پنج شنبه / ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ / ۰۸:۵۶
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۹۱۷۳۰
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

تمهیدات دستگاه ها و اصناف مختلف برای تنظیم بازار شب عید/ذخیره سازی مناسب کالاهای اساسی

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام گفت: امسال کالاهای اساسی به وفور ذخیره سازی شده و کمبودی در بازار شب عید نیست.

معروفان مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام در برنامه تیتر امشب شبکه خبر درباره تنظیم بازار شب عید تصریح کرد: امسال کالا‌های مورد نیاز مردم در ۷ نمایشگاه بهاره شهر تهران عرضه می‌شود.
او ادامه داد: کالا‌های استراتژیک به اندازه کافی ذخیره سازی شده است و کمبودی در بازار مشاهده نمی شود.
معروفان در خصوص نظارت بر بازار اظهار کرد: ما نظارت را از حلقه اولیه توزیع شروع کردیم. تولید به اندازه کافی داریم، اما افرادی هم هستند که سعی دارند با دلالی و واسطه گری در بازار سود کنند.
او ادامه داد: سازمان حمایت قیمت‌ها را رصد می‌کند و نباید گوشت با قیمت بالاتر به دست مصرف کننده برسد.
مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام درباره عدم تناسب قیمت دام زنده با نرخ گوشت در سطح بازار گفت: وقتی قیمت دام زنده ۲۷ هزار تومان است، قیمت گوشت گوساله در کشتارگاه ۶۵ هزار تومان و  در خرده فروشی باید حدود ۷۲ هزار تومان باشد. همچنین قیمت هر کیلو گوشت شقه گوسفندی هم باید با نرخ حدود ۸۳ هزار تومان به دست مصرف کننده برسد.
او ادامه داد: البته محصولات با کیفیت‌های متفاوتی وجود دارد اما در خصوص فروش با قیمت بالای ۱۰۰ هزار تومان باید دستگاه‌های نظارتی  ورود پیدا کنند و خود مردم هم از واحدهایی که گران فروشی دارند یا قیمت درج نکرده اند نباید خرید کنند.
در ادامه  دارایی نژاد رئیس اتحادیه بارفروشان درباره تنظیم بازار میوه شب عید گفت: ۶۰ هزار تن پرتقال و سیب برای شب عید ذخیره سازی شده است.
او با بیان اینکه امسال تولید میوه در سطح کشور فراوان بوده است افزود: هم اکنون در حال رایزنی برای صادرات مازاد میوه موجود به کشور‌های روسیه، ارمنستان، افغانستان، پاکستان و  هندوستان هستیم.
دارایی نژاد ادامه داد: در حال حاضر  موز، نارگیل و آناناس  میوه های وارداتی هستند که قیمت آنها بستگی به نرخ ارز دارد البته برای تامین موز شب عید به قیمت مناسب، تمهیداتی اندیشیده شده است.
در ادامه ابراهیمی نیا نائب رئیس اتاق اصناف تصریح کرد: امسال مدیریت مناسب وزارت صمت سبب شده شرایط خوبی نسبت به سال‌های گذشته داشته باشیم. جلسات مستمر تنظیم بازار امسال تحت عنوان کارگروه تنظیم بازار تشکیل شده  و از همه نهاد‌ها و وزارتخانه‌های مربوط در آن حضور دارند. در این نشست‌ها با استان‌های مختلف آنلاین ارتباط می‌گیرند و وضع ذخائر کالاهای اساسی رصد می شود.
او ادامه داد: همچنین حضور پررنگ اتحادیه‌های صنفی و اتاق اصناف و برگزاری ۷ نمایشگاه در تهران، به آرامش بازار شب عید کمک کرده است. کالا به وفور در بازار وجود دارد و رقابت برای ارزان فروشی ایجاد شده است.
ابراهیمی نیا تصریح کرد: نظارت و بازرسی اصناف به خوبی انجام می شود. در بسیاری از حوزه‌ها با هم افزایی و مدیریت به صادرات رسیده ایم.
او افزود: دولت به عنوان وظیفه حاکمیتی انبار‌ها را از کالاهای اساسی پر می‌کند و این دخالت محسوب نمی‌شود.
کلامی مدیرکل تنظیم بازار وزارت صمت در ارتباط تلفنی تصریح کرد: امسال به اندازه کافی سیب و پرتقال ذخیره کرده ایم. با وجود اینکه تلاش داریم تولیدکننده‌ها متضرر نشوند، اما به دلیل انباشت تقاضای ایام پایانی سال، ناچار به ذخیره و عرضه میوه در هنگام نیاز هستیم.
او ادامه داد: دستور تزریق ۵۰ هزار تن برنج و  ۵۰ هزار تن شکر،۱۰ هزار تن مرغ و ۱۰ هزار تن گوشت به استان ها ابلاغ شده است.
این مقام مسئول با اشاره به تخلف گران فروشی در برخی واحدها گفت: مردم باید از اصناف گران فروش خرید نداشته باشند. در این راستا پویش بدون قیمت نخریم  به راه افتاده و باید این فرهنگ جا بیفتد که فروش بدون قیمت تخلف است.
در ادامه رایگانی سخنگوی سازمان تعزیرات در ارتباط تلفنی اظهار کرد: برای تنظیم بازار نیاز به همکاری همه دستگاه های اجرایی و نظارتی است. با وجود آرامش و ثبات در بازار باید تمهیدات لازم اندیشیده شود. سال گذشته شاهد بودیم با افزایش تقاضا، قیمت مرغ در سال نو تا ۲۰ هزار تومان هم بالا رفت.
او ادامه داد: ما به دلایلی مخالف برگزاری نمایشگاه‌های بهاره هستیم اما بازرسان سازمان تعزیرات برای نظارت و جلوگیری از بروز تخلف در این نمایشگاه ها حضور خواهند داشت.
رایگانی تصریح کرد: قیمت دام زنده هم اکنون کاهش یافته و حدود ۲۷ تا ۲۸ هزار تومان است، اما هنوز نرخ گوشت گرم ۱۱۰ هزار تومان است. تناسبی بین قیمت دام زنده و گوشت نیست و شرکت پشتیبانی امور دام در این خصوص باید پاسخگو باشد.
در ادامه محمدی رئیس اتحادیه قالیشویان هم در ارتباط تلفنی گفت: قیمت‌های شستشوی فرش امسال نسبت به پارسال تغییر نکرده است.
او افزود: در این ایام برخی افراد بدون مجوز اقدام به قالیشویی می کنند و مردم حتما به قالیشویان مجاز و صاحب جواز مراجعه کنند تا متضرر نشوند.
 
علیرضا نیک آیین رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو هم گفت: ۱۰۰ واحد تعمیرگاهی در ایام عید در شهر تهران کشیک هستند و خدمات دهی دارند. ۸۰ بازرس اتحادیه هم در سطح شهر بر کار تعمیرکاران نظارت می کنند.
بهره مند رئیس اتحادیه قنادان هم تصریح کرد: اکنون آرامش نسبی بر بازار شیرینی و آجیل حاکم است با نزدیک شدن به عید جنب و جوش بازار بیشتر خواهد شد.
او افزود: در این ایام نظارت اتحادیه بر واحدهای تولیدی و عرضه  بیشتر می شود و شیرینی و شکلات هم از نظر کیفیت و هم از نظر قیمت کنترل خواهد شد.
 
(پنج شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۸) ۰۸:۵۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها