شنبه / ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ / ۱۰:۱۹
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۹۱۷۶۰
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایلنا
سرویس سرویس عمومی

عدم صدور روادید برای بازرگانان ایرانی از سوی ترکمنستان

عضو کانون زنان بازرگان گفت: متاسفانه در پیمان‌نامه اوراسیا مراحل بانکی شفاف نشده و همچنان سیاست گذاران و مدیران بخش تجاری کشور در حال کار روی آن هستند به طور مثال هنوز دو بانک در ایران و ارمنستان به بخش خصوصی معرفی نشد که بتواند تراکنش‌های مالی را انجام دهد.

لیلا فتحی در خصوص بازار صادرات کشور در سال جاری گفت: با توجه به وضعیت سیاسی که ما امسال شاهد آن بودیم عراق همچنان بازار اول کالای ایرانی بود اما پس از درگیری‌های داخلی و ایجاد موج ایران هراسی در این کشور، مدتی بازار کالاهای ایرانی خراب شد به طوری که برخی از صادر کنندگان مجبور شدند فعالیت خود را متوقف کنند اما کردستان عراق همچنان برای ما فعال بود.
وی ادامه داد: در حوزه کشورهای سی آی اس به دلیل مسایل سیاسی که با ترکمنستان داشتیم اکنون این کشور برای هیچ بازرگان ایرانی روادید صادر نمی‌کند و گویا در مقابل نیز ایران از ورود ترکمن‌ها جلوگیری کرده و اکنون فعالیت ما در این بازار به صفر رسیده است.
عضو اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: پس از پیمان اوراسیا و اعمال تعرفه‌های ترجیحی فضا برای فعالیت ایران در این حوزه بهتر شد و از سوی دیگر کشورهای این منطقه نیز تمایل بیشتری برای کارکردن با ایران پیدا کردند این در حالی است که بیش از این به دلیل تحریم‌ها و مشکلات سیاسی ما وضعیت خوبی نداشتیم اما در این مدت چندین هیات بلند پایه اقتصادی بین ایران و اعضای این اتحادیه رفت و آمد کردند اما هنوز بحث مالی و ترانس اکشن‌ها برقرار است.
وی افزود: قرار است صندوق توسعه صادرات به عنوان یک اگزیم بانک برای صادرکنندگان ایرانی تسهیلاتی فراهم کند تا آنها بتواند به صورت ارتقاء کالا صادر کنند.
فتحی در خصوص اثرگذاری تحریم‌ها بر روی بازارهای صادرات ایران گفت: پس از خروج آمریکا از برجام و تحریم بانک مرکزی مدتی در شوک و انزوا بودیم اما دوباره بخش خصوصی توانست کار را جلو ببرد و اکنون در بازارهای مختلف هرچند به صورت محدود حضور داریم.
وی در خصوص بازار سوریه گفت: قوانین سخت دولت سوریه در مورد واردات تاجران ایرانی را دچار مشکل کرده از طرف دیگر دولت سوریه به دلیل کمبود منابع ارزی دو بازار ارز دارد یکی ارز دولتی و دیگری ارز آزاد که تفاوت قیمت آن بیش از دو برابر است بنابراین یا باید صادرکنندگان مدت طولانی جهت دریافت پول خود منتظر بماند یا اینکه مشتریان خود را از دست بدهند. در واقع این کشور پولی ندارد تا بتواند کالای ایرانی خرید کند و منابع اندکی مالی خود را جهت واردات کالاهای اساسی گذاشته است.
این فعال اقتصادی در خصوص تاثیر کرونا در بازارهای جهانی گفت: این ویروس بیشترین تاثیر در مواد غذایی و خشکبار گذاشته که اتفاقا عمده صادرات ما در این حوزه‌ها است به همین دلیل تعداد آزمایش‌ها و تست‌ها در اکثر نقاط جهان دو برابر شده و مدت زمان صادرات و معاملات نیز به تبع آن افزایش یافته است.
وی در خصوص مشکلات بانکی بین ایران و اوراسیا گفت: متاسفانه در این پیمان‌نامه مراحل بانکی شفاف نشده و همچنان سیاست گذاران و مدیران بخش تجاری کشور در حال کار روی آن هستند به طور مثال هنوز دو بانک در ایران و ارمنستان به بخش خصوصی معرفی نشد که بتواند تراکنش‌های مالی را انجام دهد این درحالی است که ما بهترین روابط را به لحاظ سیاسی، اجتماعی و اقتصادی با ارمنستان نسبت به سایر کشورهای اتحادیه اوراسیا داریم.
 
(شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۸) ۱۰:۱۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها