یکشنبه / ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ / ۰۱:۳۱
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۹۱۶۴۵
گزارشگر : ۳۵۱۴
فودنا
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

آمار تولید موادغذایی در سال98 اعلام شد / محصولات لبنی کشور جزو سالم‌ترین موادغذایی است

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی با اعلام آمار تولید و شکسته شدن رکورد تولید بعضی مواد غذایی گفت: عملکرد تولید داخلی موادغذایی در شرایط تحریم بصورتی است که دغدغه‌ای در آینده نخواهیم داشت.

امروز مرتضی رضایی معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی پس از بازدید از شرکت شیر پگاه تهران در نشست خبری باتبریک فرارسیدن ایام الله دهه فجر به دستاوردهای امور دام کشور اشاره کرد و گفت: امسال در دهه فجر 1301 پروژه بصورت رسمی افتتاح می شود و سرمایه گذاری این پروژه های برای بخش خصوصی 7 میلیارد تومان و سهم دولت 261 میلیارد تومان است که توانسته است 3360 نفر اشتغال مستقیم و 2666 نفر اشتغال غیر مستقیم را ایجاد کند.

رضایی گفت: عملکرد امور دام وزارت جهاد کشاورزی در سال 98 بسیار خوب بوده است و توانستیم رکورد تولید بعضی از اقلام مواد غذایی را بشکنیم بطوریکه طبق آمار تولیدات سال 97 و 98 به شرح زیر است:

 

محصول

آمار سال 97

آمار سال 98

گوشت قرمز

830 هزار تن

860 هزار تن

شیرخام

10 میلیون و 589 هزار تن

بالغ بر 11 میلیون تن

گوشت طیور

2 میلیون 355 هزار تن

2 میلیون 600 هزار تن

تخم مرغ

901 هزار تن

بیش از 1 میلیون تن

عسل

90 هزار تن

112 هزار تن

پیله

978 هزار تن

1385 هزار تن

 

رضایی با بیان این که گوشت مرغ و تخم‌مرغ ارزان‌ترین ماده پروتئین حیوانی است که در دسترس مردم وجود دارد، تأکید کرد: با توجه به پیش‌بینی‌ای که درباره افزایش تقاضای گوشت مرغ و تخم‌مرغ در سال جاری داشتیم تولید کنندگان به افزایش تولید این محصول در سال جاری پرداخته‌اند که این منجر شد عرضه این محصول برای مصرف کنندگان با کمترین نوسان قیمتی همراه باشد.

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی میزان سرانه مصرف مرغ در کشور از 31 کیلوگرم و میزان مصرف تخم مرغ از 11.8 کیلوگرم عبور کرده است و خوشبختانه میزان پروتئین مصرفی از طریق حیوانات در کشور ما از 36 کیلوگرم فراتر رفته در حالی که متوسط این شاخص در دنیا تنها 29 کیلوگرم است.

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی بار دیگر با تأکید براینکه محصولات لبنی کشور جزو سالم‌ترین مواد غذایی است، گفت: از 140 هزار تن ذرت آلوده‌ای که در گمرکات دپو شد هیچ میزانی وارد کشور نشد.

 

میانگین تولید شیرخام در نژاد هولشتاین 35 کیلوگرم است

رضایی با اشاره به اقدامات انجام گرفته در حوزه امور دام کشور گفت: به دنبال تولید و توسعه ترکیب ژنتیکی جدید دام‌ها در کشور هستیم و با واردات کیفی‌ترین اسپرم دام‌های هلشتاین را اصلاح می‌کنیم. نژاد هلشتاین بین‌المللی است و قابلیت تولید شیر 35 تا 70 کیلوگرم را دارد و میانگین تولید آن در کشور ما 35 کیلوگرم است.

وی با بیان اینکه نمی‌توانیم کشور را از واردات و عملیات ژنتیکی محروم کنیم،‌گفت: اینگونه واردات به نفع کشور است و موجب اصلاح ژنتیکی در جمعیت دام‌ها می‌شود.

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی همچنین افزود: نژاد‌های چند منظوره دام سبک را نیز در کشور پرورش می‌دهیم که کیفیت گوشت افزایش پیدا می‌کند و مقاومت بالایی دارند. امسال 350 هزار رأس گاو آمیخته تولید کردیم که قرار است در افق برنامه 1400 این رقم به 600 هزار رأس برسد.

رضایی اظهار داشت: امسال 50 هزار رأس بز شیری وارداتی داشتیم که در افق برنامه 1400 به 340 هزار رأس خواهد رسید.

 

شیر خام قبل از ورود به صنایع لبنی مورد آزمایش قرار می گیرند

رضایی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در واکنش به انتشار اخباری درباره وجود آفلاتوکسین در شیر خام و سمی بودن این محصول، خاطرنشان کرد: صحبت‌های غیرمسئولانه‌ای درباره شیر در کشور مطرح شد که کذب محض است؛ چگونه ممکن است که شیر خام بدون بررسی آلاینده‌ها به کارخانه وارد شود؟

این مقام مسئول ادامه داد: قیمت دام مولد چند ده میلیون تومان است و سم آفلاتوکسین کبد گاو را از کار می‌اندازد، به همین منظور خود دامداران به‌شدت مراقب این موضوع هستند.

وی اظهار کرد: دامداری‌های کشور به‌صورت سرزده مورد بازرسی قرار می‌گیرند، همچنین شیر خام قبل از ورود به صنایع لبنی مورد آزمایش و پایش قرار می‌گیرد.

 

 برخی به‌دنبال لطمه زدن به صنایع غذایی کشور هستند

رضایی گفت: برخی به‌دنبال لطمه زدن به صنایع غذایی کشور هستند که چندی پیش نیز موضوع وجود قرص در کیک مطرح شد که این امر نیز کاملاً بی‌اساس بود.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که صنایع لبنی و غذایی کشور استانداردهای سخت‌گیرانه‌ای دارد، بیان کرد: در محصولی مانند ذرت که استعداد آلودگی به آفلاتوکسین دارد، قبل از بارگیری آنها از کشور مبدأ مورد آزمایش قرار می‌گیرد که بررسی آفلاتوکسین یکی از این موارد است. بعد از این بررسی‌ها برای محموله برگه صادراتی صادر می‌شود.

رضایی ادامه داد: محصولات لبنی ایران به چندین کشور دنیا صادر می‌شود که برخی از آنها استانداردهای سخت‌گیرانه‌ای برای واردات این محصولات دارند، به‌طوری که روسیه علاوه بر واردات لبنی ایران محصولاتی مانند مرغ و تخم‌مرغ نیز از کشورمان وارد می‌کند.

این مقام مسئول یادآور شد: وقتی محصولات ما به این کشورها صادر می‌شود نشان از تأیید سلامت آنهاست که در یک مرحله دیگر نیز در دیگر کشورها مورد پایش قرار می‌گیرد.

 

طرح ورود مرغ لاین به چرخه تولید به شورای‌عالی امنیت ملی ارائه شد

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: با وجود تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان مشکلی برای تأمین منابع ژنتیکی گوشت مرغ و جوجه یک‌روزه وجود ندارد.

این مقام مسئول، با بیان این که به تولید مرغ لاین ایرانی در کشور کم‌توجهی شده است، افزود: براساس تأکید رهبر معظم انقلاب برای بهره‌گیری و ورود مرغ لاین به چرخه تولید، در سال جاری برنامه‌ای برای این امر تهیه و به شورای‌عالی امنیت ملی ارائه شده است.

وی تأکید کرد: آنفلوآنزای مرغی به‌طور کامل در کشور خاموش شده و دیگر موردی از این بیماری در جوامع طیور گزارش نشده است.

 

اصلاح نژاد دام‌های کشور برای بی‌دنبه‌شدن

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی تأکید کرد: براساس اصلاحات صورت‌گرفته دام‌های کشور به‌سمت بی‌دنبه شدن و کاهش چربی در حال حرکت هستند.

رضایی بیان کرد: براساس فعالیت‌های علمی انجام‌شده گله‌های نژاد افشاری کشور چندقلوزا شده‌اند که این امر وابستگی کشورمان را به دیگر کشورها از بین برده است.

وی با اشاره به این که صنایع دام کشور نیز در حال تکمیل زنجیره‌های تولید هستند گفت: 12 زنجیره گوشت قرمز و 15 زنجیره شیر خام در کشور تشکیل شده است.

 
 

قیمت کره از سال آینده تغییر می‌کند

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی، با اشاره به تغییر نرخ ارز وارداتی کره، گفت: اختصاص ارز 4200تومانی به واردات این محصول متوقف شده است که این امر منجر به تغییرات قیمتی از سال آینده خواهد شد.

رضایی با یادآوری کمبود تولید کره در کشور، تأکید کرد: برای رفع این مشکل باید نژادهای جدیدی از گاو را به کشور وارد کنیم که شیرهای پرچرب‌تری تولید می‌کنند، گرچه پیش بینی می کنیم با اصلاح الگوی تغذیه استفاده از تولیدات با چربی بالا روز به روز کم شود و کره نیز از جمله این مواد غذایی است.

 

 

 

 

 

(یکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۸) ۰۱:۳۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها