شنبه / ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ / ۱۰:۱۷
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۱۷۵۹
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایلنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

تصمیم وزارت صمت، راه را برای رقبای خرمای ایران باز کرد

دبیر انجمن ملی خرمای ایران گفت: با توجه به حضور رقبای سرسخت در بازار صادراتی خرما هر گونه اعمال عوارض گمرکی یا ممنوعیت صادرات می‌تواند برای ما نتایج جبران ناپذیر داشته باشد.

مقداد تکلوزاده با اشاره به تصمیم وزارت صمت برای دریافت عوارض صادراتی از خرما، اظهار کرد: از سال گذشته وزارت صمت زمزمه دریافت عوارض صادراتی از خرما را مطرح کرد از همان زمان ما درباره نتایج منفی این تصمیم هشدار داد‌‌ه‌ایم.
وی ادامه داد: بارها در جلسات وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت و نامه‌های که به دستگاه‌های مربوطه ارسال کردیم درباره تاثیر جبران ناپذیر این تصمیمات بر بازار صادراتی خرمای ایران گفته‌ایم.
تکلوزاده با تاکید بر اینکه الجزایر، عمارات و تونس به دنبال جایگزینی خرمای ایران با محصول خود در بازار جهانی هستند، افزود: با توجه به قیمت و کیفیت خرمای کشورهای مذکور هر نوع خلاء در بازار از سوی ما مشکلات جدی را برای بازار صادراتی خرمای ایران ایجاد می‌کند.
وی اضافه کرد: وجود رقبای جدی در بازار خرما این موضوع را به دستگاه‌های تصمیم گیرنده گوشزد می‌کند که تصمیمات خود را کارشناسی‌تر و دقیق‌تر بگیرند.
تلکوزاده با بیان اینکه بارندگی‌های سال گذشته و سال‌جاری تولید را افزایش داده است، اظهار کرد: بارندگی‌های سال گذشته و سال‌جاری در استان‌های خوزستان، بوشهر و فارس موجب افزایش 100 تا 150 هزارتنی تولید خرما در کشور شده است این در حالی است که آمار نشان از کاهش صادرات این محصول در سالجاری نسبت به سال گذشته دارد.
وی میزان کاهش صادرات خرما در سالجاری را 30 تا 40 درصد نسبت به سال گذشته عنوان کرد.
تکلوزاده با تاکید بر اینکه در سال گذشته موفق به صادرات 340 هزارتن خرما شدیم، گفت: تا دی ماه سالجاری میزان صادرات خرما به 165 هزار تن بوده که در خوشبینانه‌ترین حالت تا پایان سال رقم صادراتی کمتر از سال‌ گذشته خواهد بود.
وی یادآرو شد: البته موضوعاتی مانند واقعی شدن نرخ ارز در افزایش صادرات خرما در سال گذشته موثر بوده است، اما با افزایش تولید نگرانی از اشباع شدن بازار از خرما با توجه به محدود شدن امکان صادراتی شدت یافته است.
به گفته تکلوزاده؛ ‌از سال گذشته بیش از 500 تا 600 هزار تن خرما در انبارها باقی مانده که به تولید سالجاری اضافه خواهد شد.
وی دلیل تصمیمات وزارت صمت برای ممنوعیت‌ها و عوارض صادراتی را نگرانی این وزارتخانه از افزایش قیمت داخلی دانست.
تکلوزاده از پیشنهاد انجمن ملی خرمای ایران به وزارت صمت برای تضمیمن ثبات قیمت و کیفیت خرما برای سال آینده به ویژه ماه رمضان خبر داد و گفت: با توجه به باقی ماندن خرما از گذشته در انبارها، افزایش تولید و کاهش صادرات انجمن ملی خرمای ایران حاضر به تضمین بازار از نظر قیمت و کیفیت محصول است.
دبیر انجمن ملی خرمای ایران اضافه کرد: با توجه به تحلیل بازار پیش‌بینی می‌شود  به رغم  افزایش هزینه‌های تولید قیمت خرما در سال آینده بسیار کمتر از سال 97 باشد، در حال حاضر نیز قیمت خرما 40 درصد کمتر از سال گذشته است.
تکلوزاده در پایان از دستگاه‌های تصمیم گیرنده خواست تا بیشتر به نظر کارشناسان بخش خصوصی در تصمیم گیری‌ها توجه کنند چرا که نتیجه آن در نهایت به نفع اقتصاد کشور و مصرف‌کننده خواهد بود.
رییس سازمان توسعه تجارت ایران در نامه‌ای به انجمن ملی خرما و سایر نهادهای بخش خصوصی نوشت: صادرات خرما از تاریخ ۱۵ فروردین تا ۳۱ اردیبهشت سال ۱۳۹۹ مشمول عوارض صادراتی است و نرخ عوارض آن نیز در آینده نزدیک اعلام خواهد شد.
 
(شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۸) ۱۰:۱۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها