سه شنبه / ۶ اسفند ۱۳۹۸ / ۰۹:۳۵
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۹۲۰۱۶
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

توزیع قطره چکانی ارز به واردات برالتهاب بازار برنج دامن‌می زند

دبیر انجمن واردکنندگان برنج گفت: با توجه به کمبود برنج خارجی، توزیع قطره چکانی ارز برای واردات بر افزایش قیمت دامن می‌زند.

مسیح کشاورز دبیر انجمن واردکنندگان برنج درباره آخرین وضعیت واردات برنج اظهار کرد: علی رغم همکاری وزارت صمت و ارسال لیست‌های ثبت سفارش برنج به بانک مرکزی، اما متاسفانه بانک مرکزی همچنان برای برخی ارز‌ها هیچ کاری نکرده یا قطره چکانی تخصیص می‌دهد.
وی افزود: اگر بانک‌مرکزی روند فعلی را در تخصیص ارز را ادامه دهد، بدون تردید در تامین کالای اساسی کشور دچار مشکل می‌شود.
کشاورز ادامه داد: اگرچه در جلسه تنظیم بازار نسبت به موضوع واردات بحث کردیم و نیاز کشور مشخص شد و براساس آن اقدام به واردات کردیم، اما متاسفانه بانک‌مرکزی به سبب متوقف کردن یک‌نوع ارز و توزیع قطره چکانی سایر ارزها، تمامی تلاش ما را زیر سوال بردند چرا که هم اکنون ۵۰ درصد کالا‌های ثبت سفارش شده وارد کشور شده است.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه مجموع واردات برنج از ابتدای سال به یک میلیون تن رسیده است، بیان کرد: اگرچه عدد ترخیص از گمرک ممکن است بالاتر از این رقم باشد، اما به سبب عدم اختصاص ارز نمی‌توان جز واردات قطعی برنج حساب کرد.
ضرورت واردات ۵۰۰ هزارتن برنج برای تنظیم بازار شب عید
کشاورز با تاکید بر واردات ۵۰۰ هزارتن برنج گفت: با وجود کمبود برنج در بازار داخل، اگر هر چه سریع‌تر ارز مورد نیاز تحصیص داده نشود به سبب کمبود با افزایش قیمت در شب عید مواجه می‌شویم.
دبیر انجمن واردکنندگان برنج با اشاره به اینکه ماهانه ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزارتن برنج خارجی در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد، بیان کرد: بنابر آمار متوسط سرانه مصرف به ازای هر نفر ۲۰ کسلو برنج خارجی مصرف می‌شود به همین خاطر از دولت تقاضا کردیم که در تصمیم گیری‌ها به گونه‌ای عمل کند که اقشار ضعیف دچار مشکل نشوند به گونه‌ای که مجبور به حذف برنج از سبد مصرفی خانوار خود شوند.
کشاورز در پایان تصریح کرد: با وجود آنکه ۶ دهک جامعه برنج خارجی مصرف می‌کند جای این سوال مطرح است که سرپرست وزارت جهاد کشاورزی بر چه استدلالی واردات برنج بدای تنظیم بازار شب عید را بی مورد می داند؟ در حالیکه اقشار ضعیف جامعه توان خرید برنج ایرانی را ندارند.

(سه شنبه ۶ اسفند ۱۳۹۸) ۰۹:۳۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها