یکشنبه / ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ / ۱۳:۱۸
سرویس : فرآورده های لبنی
کد خبر : ۹۱۵۰۰
گزارشگر : ۳۵۱۴
سرویس فرآورده های لبنی
سیدعباس موسوی، عضو انجمن متخصصان روابط عمومی ایران:

یک شایعه کذب در رسانه‌ی ملی و ایجاد یک دنیا بی‌اعتمادی در بین مردم!

خوشبختانه بحث‌های فنی وکارشناسی با استدال علمی طی چندروز گذشته در رد ادعای مطرح شده توسط کارشناس صدا وسیما در خصوص عرضه شیرهای پاستوریزه آلوده به سم افلاتوکسین " از طرق محافل علمی و کارشناسی و نیز توسط مسئولین نظارتی وزارت بهداشت، سازمان دامپزشکی، کارشناسان و صاحب نظران مواد لبنی، غذایی و بویژه سایت‌ها و نشریات صنعت غذا همینطور مجموعه فودنا به خوبی مطرح و پاسخ مستدل ارایه شد.

اما حسب وظیفه بنده هم به نوبه‌ی خود اشاره‌ای کوتاهی به تبعات روانی فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی این موضوع خواهم کرد. 

مستندات گواه بر این واقعیت تلخ هست که سرانه مصرف شیر در ایران کمتر از 65 کیلوگرم است در حالی که همین سرانه در برخی کشورهای توسعه‌ یافته بیش از350 کیلوگرم است و البته نگران‌کننده‌تر از آن، افزایش بیماری‌هایی است که به طور مستقیم با عدم مصرف شیر و  فراوردهای شیری در ارتباط است؛ بطور مثال بیماری‌های لثه و دندان، پوکی استخوان، برخی سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی و عروقی که از جمله گرانترین درمان‌ها هستند که هزینه درمان هر یک از آنها  یک خانواده متوسط را به سرعت به زیر خط فقر می‌برد.

پوکی استخوان

 

در چنین شرایطی که لازم است تمام سازمانها ونهادها از جمله سازمان صدا وسیما، بعنوان تنها رسانه‌ی ملی جهت فرهنگ سازی و ترویج مصرف شیر و افزایش سرانه مصرف کمک نمایند، متاسفانه ادعای نادرست عرضه شیرهای پاستوریزه‌ آلوده به سم "افلاتوکسین" در کشور توسط  شخصی  به عنوان  بازرس انجمن بهداشت و ایمنی مواد غذایی و با نام بردن برخی از  استان‌های کشور  با آمار بسیار بالا، آن هم در یک برنامه تلویزیونی صبحگاهی، نه تنها موجی از نگرانی را در میان شهروندان ایجاد کرد، بلکه  اعتراض جمع وسیعی از اساتید محافل علمی، مراجع بهداشتی و همچنین بی‌اعتمادی خانواده‌ها را به همراه داشته است.

نکته جالب اینکه علاوه بر اشتباه فاحش کارشناس برنامه، مجری نیز به نوعی با تأیید این آمارها و اظهارنظرهای غیرحرفه‌ای و همچنین پرسش تأکیدی مجری مبنی بر این که «چطور می‌شود که یک هفته شیر نخریم؟»  که این موضوع بر شعله‌ور شدن  آتش این فاجعه افزود و همچنین  بلافاصله در شبکه‌های اجتماعی همرسانی شد و مورد توجه اقشار مختلف و کاربران فضای مجازی در سراسر کشور موجب تشویش اذهان عمومی ونیز سوء استفاده شبکه‌های معاند قرار گرفت. واقعاً جای پرسش است وقتی محصولات ایرانی علی رغم تحریم های ظالمانه با افتخار به تعداد زیادی از کشورهای دنیا مانند روسیه و.... با رعایت استاندارهای جهانی صادر می شود و یا نکته مهم و قابل توجه چند شرکت خارجی که در زمینه فراوردهای لبنی در کشور ما فعالیت می کنند، شیر مورد نیاز خود را در داخل کشور و از نمونه  همین  شیرهای  موجود مورد مصرف شرکت های لبنی (داخلی) فراهم می نمایند، چطور ممکن است دارای چنین مشکلی باشند؟!

پرسش بعدی صرفه نظر از آسیب جدی که به بخش های مختلف جامعه از نظر روانی و فرهنگی (بی‌اعتمادی)، اقتصادی، افت کسب کار، اشتغال و... در این حوزه  به خطر افتادن سلامت شهروندان در عدم مصرف لبنیات از موضوعات مهم این ماجرا می باشد؛ تنها به یک نکته کوچک اشاره می کنم: بنا بر اعلام مرکز تحقیقات، استئوپروز (پوکی استخوان) سالیانه بیش از ۵۱ هزار شکستگی لگن خاصره در کشور رخ می‌دهد که از این تعداد حدود۵۰‌ درصد تلفات جانی و بقیه برای تمام عمر زمین‌گیر می‌شوند که یکی از  مهمترین عامل  این بیماری  در اثر عدم مصرف شیر وفراوردهای شیری وکمبود کلسیم  می باشد براستی صداوسیما چند درصد در کاهش سرانه مصرف شیر و فراورده های شیری  سهیم است و چند درصد در افزایش ناشی از مرگ ومیر این فاجعه ملی؟ ای کاش عزیزان صدا وسیما همین قدر که بحث های سیاسی را با وسواس و دقت فراوان پالایش و پخش می نمایند، موضوعات  مهم اینچنینی که با سلامت جامعه سر و کار دارد را با همان حساسیت کنترل و پیگیری کنند تا جامعه دچار چنین خسران غیر قابل جبرانی نشود.

 

شیر خوردن

با توجه به سابقه پخش چنین اطلاعات و آمارهای غیررسمی و کذب، به دفعات بر روی آنتن زنده تلویزیون و مقابل میلیون‌ها مخاطب و  همچنین  ایجاد شبهه در میان شهروندان و نیز رد ادعاهای مطرح شده توسط مراجع رسمی و قانونی از جمله وزارت بهداشت وسایر نهاد های نظارتی، لذا با توجه به اینکه مسله تامین سلامت  یکی از وظایف مهم دولت ها می باشد و همچنین به جهت جبران مافات پیشنهاد می گردد صدا وسیما دو مورد ذیل را عملی نماید:

1-ایجاد فرصت مناسب از سوی صدا وسیما جهت حضور نمایندگان صنعت لبنیات، دامداران متخصصان وزارت بهداشت و نظارتی و جهت ارایه نظرات کارشناسی.


2-تهیه و پخش کلیپ مناسب از سوی صدا وسیما در خصوص فواید فراوان مصرف شیر بعنوان غذایی کامل در سلامت و روان و در جهت ابهام زدایی و ارتقاء فرهنگ مصرف شیر وفراوردهای شیری در کشور

در پایان یادآور می شوم که صنعت دامداری،  لبنیات و بخش های مختلف آن از جمله تولید و پخش و توزیع،  به دلیل ماهیت کاری،  بسیار حساس و پر استرس می باشد. شیر از لحظه تولید تا مصرف همچون کودکی است که  نیاز به مراقبت های ویژه دارد. لذا همه عزیزان در این حوزه با تلاش شبانه روزی و علیرغم همه مشکلات در حوزه تولید از جمله  تحریم و....در تهیه این غذای بهداشتی از هیچ  کوششی دریغ نمی نمایند. بیایم همه با هم  در ترویج و مصرف این نعمت الهی غذا بهشتی که از نظر کارشناسان علم تغذیه، شیر یعنی غذا، دارو  و واکسن و بنا به فرموده  پیامبر اکرم (ص) که: شیر را  سرور نوشیدنی ها نامیدند؛ بعنوان مصرف یک غذایی کامل فرهنگ سازی نماییم.

سید عباس موسوی
عضو انجمن متخصصان روابط عمومی ایران و کارشناس امور اجتماعی

(یکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۸) ۱۳:۱۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها