دوشنبه / ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ / ۰۸:۱۲
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۹۱۶۸۱
گزارشگر : ۳۵۵۱
دنیای اقتصاد
سرویس سرویس عمومی

عبور تجارت با اوراسیا از مرز یک میلیارد دلار

مدیرکل امور بین‌الملل گمرک ایران اعلام کرد از زمان اجرای توافق‌نامه اوراسیا تاکنون حجم تجارت خارجی با این اتحادیه از مرز یک میلیارد دلار گذشته است. حسین کاخکی در همایش صادرات - ترانزیت و اوراسیا اظهار کرد: مجموع کشورهای اوراسیا در حوزه انرژی رتبه نخست، در گاز رتبه دوم و در تولید برق رتبه چهارم را دارند.

وی تصریح کرد: چشم‌انداز بسیار خوبی برای اوراسیا دیده می‌شود، به‌خصوص اینکه برخی کشورها مانند هند مذاکراتی برای پیوستن به این اتحادیه را آغاز کردند و پیش‌بینی می‌شود این کشور در آینده اقتصاد دنیا (سال ۲۰۲۵) به اقتصاد دوم دنیا تبدیل شود. کاخکی معتقد است: اکنون فرصت مناسبی برای ایفای نقش‌ محوری در اوراسیا است و باید بتوانیم از ظرفیت مناسب ترانزیت کشور استفاده لازم را داشته باشیم. کاخکی درباره نقش گمرک در این موافقت‌نامه گفت: موضوع تعرفه و ارزش‌گذاری کالا در گمرک اهمیت ویژه‌ای دارد؛ در این زمینه تطبیق تعرفه‌های اوراسیا انجام و ابلاغ شده و همچنین درباره ارزش‌گذاری قرار است اقداماتی انجام شود تا صادرات کالا برای صادرکنندگان مقرون به صرفه باشد.
مدیرکل امور بین‌الملل گمرک ایران با اشاره به قانون موافقت‌نامه بیان کرد: این قانون اجازه می‌دهد گمرک ایران به‌صورت مستقیم ارزش، تعرفه و اظهارنامه را استعلام کند. کاخکی درباره تسهیلات گمرکی افزود: گمرک به لحاظ اهمیتی که برای اوراسیا قائل است سعی کرده بیشترین تسهیلات را برای صادرکنندگان اوراسیا قائل شود؛اختصاص مسیر سبز، موافقت با حمل یکسره کالا، پذیرش حداقل اسناد و موافقت با ترخیص نسیه از جمله این تسهیلات بوده است. وی افزود: صادرات ایران به اوراسیا از زمان اجرایی شدن توافق‌نامه ۳۴۷ میلیون دلار بوده که حدود ۸۷ میلیون دلار مشمول تعرفه‌های ترجیحی شده؛ همچنین میزان واردات ایران از اوراسیا ۶۵۵ میلیون دلار ثبت شده که حدود ۵۳۳ میلیون دلار آن مشمول تعرفه ترجیحی شده است.
همچنین یوسف حسینی، عضو کمیته دائمی اتاق‌های بازرگانی اوراسیا در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران عنوان کرده است که بازار اوراسیا فرصت طلایی برای اقتصاد ایران است، ولی به‌دلیل عدم توجه صادرکنندگان به کیفیت و استاندارد کالا این فرصت را از دست خواهیم داد. او بزرگ‌ترین مشکل صادرکنندگان به کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا را سیستم لجستیک ایران می‌داند. عضو هیات نمایندگان اتاق تبریز، عضویت در اتحادیه اوراسیا را فرصتی طلایی برای اقتصاد ایران می‌داند ولی از کیفیت و استاندارد کالاهای صادراتی ابراز گله‌مندی می‌کند. حسینی معتقد است نباید فرصت‌های صادراتی خود را به‌دلیل کیفیت نامناسب کالا از دست بدهیم. حسینی افزود: معتقد هستم نباید تاجر ایرانی اعتبار کالای خود را ارزان بفروشد؛ نتیجه این رفتار غیرحرفه‌ای از دست دادن بازارهای منطقه است.
 اگر این فرصت را از دست بدهیم حتما به ضرر کل کشور خواهد بود. او دلیل این مساله را عدم توجه صادرکننده‌های ایرانی به کیفیت کالای صادر شده خود می‌داند؛ مشکلی که هیچ‌کس به آن پاسخگو نیست. حسینی ادامه می‌دهد: باید بخش‌خصوصی خود در برندسازی محصول کوشا باشد. به گفته حسینی، باید دولت با کمک بخش‌خصوصی بتواند مشکلات حوزه اوراسیا را برطرف کند وگرنه ما این بازار را باخته‌ایم. همچنین در روزهای گذشته غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران، روسای اتاق‌های مشترک ایران و کشورهای اوراسیا با حضور در بانک‌مرکزی درباره شرایط تسهیل تجارت با اوراسیا با عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک‌مرکزی به رایزنی پرداختند.
 
(دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۸) ۰۸:۱۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها