یکشنبه / ۴ اسفند ۱۳۹۸ / ۱۷:۴۳
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۱۹۷۶
گزارشگر : ۳۵۵۱
فارس
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

گلایه زعفران کاران از تاخیر سازمان تعاون روستایی در پرداخت پول خرید زعفران

نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: زعفران کاران از تاخیر در پرداخت پول خرید توسط سازمان تعاون روستایی گلایه دارند و می گویند، نه پول در دست داریم نه زعفران.

سازمان تعاون روستایی خرید از زعفران کارن کشور را از آبان ماه آغاز کرد و تا آذر ماه آنطور که رئیس سازمان تعاون روستایی اعلام کرده حدود 72 تن زعفران خریداری کرده است، اما در این میان کشاورزان از تاخیر و پرداخت ناقص پولشان به شدت گله مندند.
فرقی نمی‌کند کشاورز زعفران کار باشد یا صیفی کار؛ آنها در هر شرایطی برای گذران زندگی و آماده سازی زمین برای کشت سال بعد و تامین نهاده همواره نیازمند پول هستند که اگر نباشد علاوه بر سختی زندگی، بر تولید سال آینده هم تاثیر منفی می گذارد. مراحل آماده سازی، کوددهی،کشت و برداشت همه زمان محدودی دارد که نمی توان آنرا به تاخیر انداخت یاتعجیل کرد.
غلامرضا میری نایب رئیس شورای ملی زعفران به گلایه و نگرانی زعفرانکاران کشور تاکید کرد و گفت: «کشاورزان زعفرانکار می گویند، محصولمان را به دولت داده ایم و پولمان را تاکنون کامل نگرفته ایم.»
به گفته میری زعفران کاران کشور پولشان را ناقص و مرحله ای دریافت کرده اند به طوری که برخی از آنها 30 درصد، 50 درصد و بعضا 75 درصد از پول زعفرانی که به سازمان تعاون روستایی داده اند را دریافت کرده اند.
وی با بیان اینکه خرید زعفران توسط سازمان تعاون روستایی به قیمت های مختلف کیلویی 8.2، 9.2 و 10.5 میلیون تومان در هر کیلو خریداری شده است، گفت: تاکنون بیش از 71 تن زعفران از زعفرانکاران کشور خریداری شده است.
به گفته نایب رئیس شورای ملی زعفران سالانه حدود 300 تن زعفران به کشورهای دیگر صادر می شود که در سه ماهه اخیر این رقم به حدود 120 تن رسیده است.
حسین شیرزاد مدیرعامل سازمان تعاون روستایی هم در بیان گزارشی از میزان خرید و پرداختی پول زعفرانکاران گفته است: تاکنون  ۶۸.۸۴۴.۱۶۳گرم به ارزش۶.۴۲۴.۳۲۰.۷۶۲.۰۰۰ ریال از خراسان رضوی و مقدار ۲.۵۱۲.۴۵۳ گرم به ارزش ۲۲۸.۸۰۰.۵۹۳.۰۰۰ ریال از خراسان جنوبی و مقدار ۷۶۱.۱۱۹گرم به ارزش۷۳.۸۴۳.۸۱۱.۰۰۰ ریال از خراسان شمالی و مجموعاً مقدار۷۲.۱۱۷.۷۳۵ گرم به ارزش ۶.۷۲۶.۹۶۵.۱۶۶.۰۰۰ریال از زعفرانکاران خریداری شده است.
*68 درصد پول زعفرانکاران کشور پرداخت نشده است
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی مطالبات کشاورزان که تاکنون پرداخت شده را بالغ بر ۳۲درصد عنوان کرد و افزود: در صدد تامین باقی مانده اعتبار و تسویه مطالبات کشاورزان تا پایان سال هستیم.
یعنی سازمان تعاون روستایی هنوز 456 میلیارد تومان به زعفرانکاران کشور بدهکار است.
سئوالی که برای کشاورزان وجود دارد این است که سازمان تعاون روستایی سود حاصل از فروش زعفران را در کجا استفاده می کند، زعفران یک محصول صادراتی لوکس است که در سال 97 به ارزش 350 میلیون دلار صادرات وجود داشته است.سازمان تعاون روستایی قرار بوده که هرگونه سودی که از محل خرید از کشاورزان می کند به خودشان برگرداند اما کشاورزان می گویند هیچ پولی از بابت سود زعفران دریافت نکرده اند.
بر اساس این گزارش رئیس هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی شهرستان فاروج پیش از این گفته است: سازمان تعاون روستایی دو سال پیش زعفران را از کشاورز با قیمت پنج‌ تا شش‌میلیون تومان خریداری کرد و ۵۰ درصد آن نقد و ۵۰ درصد مابقی را به‌صورت مدت‌دار و طی دو ماه پرداخت کرد اما زعفران در بازار بورس حتی تا کیلویی ۱۷ میلیون تومان هم فروخته شد.

(یکشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۸) ۱۷:۴۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها