شنبه / ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ / ۱۰:۳۸
سرویس : فرآورده های لبنی
کد خبر : ۹۱۴۷۷
گزارشگر : ۳۵۵۱
دنیای اقتصاد
سرویس فرآورده های لبنی

مهم‌ترین چالش‌های صنایع لبنی

در اولین همایش ملی صنعت لبنیات مهم‌ترین چالش‌‌ها و دغدغه‌های این صنعت از سوی فعالان اقتصادی بخش‌خصوصی و متولیان دولتی بررسی شد.

 فعالان اقتصادی از مدیران دولتی درخواست کردند که زنجیره تولید محصولات لبنی را در مسیر تکمیل قرار دهند. از سوی دیگر سیاست‌گذاران، شناسایی و ورود به بازارهای جدید را یکی از اولویت‌های اصلی خود عنوان کردند. به گفته متولیان، کشورهای همسایه، ظرفیت بزرگی برای صادرات دارند که در این راستا واحدهای لبنی کشور حضور چشمگیری در کشورهای همسایه دارند.
رضا باکری، دبیر انجمن صنایع فرآورده‌‌های لبنی ایران در ابتدای مراسم با اشاره به اینکه این همایش گامی است برای تشکیل زنجیره تامین شیر اظهار کرد: محصولات این صنعت یکی از سالم‌ترین محصولات است و کلیه محصولات لبنی جامعه را تامین می‌کند. صنایع لبنی یکی از صنایع کشور است که موفق به جذب سرمایه‌های خارجی شده است و سالانه با بیش از ۷ میلیون دلار صادرات، ظرفیت لازم را برای صادرات‌محور شدن دارد. 
باکری افزود: تقاضای فعالان این صنعت از مسوولان این است که در درجه اول زنجیره تامین شیر را تشکیل دهند. البته گام‌هایی برداشته شده و در بخشنامه هیات وزیران نیز آورده شده است که امید به اجرای کامل این بخشنامه داریم. همچنین عباس کشاورز، سرپرست وزارت جهادکشاورزی در ادامه همایش با اشاره اینکه صنعت لبنیات ایران در ۸سال اخیر وارد تجارت لبنیات شده است گفت: در این ۸ سال، معادل ۸۰۰هزار تن شیر صادرات داریم. این اقدام شروع خوبی است اما باید بازار و تقاضای باکیفیت‌تر و ارزآورتری را تعقیب کنیم.
کشاورز با تاکید بر اینکه جامعه ما از کمبود شیر رنج می‌برد افزود: امروز شیر برای رشد و سلامتی همه افراد ضروری است درحالی‌که میزان مصرف پایین بوده و سرانه مصرف شیر ۸۰ لیتر در سال است. باید به قشر کم‌درآمد در تامین هزینه‌های شیر کمک کرد تا شیر که پایه سلامت خانواده‌هاست حفظ شود.  در ادامه رضا رحمانی، وزیر صمت با بیان اینکه در ۱۰ ماه منتهی به دی امسال ما شاهد افزایش تولید نسبت به مدت مشابه در سال گذشته هستیم گفت: در اکثر رشته‌های منتخب در تولیدات صنعتی و معدنی افزایش تولید داریم. یعنی از روغن‌نباتی تا فولاد، داروی انسانی، صنایع غذایی و پوشاک، سیمان، کاشی و سرامیک، افزایش تولید داشتیم و فقط در مواردی مانند خودرو، کاهش تولید داشته‌ایم که سعی می‌شود جبران شود.
وی ادامه داد: برای فعال‌سازی ظرفیت‌های خالی صنایع به معاونت صنایع ماموریت دادیم تا ضمن تولید، بازارهای مصرف را هم بررسی کنند. بازار داخلی ما بازار کوچکی نیست و مختصات منحصر به فردی دارد. برای بخش‌خارجی هم صادرات پیش‌بینی شده است. در داخل صادرات، چند برنامه اولویت دارد. کشورهای همسایه ظرفیت بزرگی است و واحدهای لبنی در کشورهای همسایه حضور چشمگیری دارند. بعضا عملیات روانی را در کشورهای همسایه می‌بینیم. سعی دارند اطمینان مردم را از سلامت کالای ایرانی سلب کنند که در جریان کیک و شیر این را دیده‌ایم.
مرتضی رضایی، معاون امور تولید دامی وزارت جهادکشاورزی در ادامه اظهار کرد: در شرایط فعلی، تمام تولید شیر کشور توسط بخش‌خصوصی صورت می‌گیرد. کارهای دولت دخالت نیست، حمایت است.  معاون وزیر جهادکشاورزی در ادامه گفت: می‌گویند چه خوب بود درآمد کارمندان هزار دلار باشد، ولی باید فرآیندی طی شود و قدرت خرید مردم بهبود یابد تا شیر ۷ هزار تومانی بخرند.


(شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۸) ۱۰:۳۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها