جمعه / ۱۱ بهمن ۱۳۹۸ / ۰۷:۰۸
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۱۴۴۱
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

استاندارمازندران: مشکل مرکبات عدم برنامه‌ریزی برای صادرات است

استاندار مازندران بروز مشکل برای مرکبات تولیدی استان را از لحاظ قیمت و ظرفیت بالا تولید نسبت به مصرف را عدم برنامه‌ریزی برای صادرات بیان کرد.

 احمد حسین زادگان افزود: در شرایط فعلی میزان تولید مرکبات در داخل کشور بیش از نیاز مصرفی داخلی است و باید برای رفع این مشکل برنامه صادراتی تدوین کنیم.
وی اضافه کرد: به دلیل این که در گذشته در امر صادرات مرکبات اقدام اساسی صورت نگرفته، امروز ما در بازار فروش این محصول راهبردی در استان با مشکل مواجه ایم و این در حالیست که بازار خوبی برای فروش در کشورهای آسیای میانه وجود دارد.
نماینده عالی دولت در استان مازندران با اشاره به برقراری تعرفه ترجیحی برای صادرات کالاهای ایرانی به کشورهای اوراسیا خاطرنشان کرد : باید برای صادرات کالاهای غیرنفتی تولیدی استان به کشورهای اوراسیا استفاده شود و قطعا با افزایش میزان صادرات، نگرانی ناشی از اشباع بازار داخلی نخواهیم داشت.
مخالفت با لغو مجوز جدید برای خوراک دام
رییس شورای گفتگوی دولت  و بخش خصوصی مازندران با طرح لغو صدور مجوز جدید برای واحدهای خوراک دام در استان به دلیل اشباع میزان تولید مخالفت کرد و گفت : لغو صدور مجوز برای ایجاد واحدهای خوارک دام باعث انحصار در این حوزه و از بین رفتن رقابت می شود.
حسین زادگان خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان  خوراک دام ما باید با افزایش میزان کیفیت محصول و بهره گیری از تکنولوژی نوین و کاهش قیمت ها، مصرف کنندگان را تشویق به استفاده از خوراک دام و طیور صنعتی کنند.
وی خواهان بررسی وضعیت موجود واحدهای تولیدی ظرفیت خوراک دام ،طیور و آبزیان استان مازندران از سوی سازمان صمت برای تصمیم گیری آینده برای صدور یا عدم صدور مجوز برای این واحدها شد.
استاندار مازندران همچنین سازمان صمت را ماموریت داد تا در مورد دلیل متوقف شدن ۲۰ واحد تولیدی خوراک دام و طیور استان را بررسی و نسبت به رفع مشکلات آنها پا پیش بگذارد.
حسین زادگان خاطرنشان کرد: براساس برنامه تجارت آزاد ، واحدهای تولیدی می توانند در این بازار ادامه فعالیت بدهند که بتوانند علاوه بر افزایش کیفیت تولیدات، قیمت را نیز متناسب با نیاز بازار کاهش دهند تا در بازار رقابتی از بین نروند.
وی اظهار داشت: در کشورما نیز تصدی گری دولت رو به کاهش است و بخش خصوصی به دنبال فعالیت بیشتر درتمام امور است و صرفا کسانی می توانند در این شرایط ادامه فعالیت داشته باشند که کالاهای تولیدی خود را رقابتی تر داشته باشند.
حسین زادگان شرایط صدور مجوز برای واحدهای جدید خوراک دام، طیور و آبزیان را منوط به داشتن تکنولوژی جدید و نداشتن مشوق های سرمایه گذاری از جمله تسهیلات ارزان قیمت دانست و بر صدور مجوز برای واحدهای دانش بنیان تاکید کرد.
بالا بودن ظرفیت تولید خوراک دام در مازندران
رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی مازندران می گوید : هم اکنون در استان حدود ۵۰ واحد تولید خوراک دام و طیور با ظرفیت ۲ میلیون تن فعالیت دارند که صرفا ۵۰ درصد از این  تولید در داخل استان مصرف می شود.
امیرمیران آملی در این نشست گفت: در شرایط فعلی به دلیل ممنوعیت صادرات خوراک دام و بالا بودن ظرفیت تولید در داخل این واحدها با کمتر از ۵۰ درصد از ظرفیت اسمی فعالند و سرمایه گذاری جدید می تواند این وضعیت را تشدید کرد.
وی خواهان تجدیدنظر برای صدور مجوز جدید برای واحدهای تولید خوراک دام و طیور شد.
امتناع مصرف دان صنعتی در مرغداری ها
مدیرعامل اتحادیه مرغداران مازندران در این نشست گفت: در شرایط فعلی به دلیل کیفیت پایین و بالا بودن قیمت خوراک دام و طیور در سطح کشور، اکثر مرغداری ها همچنان از دان سنتی در واحدهای خود استفاده می کنند.
عطاءااله حسن زاده افزود : واحدهای خوراک دام و طیور برای افزایش میزان مصرف در داخل کشور باید ضمن افزایش کیفیت دان، قیمت ها را نیز تعدیل کنند.
وزارت جهاد کشاورزی در دستورالعملی ۹ استان کشور از جمله مازندران را به دلیل داشتن واحدهای تولید خوراک دام بیش از ظرفیت مصرفی استان، ازصدور مجوز جدید منع کرد که با مخالفت شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی به ریاست استاندار مازندران مواجه شد.

(جمعه ۱۱ بهمن ۱۳۹۸) ۰۷:۰۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها