پنج شنبه / ۱۷ بهمن ۱۳۹۸ / ۱۵:۵۷
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۱۵۸۹
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

۲۷ درصد اراضی کشور به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شد

مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح توسعه سامانه‌های نوین وزارت جهاد کشاورزی گفت: ۲۷ درصد از اراضی کشاورزی کشور به سامانه‌های نوین آبیاری و تحت‌فشار مجهز شده است.

عباس زارع روز پنجشنبه در آیین افتتاح طرح‌های جهاد کشاورزی به مناسبت دهه فجر در بخش جعفریه قم، بیان کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی کشور به سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز شده است.
وی اضافه کرد: این آمار قبل از انقلاب تنها ۳۷ هکتار بود.
مجری طرح توسعه سامانه‌های نوین وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: تجهیز بیش از ۱۲۰ هزار هکتار از اراضی کشور به سامانه‌های نوین آبیاری نیز در حال اجرا بوده که تا پایان سال مالی به بهره‌برداری می‌رسد.
وی ادامه داد: در سال های اخیر، یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار به‌عنوان کمک بلاعوض دولت در رابطه با اصلاح سیستم‌های نوین آبیاری هزینه شده است.
زارع، وضعیت مطلوب اراضی کشاورزی قم در مجهز شدن به سیستم‌های نوین آبیاری را موردتوجه قرار داد و اضافه کرد: ۳۷ درصد از اراضی این استان به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز شده است.
۱۵ هزار هکتار گلخانه در کشور احداث‌شده است
زارع گفت: قبل از انقلاب کمتر از ۵۰۰ هکتار گلخانه احداث‌شده بود درحالی‌که ظرفیت گلخانه‌ای کشور امروز از مرز ۱۵ هزار هکتار عبور کرده است.
وی اظهار داشت: حجم تولیدات بخش کشت گلخانه‌ای کشور، سالانه ۲ میلیون تن می‌باشد.
زارع ابراز کرد: تا قبل از انقلاب کل تولیدات کشاورزی ایران ۵۶ میلیون تن برآور می‌شد که سرانه هر فرد ایرانی از آن ۷۴۰ کیلوگرم بود.
وی اظهار داشت: بعد از انقلاب و در یک جهش دو برابری تولیدات کشاورزی به ۱۲۶ میلیون تن افزایش و سرانه هر ایرانی از محصولات کشاورزی به یک هزار و ۵۰۰ کیلوگرم افزایش‌یافته است.
مجری طرح توسعه سامانه‌های نوین وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: ظرفیت تبخیر آب در ایران به دلیل شرایط اقلیمی ۳ برابر متوسط جهان است و باید به سراغ اصلاح سیستم های نوین آبیاری و کشت گلخانه‌ای برویم.
وی ابراز کرد: ایران ظرفیت قابل‌توجهی در تولید انواع مواد غذایی دارد و درصورتی‌که از این ظرفیت‌ها به‌درستی استفاده شود، کشور هیچ مشکلی در عرصه تامین امنیت غذایی نخواهد داشت.
۲۴ طرح بخش جهاد کشاورز بااعتبار ۷۳۰ میلیارد ریال و اشتغال‌زایی ۳۰۳ تن، امروز با حضور مسئولان استانی و کشوری در بخش جعفریه قم افتتاح شد.
 
(پنج شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۸) ۱۵:۵۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها