آنکه از ورود کشور به لیست سیاه FATF آسیب ببیند از کم کاری در دیپلماسی اقتصادی ضربه می‌خورد.

سید رضا نورانی با بیان اینکه اثر ورود کشور به لیست سیاه FATF مانند تحریم‌ها به دو بخش کوتاه‌مدت و بلندمدت تقسیم می‌شود، اظهار کرد: در کوتاه‌مدت اثر آن چندان قابل لمس نیست، اما در بلندمدت آثار مخربی‌ بر تجارت ما از جمله تجارت محصولات کشاورزی دارد.
وی ادامه داد: تا زمان آغاز آثار مخرب بلندمدت ورود کشور به لیست سیاه FATF ، صادرات مویرگی محصولات کشاورزی در جریان خواهد بود اما پس از آن صادرات این محصولات تا مرز توقف پیش خواهد رفت.
نورانی با تاکید بر اینکه البته اثر ورود کشور به لیست سیاه FATF بر تجارت کشور شدیدتر از  تحریم است، اظهار کرد: با تحریم‌ها، واقعی شدن نرخ ارز اتفاق افتاد و این امر می‌توانست افزایش چشمگیر صادرات را حتی در شرایط تحریم فراهم کند، اما ورود کشور به لیست سیاه FATF نه تنها این مزیت را برای ما نخواهد داشت بلکه سختگیرانه‌تر و پایدارتر از تحریم‌ها است و نتایج آن به مراتب منفی‌تر!.
وی اضافه کرد: قرار گرفتن در لیست سیاه یعنی اعمال تحریم‌های FATF که تقریبا تمام روزنه‌های مبادلات مالی و اقتصادی رو به ایران مسدود خواهد کرد.
نورانی تنها راهکار خروج ایران از بن‌بست نتایج لیست سیاه را قدرتمندسازی دیپلماسی اقتصادی ایران دانست.
به گفته رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی؛ در حال حاضر مدیریت تجارت خارجی از داخل انجام می‌شود، در حالی برای پیروزی در جنگ اقتصادی باید مدیریت در خارج از مرزها انجام شود.
وی با اشاره به شیوع کرونا در کشور، اظهار کرد: شیوع کرونا نیز در کنار ورود کشور به لیست سیاه FATF صادرات ما را تحت شعاع قرار داده است و برخی کشورهای مانند کویت مسیر هوایی، دریایی و جاده‌ای خود را بر روی ایران بسته است.
نورانی با انتقاد از نحوه عملکرد دولت در مقابله با شرایط بحران گفت: جابه‌جایی مسافران چینی با هواپیماهای ایرانی در حالی که خطر شیوع بیماری محرز شد اشتباهی بزرگی بود و بزرگتر از آن عدم قرنطیه شهر آلوده و نحوه برخورد درست با بحران به وجود آمده است که اعتماد کشورهای طرف تجاری را از ایران هر روز بیشتر سلب می‌کند.
به اعتقاد رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ؛ پروتکل‌های تجاری که نتیجه دیپلماسی اقتصادی هستند در وضعیت اکنونی که ایران را آن قرار دارد می‌توانست راه نجات باشد.
نورانی تاکید کرد: بیشتر قراردادهای تجاری ایران با سایر کشورها،  یک طرفه و به نفع طرف تجاری مقابل ما است و کمتر پروتوکل‌های منصفانه است.


(سه شنبه ۶ اسفند ۱۳۹۸) ۰۹:۴۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها