شنبه / ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ / ۰۹:۴۶
سرویس : فرآورده های لبنی
کد خبر : ۹۱۶۲۴
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس فرآورده های لبنی

ماجرای «آفلاتوکسین» در شیر

مهندس وحیدرضا طاهری مدیر کسب‌وکار شیر کاله چند وقتی است شایعاتی درخصوص آلودگی شیر و محصولات تولید‌شده به‌صورت صنعتی از شیرخام به سم «آفلاتوکسین» مطرح می‌شود. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد فرآیند فعالیت اکثر تولیدکنندگان شیر و تولید تمامی محصولات برند شده به‌صورت صنعتی، مبتنی بر استانداردهای بین‌المللی و ملی است.

این درحالی است که به‌منظور تضمین کیفیت و سلامت مواد اولیه و محصولات تولید‌شده از شیرخام، تمامی فرآیندها و استانداردهای تولید به‌صورت مداوم و دوره‌ای اعمال می‌شوند.، ضمن اینکه در ۱۰ سال اخیر دامداری‌های کشور توسعه بسیار خوبی داشته‌اند و فارم‌های بسیار بهداشتی و با تکنولوژی روز دنیا در ایران ایجاد و توسعه داده شده‌اند.
از همین‌رو برای آگاهی رسانه‌ها، کارشناسان و مصرف‌کنندگان در سراسر کشور، شرکت‌ها باید هرکدام به‌طور شفاف این فرآیند را در اختیار افکار عمومی قرار دهند. معمولا آزمایش‌های کنترل کیفی و بهداشتی متعددی (ازجمله آزمایش آفلاتوکسین) در محل سکوهای شرکت‌ها به‌صورت دقیق و روزانه درحال انجام است.
همچنین این آزمایش‌ها در واحد کنترل فرآیندهای بهداشتی ‌و سلامتی کارخانه‌ها، تکرار و صحه‌گذاری می‌شوند و راهکارهای بهبود کیفی شیرخام و تغذیه دام بررسی شده و به دامداری‌های تحت همکاری، راهکارهای کیفی و ایمنی به‌منظور اعمال در فرآیندهایشان اعلام می‌شود. بررسی و اعمال تمامی فرآیندهای آزمایش شیرخام و محصولات لبنی نه‌تنها براساس استانداردهای بین‌المللی و ملی انجام می‌شود، بلکه در جلسات راستی‌آزمایی، این فرآیندها با حضور استادان و پژوهشگران شناخته شده مراکز علمی و دانشگاهی به‌صورت مستمر مورد بررسی و بازبینی قرار می‌گیرد.
درخصوص شایعات اخیر در مورد آلودگی شیرها به آفلاتوکسین باید عنوان کرد که تمامی مراکز و مراجع علمی و پژوهشی و استاندارد کشور اعلام کرده‌اند این شایعات به هیچ‌وجه قابل تسری به محصولات تولیدشده صنعتی شناخته شده صنایع لبنی کشور نیست.  ضمن اینکه ایران یکی از کشورهایی است که به‌دلیل همسایه بودن با برخی کشورهای فاقد صنعت لبنیات، روزانه صادرات قابل‌توجهی به این کشورها با استانداردهای حتی سختگیرانه‌تر دارد و این موضوع می‌تواند اطمینان بیشتری به مصرف‌کنندگان در کشور دهد. از سوی دیگر طبق برآوردها، هم‌اکنون سرانه مصرف لبنیات کشور ۵۰ درصد برنامه پیش‌بینی شده جامع کشور است و اثرات این میزان کسری مصرف لبنیات، قطعا کشور را در شرایط تحریم وادار به واردات دارو و افزایش هزینه‌های درمان می‌کند.
 متاسفانه هر چند سالی یک‌بار با مطرح شدن مواردی چون وجود پالم در شیر، وجود وایتکس و نیز موضوع اخیر آفلاتوکسین در جامعه، نه‌تنها رسیدن به سرانه مصرف پیش‌بینی شده غیرممکن می‌شود، بلکه همین مقدار کم فعلی نیز تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد. از سوی دیگر این اخبار بر روند صادرات محصولات لبنی هم تاثیر سوء برجا خواهد گذاشت. باتوجه به‌شرایط کنونی کشور که بابت فروش نفت در تحریم است، اینگونه تخریب‌ها در صنایع‌غذایی کشور قطعا آسیب‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدتی به صادرات این فرآورده به کشورهای همسایه می‌رساند و ارز‌آوری در کشور از طریق صادرات غیرنفتی را با چالش جدی مواجه می‌کند.
 
(شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۸) ۰۹:۴۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها