شنبه / ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ / ۱۰:۳۴
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۹۱۴۷۶
گزارشگر : ۳۵۵۱
خبر آنلاین
سرویس سرویس عمومی

رئیس سازمان بورس: نباید در بورس انتظار سود کوتاه مدت داشت

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادارگفت: سود آوری بازار سرمایه از بازارهای دیگر بهتر است. افراد وقتی وارد بازار می‌شوند نباید کوتاه مدت انتظار داشته باشند که از سود سرشاری بهره‌مند شوند، بلکه باید افق خود را سه تا پنج سال انتخاب کنند.

شاپور محمدی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره سرمایه گذاری در بورس گفت: بطورکلی با میزان سرمایه کم یا زیاد می‌توان در این بازار فعالیت کرد. بازار سرمایه یک بازار تخصصی است از این رو ضرورت دارد مردم برای ورود به این بازار آموزش‌های لازم را فراگیرند.
وی  افزود: اگر برخی افراد وقت کافی حتی فرصت برای آموزش و تحلیل روزمره بازار را ندارند می‌توانند از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری وارد بازار سرمایه شوند چون ریسک صندوق‌ها کنترل شده است.
محمدی گفت: بر اساس مدیریت حرفه ای که در صندوق ها شکل گرفته اشخاص می‌توانند از مزیت دانش و تخصصی مالی مدیران و افراد فعال در صندوق ها بهره مند شوند بدون اینکه خود این دانش را در اختیار داشته باشند.
وی ادامه داد: چه اشخاص حرفه ای و چه اشخاصی که تازه وارد بازار سرمایه می شوند باید در سرمایه گذاری از اصول مسلمی پیروی کنند از جمله این اصول افق سرمایه‌گذاری که بطورحتم باید در نظرگرفته شود. نکته دوم اینکه برای ورود به بازار سرمایه بطور حتم باید آموزش های لازم را فراگیرند و این آموزش ها در سطوح مختلف برگزار می شود.
رئیس سازمان بورس گفت: نکته سوم اینکه نباید به شایعات توجه کرد توصیه می شود شرکت ها به اخبار رسمی که در سامانه کدال انتشارمی یابد به این آمار و اطلاعات توجه کنند.

وی بیان کرد: نکته چهارم اینکه بطورحتم باید سبد دارایی تشکیل دهند چرا که تک سهم حتی اگر سودآوری خوبی هم داشته باشد بدون شک استراتژیک مناسبی نیست بلکه باید چند سهم را انتخاب که بتوانند ریسک یکدیگر را خنثی کنند.

وی ادامه داد: نکته پنجم اینکه سودآوری شرکت ها را در نظر داشته باشند، شرکت های که سودآور هستند اگر رشد قیمتی در کوتاه مدت هم نداشته باشند در مجامع سالیانه سود نقدی به این شرکت ها تعلق می گیرد که می تواند به استراتژی موفق مردم در سرمایه گذاری ها کمک کند.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار کشور گفت: نکته ششم اینکه بخشی از منابع خود را در بازار سرمایه و بخش دیگر را در قالب سپرده بانکی سرمایه گذاری کنند حال اگر تمایلی به سپرده‌گذاری در بانک‌ها ندارند می‌توانند اوراق با درآمد ثابت را در بازار سرمایه خریداری کنند.

وی در ادامه از مردم خواست این نکات را بطورحتم در سرمایه‌گذاری های خود در نظر داشته باشند.

محمدی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص فروش استقراضی توضیح داد: فروش استقراضی همان فروش تعهدی سهام شکل طراحی ابزار مالی اسلامی شده و مبتنی بر دو عقد وکالت است.

وی گفت: فروش استقراضی از نظر شرعی به شکل غربی در ایران قابل پیاده سازی نیست بنابراین با ترکیب دو وکالت این امکان فراهم شده که فروش استقراضی تحت عنوان «فروش تعهدی» در کشور انجام شود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار کشورافزود: این ابزار مالی تا پایان سال جاری در کشور اجرایی خواهد شد چون تائیدیه شورایعالی بورس، کمیته فقهی و دیگر زیرساخت های لازم در این زمینه فراهم شده است.

وی در خصوص ورود خرما و کشمش به بورس کالا نیزاظهار کرد: پیگیری‌ها در این زمینه ادامه دارد. چند استان در کشور وجود دارد که می توانند این محصولات را در بورس کالا عرضه کنند.

وی ادامه داد: تداوم عرضه لازمه معامله هر کالا در بورس کالا یا انرژی است بنابراین کسانی این کالاها را در اختیار دارند تولید کننده یا عرضه کننده عمده آن کالا هستند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: برای مثال زعفران را سازمان بورس و بورس کالا با همکاری وزارت جهاد کشاورزی در بورس عرضه کرد و راجع به کشمش و خرما نیز همین مسئله وجود دارد یعنی یک مجموعه ای باید اعلام آمادگی کند که حاضر به عرضه مستمر کالا در بورس کالای ایران است.

وی اظهار کرد: بورس کالا به دنبال اینکه اشخاص و عرضه کنندگان عمده خرما و کشمش را پای کار بیاورد تا این دو محصول همانند زعفران و پسته در بورس کالا عرضه شوند.

محمدی بیان کرد: خرما و کشمش از حیث نگهداری نسبت به پسته پیچیده تر است به یک معنا پسته نسبت به خرما ماندگاری بیشتری دارد بنابراین انبارهای که برای نگهداری پسته، خرما، زعفران و کشمش نیاز است باید جانمایی و تجهیز شود اگر این مسائل برطرف شود خرما و کشمش هم همانند پسته و زعفران قابلیت عرضه در بورس کالا را خواهند داشت.

وی همچنین در خصوص عرضه نفت خام در بورس انرژی به رادیو اقتصاد توضیح داد: نفت خام به لحاظ قابل حمل بودن یک حجم بزرگی است بنابراین تعداد کسانی که بتوانند در حجم قابل عرضه نفت خام را خریداری کنند بطور طبیعی محدود است بدین جهت از سوی وزارت نفت و بورس انرژی تلاش های زیادی شد در شکل های مختلف عرضه نفت خام را طراحی کنند تا بتوان مورد معامله قرار داد ومحموله هایی هم مورد معامله قرار گرفت اما سیاست کلی کشور بر این بوده که از خام فروشی جلوگیری شود و بیشتر فرآورده ها و محصولاتی که ارزش افزوده بالاتری دارند روی ریل صادرات قرار گیرند.

رئیس سازمان بورس و ارواق بهادار کشور ادامه داد: خوشبختانه در بورس انرژی فرآورده‌های نفتی از معاملات سهل و خوبی برخوردارند.

وی گفت: بیشتر فرآورده های که در بورس عرضه می شوند از جمله بنزین مورد استقبال و خرید قرار می گیرد. بنزین در حال حاضر از نظر معاملات وضعیت مناسبی در بورس برخوردار است.

محمدی یادآورشد: بطورکلی معاملات در بورس انرژی نسبت به سال قبل از وضعیت بسیار خوبی برخوردار است سال گذشته ۱۴ هزار میلیارد تومان معامله در بورس انرژی صورت گرفته این در حالیکه از ابتدای سال جاری تا کنون ۴۴ هزار میلیارد تومان معامله در بورس انرژی انجام شده و تا پایان سال عددهای بالاتری را هم تجربه خواهد کرد.

(شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۸) ۱۰:۳۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها