چهارشنبه / ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ / ۱۰:۰۸
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۹۱۵۵۸
گزارشگر : ۳۵۱۴
فارس
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل

توانایی صادرات 31 میلیارد دلاری به کشورهای عراق، افغانستان و پاکستان را داریم

یک کارشناس اقتصادی گفت: برای توسعه صادرات باید صادرات محور باشیم و الزامات آن از جمله کیفیت خوب کالاهای صادراتی را رعایت کنیم.

یحیی آل اسحاق در رابطه با اینکه آیا از ظرفیت دو برابر کردن صادرات غیرنفتی به کشورهای همسایه برخورداریم؟ گفت: براساس مطالعات انجام شده تعاملات تجاری 15 کشور همسایه ایران حدود هزار میلیارد دلار است. 
 
این کارشناس اقتصادی بیان داشت: این کشورها با جمعیتی حدود 500 میلیون نفر ظرفیت صادراتی بین 200 تا 250 میلیارد دلار برای ایران را فراهم می‌کند بنابراین اگر در جهت تسهیل روابط تجاری و برقراری بیشتر روابط سیاسی، فرهنگی، اجتماعی بپردازیم و مشکل بوروکراسی‌های اداری و حمل و نقل را حل کنیم می‌توانیم حداقل به ظرفیت 50 میلیارد دلاری صادرات به این کشورها دست یابیم. 
 
وی با بیان اینکه سال گذشته 13 میلیارد دلار ارزش کالاهای صادراتی ایران به عراق بود، بیان داشت: در 9 ماهه ابتدای امسال میزان صادرات کالا و خدمات به عراق حدود 9 میلیارد دلار بوده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال بتوانیم به میزان سال گذشته به عراق صادرات داشته باشیم. 
 
آل اسحاق گفت: زمینه توسعه صادرات به عراق تا 20 میلیارد دلار و صادرات به کشورهای افغانستان تا 6 میلیارد دلار و صادرات به کشور پاکستان تا 5 میلیارد دلار ممکن است  اما برای رسیدن به این اهداف  باید برخی زیرساخت‌های لازم را ساماندهی کرد. 
 
رئیس اتاق مشترک ایران و عراق با تاکید بر اینکه دو برابر شدن ظرفیت صادرات به کشورهای همسایه امری دست‌یافتنی است، بیان داشت: برای این کار باید عوامل لازم را فراهم کرد. 
 
وی گفت: الگوی تولید باید صادرات محور باشد و برای توسعه صادرات  الزامات صادرات از جمله کیفیت خوب کالای صادراتی، خدمات پس از فروش باید فراهم شود. 
 
آل اسحاق بیان داشت: در راستای رسیدن به اهداف صادراتی باید درون‌زای برون‌نگر باشیم و با این نگاه قطعا به ظرفیت 50 میلیارد دلاری صادرات به کشورهای همسایه دست خواهیم یافت. 
 
وی با اشاره به اینکه سال گذشته مجموعه صادرات غیرنفتی 43 میلیارد دلار بوده گفت: رساندن این رقم به 50 میلیارد دلار  اگر علم، باور و عمل یکی شود کار سختی نیست. 
 
این کارشناس اقتصادی بیان داشت: متاسفانه در حوزه اقتصاد با روحیه انقلابی وارد نشده‌ایم در حالی که با توجه به برخی مولفه‌ها قطعا می‌توان به 100 میلیارد دلار از ظرفیت 250 میلیارد دلاری صادرات به کشورهای همسایه دست یافت. 
(چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۸) ۱۰:۰۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها