دوشنبه / ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ / ۰۷:۴۴
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۱۵۲۳
گزارشگر : ۳۵۵۱
تسنیم
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

رئیس نظام صنفی کشاورزی: خسارت سیل اخیر بیشتر از ارقام رسمی است

رئیس نظام صنفی کشاورزی با بیان اینکه خسارت سیل اخیر به کشاورزی بیشتر از اعلام وزارت جهاد کشاورزی است گفت: تنها در استان سیستان و بلوچستان سیل ۸ هزار راس دام را با خود برده است.

محمد شفیع ملکزاده رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی در ارتباط با آخرین وضعیت خسارت سیل به بخش کشاورزی مناطق جنوبی کشور اظهار کرد: خسار سیل در استان سیستان و بلوچستان در مناطق زرآباد، دشت یاری، چابهار و بیشتر جنوب استان است.
وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی میزان خسارت وارد شده به بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان  را 750 میلیارد تومان اعلام کرده اما بسیار بیشتر از این رقم است به طوری که به 27 هزار هکتار، خسارت وارد شده که 12 هزار هکتار آن سبزی و صیفی است.
رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی ادامه داد: علاوه بر سیستان و بلوچستان  مناطق دیگری نیز مانند هرمزگان و بخش هایی از کرمان خسارت دیده اند اما میزان خسارات در این استان بیشتر است.
وی تصریح کرد: بیش 7 هزار هکتار از باغات به خاطر سیل اخیر در استان سیستان و بلوچستان خسارت دیده اند که حدود 4 هزار هکتار آن در زرآباد است.
شفیع ملک زاده گفت: در استان سیستان و بلوچستان بیش از 8 هزار راس دام در این سیل ناپدید شدند که هزار راس آن دام سنگین بوده  و حدود 2 هزار و 500 هکتار از استخرهای پرورش ماهی و میگو از بین رفته است که در صورتی که این موارد را جمع بندی کنیم میزان خسارات بیشتر از هزار میلیارد تومان است.
وی اظهار داشت :علاوه بر موارد ذکر شده، خسارات به بخشهای دیگری مانند جاده های بین مزارع، چاه ها و دستگاه های پمپ های آب و خانه‌های کارگری و کشاورزی وارد شده که میزان آن هنوز به طول کامل محاسبه نشده است.
شفیع ملک زاده با اشاره به بالا بودن میزان فرسایش خاک در ایران گفت: میزان فرسایش خاک در یران 8 برابر متوسط جهانی سال است که با این وجود بخش زیادی از خاک های کشاورزی از میان رفته اند که ارزش آن قابل محاسبه نیست.
این مقام مسئول تاکید کرد: اراضی که در مسیر رودخانه های فصلی بوده اند به طور کامل از بین رفته اند و خاک آنها قابل کشاورزی نیست.
وی اظهار داشت: وزارت جهاد کشاورزی برای محاسبه میزان خسارت وارد شده به بخش کشاورزی کمیته های حرفه ای تشکیل دهد که در آن از اعضای نظام صنفی کشاورزی نیز حضور داشته باشند تا بتوان برآورد دقیق و منصفانه تر از میزان خسارت داشت.

(دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۸) ۰۷:۴۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها