دوشنبه / ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ / ۰۷:۵۹
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۱۶۷۸
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

شیوع ویروس کرونا بر رکود بازار خارجی زعفران دامن زد

نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت:با توجه به شیوع ویروس کرونا خرید زعفران از سوی کشورهای چین، هنگ کنگ، ویتنام و امارات متحده کاهش یافته است.

غلامرضا میری نایب رئیس شورای ملی زعفران درباره آخرین وضعیت بازار طلای سرخ اظهار کرد: هم اکنون قیمت حداقل  هر کیلو زعفران یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و حداکثر  ۹۹ میلیون و ۵۰۰ تا ۱۰ میلیون تومان است.
او افزود: با توجه به شرایط مساعد عرضه  در برابر تقاضا بعید است که تا پایان سال افزایش قیمتی در بازار زعفران صورت گیرد.
میری با اشاره به اینکه حدود ۷۰ تن زعفران حاصل از خرید توافقی در اختیار سازمان تعاون روستایی است بیان کرد: با توجه به آنکه در بورس هم زعفران توسط افراد سپرده گذاری می‌شود و به عبارت دیگر 5 نماد بورسی زعفران عرضه می‌کنند از این رو پیش بینی می‌شود طی ۴۰ تا ۴۵ روز باقی مانده تا پایان سال التهاب قیمتی در بازار رخ نخواهد داد.
نایب رئیس شورای ملی زعفران با اشاره به اینکه بازار طلای سرخ تعریفی ندارد، گفت: طبق روال همه ساله در ۲ ماه پایان سال بازار داخل به سبب نبود خریدار در رکود به سر می‌برد و امسال به سبب شیوع ویروس کرونا بازار خارجی این محصول تعریفی ندارد چرا که کشورهایی همچون چین،‌هنگ کنگ و ویتنام که به صورت مستقیم اقدام به خرید زعفران ایرانی می‌کردند یا برخی کشورها مثل امارات متحده که برای صادرات مجدد به این کشورها از ما زعفران می‌خریدند طی روزهای گذشته تقاضا برای خرید از سوی این کشورها کاهش یافته که این امر بر افت قیمت‌ها تاثیر گذاشته است.
 صادرات زعفران تعریفی ندارد
او در پایان درباره آخرین وضعیت صادرات زعفران تصریح کرد: بنابر آمار ۹ ماهه گمرک صادرات زعفران نسبت به مدت مشابه سال قبل روند کاهشی داشته است و با توجه به مسائل پیش آمده پیش بینی‌ها حاکی از آن است که صادرات تا پایان سال تعریفی نداشته باشد.
 
(دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۸) ۰۷:۵۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها