یکشنبه / ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ / ۲۱:۵۴
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۹۱۶۶۹
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

قیمت ۳۵۰۰ تومانی گندم وارداتی صحت ندارد/ تولید بیش از ۷ میلیارد دلار آرد و گندم در کشور

سیف گفت: قیمت ۳۵۰۰ تومانی گندم وارداتی، صحت ندارد چراکه با نرخ ارز آزاد محاسبه شده است.

یزدان سیف، در خصوص قیمت ۳ هزار و ۵۰۰ تومانی گندم وارداتی گفت: این قیمت با نرخ ارز آزاد محاسبه شده در حالی که حدود ۱۴ میلیارد دلار از ارزی که امروز به کشور تزریق می‌شود، از محل ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی تأمین شده است.
وی با بیان اینکه قیمت کل کالا‌های اساسی در دنیا از ماه سپتامبر تاکنون افزایش یافته است، گفت: قیمت گندم وارداتی بین ۲۱۵ تا ۲۵۰ یورو در هر تن است.
سیف در خصوص اینکه قیمت گندم وارداتی گرانتر یا ارزانتر از گندم داخلی است، افزود: در خصوص کالای وارداتی، متغیر بسیار مهمی به نام نرخ ارز وجود دارد.
مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: اگر نرخ ارز کشور را میانگینی از ۴ هزار و ۲۰۰ تومان و ۱۲ هزار تومان بازار بگیریم، نرخ گندم داخلی بالاتر از وارداتی خواهد بود.
وی افزود: زنجیره تولید گندم، آرد و نان و مشتقات آن، یکی از زنجیره‌هایی است که با امنیت غذایی کشور مرتبط است.
 سيف به تولید بیش از ۷ میلیارد دلاری آرد و گندم در کشور اشاره کرد و افزود: بیش از ۷۰ هزار میلیارد دلار ارزش افزوده این زنجیره است.
وی با بیان این که زنجیره گندم، آرد و نان یکی از صنایعی است که برای کشور بسیار اهمیت دارد، گفت: هماهنگی حلقه‌های مختلف این زنجیره، می‌تواند به افزایش ارزش افزوده آن کمک کند.
مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران، ارتقاء عملکرد زنجیره گندم، آرد و نان و افزایش ارزش افزوده آن را از اهداف برگزاری این همایش بیان کرد و افزود: باید بتوانیم بازار‌های صادراتی بیشتری را تصاحب کنیم.
سیف با بیان اینکه در حوزه گندم، آرد و نان ظرفیت‌های بسیار خوبی وجود دارد، گفت: امروز در موضوع صادرات مجدد آرد و همچنین در حوزه محصولات و مشتقات شیرینی و شکلات، حدود ۸۰۰ میلیون دلار صادرات داریم.
وی در خصوص گلایه گندمکاران در زمینه خرید گندم به قیمت پایین‌تر از قیمت پیشنهادی آنان افزود: تولید گندم، تابعی از عوامل مختلف است که یکی از آن عوامل، قیمت کالاست.
مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: وزارت جهاد کشاورزی سالانه پیشنهاد لازم را با اتکاء به مشور‌ت هایی که بخش خصوصی و متخصصان امر در حوزه هزینه تمام شده با آن وزارتخانه می‌دهند، تهیه کرده و آن را به شورای اقتصاد برای بررسی و تصویب ارسال می‌کنند.
سیف با اشاره به پیشنهاد قیمتی ۲ هزار و ۲۹۷ تومان برای هر کیلو گندم در تیرماه امسال افزود: در سال ۹۷ خرید هر کیلو گندم هزار و ۷۰۰ تومان بود، اما پیشنهاد جدید ۲ هزار و ۲۹۳ تومان بود که با احتساب افزایش تورم کالای داخلی، حدود ۳۰ درصد افزایش قیمت داشته است.
وی با تاکید بر این که حتماً باید تولید را حمایت کنیم گفت: تولید گندم ارتباط مستقیم با قیمت نانی دارد که مردم مصرف می‌کنند.
مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران افزود: افزایش حدود ۳۰ درصدی که در قیمت گندم داشتیم، اثراتش را در افزایش قیمت نان خواهد داشت و دولت با توجه به سیاست‌های خود تلاش می‌کند این افزایش را از منابع خود تأمین کند.
سیف بر توجه به قدرت خرید مصرف کنندگان تاکید کرد و گفت: متولیان امر با اتکا به قدرت خرید مصرف کنندگان و هزینه‌های تولید، به قیمت ۲ هزار و ۲۰۰ تومان برای خرید هر کیلوگرم گندم رسیده اند که امیدوارم بتوانیم تولید خوبی از ۶ میلیون هکتار زمین‌هایی که در زیر کشت گندم قرار دارند، داشته باشیم.
 
(یکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۸) ۲۱:۵۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها