یکشنبه / ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ / ۰۸:۱۲
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۹۱۶۴۸
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

قیمت هر کیلو مرغ به ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان رسید/ صادرات جوجه یک روزه و تخم مرغ نطفه دار آغاز شد

عضو اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به ثبات نرخ مرغ گفت: امروز متوسط قیمت هر کیلو مرغ ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان است.

عظیم حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی کشور  با اشاره به اینکه قیمت مرغ نسبت به هفته گذشته تغییری در بازار نداشته است اظهار کرد: امروز متوسط قیمت هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۸ هزار و ۹۰۰ تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان است.
او افزود: با توجه به برقراری تعادل میان عرضه و تقاضا پیش بینی می‌شود که ثبات نسبی قیمت مرغ تا پایان هفته در بازار ادامه  یابد و تنها ممکن است به دلیل کشش جزئی تقاضا قیمت مرغ با نوسان ۲۰۰ تومانی در بازار روبرو شود.
حجت  درباره آخرین وضعیت جوجه ریزی بیان کرد: بنابر برنامه ریزی صورت گرفته تولید جوجه در بهمن ماه قدری بیشتر از دی ماه است  که بدین ترتیب کمبودی در عرضه وجود ندارد.
این مقام مسئول از آزادسازی صادرات جوجه یک روزه و تخم مرغ نطفه دار خبر داد و افزود: با توجه به مازاد تولید بیش از تقاضا صادرات جوجه یک روزه و تخم مرغ نطفه دار آزاد شده است که بدین ترتیب پیش بینی می‌شود اگر میزان صادرات قابل توجه باشد کاهش چندانی  در قیمت جوجه در اواخر بهمن نخواهیم داشت.
عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی کشور متوسط قیمت فعلی هر قطعه جوجه یک روزه را ۴ هزار و ۲۰۰ و ۴ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و افزود: با توجه به کاهش تقاضا  از سوی مرغداران پیش بینی می‌شود که از اواخر ماه قیمت جوجه یک روزه با روند نزولی در بازار روبرو شود این در حالی است که صادرات قابل توجه جوجه می‌تواند تا حدودی از زیان تولید کنندگان در پی افت قیمت بکاهد.
او ادامه داد: مسئولان وزارت صمت مجوز رسمی برای صادرات جوجه یک روزه و تخمک مرغ نطفه دار صادر کرده است که با توجه به سابقه‌ای که در این خصوص در کشور‌های همسایه داریم پیش بینی می‌شود قیمت جوجه کاهش چندانی نداشته باشد که به زیان تولید کنندگان جوجه تمام شود.
حجت  با اشاره به اینکه کمبودی در تولید مرغ وجود ندارد گفت: بنابر برنامه ریزی‌های صورت گرفته برای جوجه ریزی و شرایط مساعد تولید کمبودی در عرضه وجود ندارد که بر التهاب قیمت مرغ در بازار دامن بزند.
عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی کشور قیمت واقعی هر کیلو مرغ زنده را ۹ هزار و ۵۰۰ تا ۱۰ هزار تومان و مرغ آماده به طبخ را ۱۳ هزار و ۵۰۰ تا ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: فروش با نرخ‌های فعلی بیانگر زیان ۱ هزار و ۵۰۰ تومانی مرغداران در فروش هر کیلو مرغ است که انتظار می‌رود مسئولان ستاد تنظیم بازار هر چه سریع‌تر قیمت مصوب مرغ را بر اساس هزینه‌های تولیداعلام کنند.
او میزان جوجه ریزی واحد‌های مرغداری طی ماه‌های بهمن و اسفند را ۱۳۰ تا ۱۴۰ میلیون قطعه اعلام کرد و افزود: با وجود افزایش جوجه ریزی نسبت به دیگر ایام سال جای هیچگونه نگرانی مبنی بر کمبود عرضه و التهاب قیمت در بازار نیست.
مشکل خاصی در بازار نهاده‌های دامی نداریم
حجت درباره آخرین وضعیت بازار نهاده‌های دامی گفت: در حال حاضر عرضه نهاده‌های دامی از طریق پشتیبانی امور دام و بازار در حال انجام است که بدین ترتیب مشکل خاصی در عرضه وجود ندارد.
عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی کشور درباره آخرین وضعیت بازار نهاده‌های دامی گفت: در حال حاضر قیمت مکمل‌ها، واکسن و دارو نسبت به ماه‌های ابتدایی سال به سبب اختصاص نیافتن ارز یارانه‌ای به واردات چندانی برابر رشد داشته است، اما در خصوص ذرت و کنجاله سویا بازار متعادل است.
این مقام مسئول با بیان اینکه قیمت ذرت طی هفته‌های اخیر نوساناتی در بازار داشته است اظهار کرد: در حال حاضر هر کیلو ذرت با نرخ بالای ۱ هزار و ۹۰۰ تومان به دست مرغداران می‌رسد و به همین خاطر از پشتیبانی امور دام انتظار می‌رود که با عرضه مناسب بازار را مدیریت کند تا مرغداران با اطمینان خاطر به تولید ادامه دهند.
خبری از صادرات رسمی مرغ نیست
او با اشاره به اینکه قاچاق مرغ به کشور‌های همسایه همچنان در حال انجام است بیان کرد: با وجود افزایش تعرفه‌های صادراتی و صدور قوانین متعدد صادرات رسمی برای تجار صرفه اقتصادی ندارد و همین موضوع موجب شده تا مرغ به صورت قاچاق به کشور‌های همسایه صادر شود.
حجت با بیان اینکه نیازی به واردات گوشت مرغ نداریم گفت: در شرایط فعلی تحریم که منابع ارزی از اهمیت بالایی برخوردار است واردات مرغ به قیمت نابودی صنعت طیور تمام می‌شود چرا که بنابر برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در ایام پایانی سال نه تنها کمبودی در عرضه وجود ندارد بلکه به سبب مازاد می‌توان بخشی از تولید مرغ را در صورت رفع موانع صادراتی به بازار‌های هدف صادر کرد.
این مقام مسئول درباره آخرین وضعیت خرید تضمینی مرغ گفت: از ماه‌ها قبل پشتیبانی امور دام اقدام به خرید تضمینی مرغ منجمد از مرغداران کرده است، اما تا زمانی که خرید مرغ زنده از تولید کنندگان صورت نمی‌گیرد این امر تاثیری به حال مرغداران نخواهد داشت.
عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی کشور در پایان تصریح کرد: اگر قرار باشد سالیانه پشتیبانی امور دام حداکثر ۱۰۰ هزار تن مرغ منجمد تولیدی از مرغداران خریداری کند این میزان کمتر از تولید یک ماه  واحد‌های مرغداری است به همین خاطر تاثیری به حال صنعت و تولید کنندگان ندارد.
 
(یکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۸) ۰۸:۱۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها