دوشنبه / ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ / ۱۴:۱۸
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۹۱۵۴۲
گزارشگر : ۳۵۱۴
باشگاه خبرنگاران جوان؛
سرویس اقتصاد

عمده ترین مشکلات تجارت بین الملل ایران چیست

روستا گفت: موانع تجارت ایران با کشور های همسایه شامل مشکلات اقتصادی، رفتاری و سیاسی است که مسئولان و تجار باید به ثبات تجاری توجه ویژه داشته باشند

احمد روستا استاد دانشگاه شهید بهشتی  با اشاره به اینکه در حال حاضر ایران با کدام یک از کشور‌های همسایه تجارت اقتصادی دارد؟ گفت: تبادل اقتصادی ایران با کشور‌های حوزه‌های خلیج فارس، روسیه و در نهایت ترکیه و کشور‌های اطراف آن است.

او ادامه داد: تجارت ایران در حوزه خلیج فارس با کشور‌هایی مثل عمان، امارات، قطر، عراق و کشور‌های دیگر است؛ که ایران تا الان تجارت بیشتری با امارات داشته و تجارت با عمان و قطر بهتر خواهد شد.

این کارشناس در پاسخ به سئوال مبنی بر اینکه کالا‌های تجاری ایران برای صادرات شامل چه چیز‌هایی است؟ گفت: در تجارت با کشور‌هایی مثل روسیه، ترکیه و کشور‌های اطراف آن باید در نظر داشت که کشور‌های مورد نظر خاستار چه نوع اقلامی هستند تا در صورت توانایی صادراتی این کالا‌ها، ایران اقدامات لازم را انجام دهد.

او در ادامه گفت: در حوزه خلیج فارس دبی در حال حاضر علاوه بر اینکه مصرف کننده کالا‌های ایرانی است به توزیع این موارد هم می‌پردازد، ولی کشوری مثل عراق صرفا مصرف کننده است و جمهوری اسلامی هم راغب به تجارت با این کشور است.

روستا درباره موانع و مشکلات صادراتی با کشور‌های همسایه گفت: مشکلات صادراتی ایران شامل موانع سیاسی، اقتصادی و رفتاری است؛ مشکلات رفتاری برخی صادر کننده‌ها مثل کیفیت پایین محصولات صادراتی، تاخیردر ارسال کالا‌ها به مقصد، و همچنین بد عهدی‌های تجار ازجمله موانع رفتاری صادرات ایران است؛ و عواملی مثل جا به جایی پول، زمان تحویل پول و همچنین هزینه‌های زیاد گمرکی عوامل مشکلات اقتصادی دانسته شد.

او ادامه داد: نکته مهم در صادرات با کشور‌های خارجی اینکه صادرات بار ملی دارند یعنی اگر تجار ایرانی اصول و قواعد رفتاری اشتباهی داشته باشند این مسئله به اسم ایران و ایرانی بودن تمام می‌شود.

بیشتر بخوانید: موانع صادرات کالا‌های غیرنفتی چیست؟ / بنگاه‌های کوچک و متوسط همچنان درگیر مشکلات بزرگ

روستا در پایان گفت: صادر کنندگان حرفه‌ای در طول سال‌های کاری خود حتی با وجود تحریم‌ها به فعالیت تجاری خود ادامه دادند، ولی هزینه بزرگی به نام زمان را متحمل شدند؛ این تجار راهکار خود را رعایت تمام اصول و قواعد تجاری می‌دانند و آثار بلند مدت صادرات را فدای منافع آنی خود نکردند، همچنین در کنار این افراد دولت مردان هم باید ثبات تجاری را در نظر بگیرند.

(دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۸) ۱۴:۱۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها