شنبه / ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ / ۱۴:۵۱
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۹۱۶۳۶
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس سرویس عمومی

۴۰ کشور در صف الحاق به موافقتنامه اوراسیا هستند/ ۱۳۰ میلیارد دلار صادرات مناطق آزاد ایران در ۶ سال اخیر

وزیر نیرو اظهار داشت: قاعدتاً همکاری کشورها مبتنی بر منافع آنها از منطقه است و در عین حال بسیاری چشم به ظرفیت‌های آسیای مرکزی دوخته‌اند اما به هر حال شاهد عزم و جزم قاطع مدیران سیاسی و اقتصادی این کشورها برای استقرار مفاد موافقتنامه اوراسیا هستیم حتی در شرایط تحریمی.

رضا اردکانیان در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه موافقتنامه اوراسیا یک موافقتنامه تجاری بین کشورهای عضو است، گفت: مسئولیت بنده در دولت مرتبط با حوزه نیرو و آب و برق است اما در این موافقتنامه مسئول فعالیت‌های مشترک اقتصادی با فدراسیون روسیه و ارمنستان هستم و وظیفه ارتقای سطح هماهنگی بین سازمانی و دولت با بخش خصوصی را دارم.
وی ادامه داد: خوشبختانه مناطق آزاد با تسلط بر اهمیت عضویت در اتحادیه اوراسیا نسبت به برگزاری این همایش اقدام کرده است تا زمینه آشنایی حداکثری سازمان‌ها و بخش‌های خصوصی با این موافقتنامه را فراهم کند.
وزیر نیرو با بیان اینکه از عضویت موقت ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا 3.5 ماه می‌گذرد، گفت: موضوع این موافقتنامه تسهیل در تجارت برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان است و ما فرصت سه ساله برای استفاده حداکثری از این موافقتنامه را داریم و برای عضویت دائم، مذاکرات در آینده‌ای نزدیک انجام می‌شود. بنابراین باید سطح هماهنگی را بالا ببریم.
وی با اشاره به حضور وسیع ایران در موافقتنامه چندجانبه اقتصادی اوراسیا گفت: باید بدانید که 40 کشور دنیا از جمله هند در صف الحاق به این موافقتنامه هستند که ایران توانسته حضور خود در این اتحادیه را شکل بدهد.
اردکانیان افزود: ما باید با اتکا به منابع انسانی توسعه یافته و فعالان بخش خصوصی در این حوزه بتوانیم در اتحادیه اوراسیا موفق عمل کنیم. در  این صورت بخشی بار و فشار تحریم‌ها از روی دوش ایران برداشته می‌شود.
وی با اشاره به شرایط تحریم و امکان فعالیت ایران در این اتحادیه و همکاری با کشورهای عضو گفت: قاعدتاً همکاری کشورها مبتنی بر منافع آنها از منطقه است و در عین حال بسیاری چشم به ظرفیت‌های آسیای مرکزی دوخته‌اند اما به هر حال شاهد عزم و جزم قاطع مدیران سیاسی و اقتصادی این کشورها برای استقرار مفاد این موافقتنامه هستیم حتی در شرایط تحریمی.
وی همچنین درباره تاثیر مناطق آزاد در اقتصاد ایران و حضور این مناطق در همکاری با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا گفت: 130 میلیارد دلار صادرات از مناطق آزاد ایران در طی 6 سال رقم دلگرم‌کننده‌ای است که نشان از اثرگذاری این مناطق در اقتصاد ایران دارد.
 
(شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۸) ۱۴:۵۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها