سه شنبه / ۸ بهمن ۱۳۹۸ / ۰۸:۴۸
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۱۳۹۹
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

قیمت زعفران در بازار جهانی منصفانه نیست

رییس شورای ملی زعفران گفت: ۹۴ درصد زعفران تولیدی ایران خام‌فروشی می‌شود و قیمت زعفران در بازار جهانی هم منصفانه نیست.

محسن احتشام دوشنبه شب در نوزدهمین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان خراسان جنوبی با بیان اینکه زعفران، فخر خراسان جنوبی است گفت: تمام تلاش اتاق بازرگانی در شورای ملی زعفران تعیین قمیت مناسب است تا بتوانیم زعفران کشاورزان کشوررا با قیمت واقعی به فروش برسانیم.
وی اظهار داشت: زعفران با معیشت بیش از ۲۰۰ هزار خانوار در استان‌های خراسان جنوبی و خراسان رضوی عجین شده است و این موضوع صادرات زعفران را با اهمیت کرده لذا باید بتوانیم قیمت منصفانه‌ای برای زعفران در دنیا تعیین کنیم.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند افزود: قیمت منصافه سبب می‌شود دسترنج کشاورزان با قیمت واقعی به فروش برسد لذا تمام تلاش اتاق بازرگانی تعیین قمیت مناسب برای این محصول است.
وی عنوان کرد: در بازار جهانی شاهد قیمت‌های متفاوتی از خرید زعفران هستیم که این قیمت‌ها منصفانه نیست و شورای ملی زعفران تلاش دارد با برندسازی، حضور در بازار جهانی و مدیریت بازار صادرات زعفران به سمتی حرکت کند که قیمت زعفران به نفع کشاورزان منصفانه تعیین شود.
احتشام گفت: در نظر داریم از مراحل تولید تا بسته بندی زعفران از حقوق مصرف کننده هم در داخل و هم در خارج دفاع کنیم تا مصرف کننده هم کالای با کیفیت دریافت کند.
وی با تاکید بر لزوم تفویض بخشی از اختیارات به شورای ملی زعفران افزود: انتظار است به صورت ماهیانه آمار صادرات زعفران از گمرکات استان به تفکیک وزن، ارزش دلاری، ارزش ریالی و کشور مقصد به شورای ملی زعفران ایران اعلام شود.
رییس شورای ملی زعفران خواستار صدور کارت اهلیت صادرکننده زعفران توسط شورا شد و گفت: همچنین درخواست داریم نیم درصد از زعفران صادراتی توسط شورای ملی به منظور توسعه صادرات و بهبود کیفیت و تولید اخذ شود.
وی با تاکید بر پیگیری رفع مشکلات بازگشت ارز حاصل از صادرات زعفران در جهت کاهش پدیده قاچاق و صادرکنندگان یکبار مصرف گفت: کاهش تعرفه صادرات زعفران به کشورهای هند و چین که دو مصرف کننده مهم زعفران هستند( تعرفه ۳۷ درصدی) از دیگر انتظارات ما است.
احتشام، تمرکز تصمیم گیری‌ها و تصمیم سازی‌های زعفران در استان خراسان رضوی با محوریت شورای ملی زعفران ایران و سایر تشکل‌های بخش خصوصی مرتبط استان، تامین هزینه ثبت بین‌المللی نشان ملی زعفران در کشور اسپانیا و اختصاص درصدی از بودجه دستگاه‌های اجرایی مربوطه مانند سازمان جهاد کشاورزی، سازمان صمت، استاندارد، دانشگاه علوم پزشکی و سایر دستگاه‌ها یا تعریف ردیف بودجه تحقیقاتی برای زعفران در استان از سرجمع بودجه استان را دیگر درخواست‌های شورای ملی زعفران اعلام کرد.
وی با بیان اینکه بهترین و باکیفیت‌ترین زعفران جهان در ایران به ویژه استان‌های خراسان تولید می‌شود اظهار داشت: این در حالیست که به دلیل خام فروشی این محصول در کشور، همه جهان زعفران را به نام اسپانیا می‌شناسند.
وی همچنین به دستورات این نشست اشاره کرد و گفت: تشکیل کمیته مشترک ایران و پاکستان یکی از مصوبات خوب این شورا بود که مقرر شد این کمیته بین اتاق بازرگانی خراسان رضوی، جنوبی و سیستان بلوچستان به صورت مشترک تشکیل شود تا از ظرفیت‌های بازار افغانستان با همکاری سه اتاق بازرگانی بیشتر استفاده کنیم.
احتشام افزود: نظرات و پیشنهادات دستگاه‌های متولی امر در نشست مطرح و مصوب شد و استانداران سه استان جلساتی در مشهد خواهند داشت که پیشنهادات مطرح شده، ملاک تصمیم گیری‌های بعدی قرار خواهد گرفت.
وی اظهار داشت: دستور نشست دوم تفویض بخشی از اختیارات سازمان صنعت، معدن و تجارت به شورای ملی زعفران بود که در نشست گفت و گوی بخش خصوصی و دولت در استان‌های خراسان رضوی و جنوبی مصوب شد تا شورای ملی زعفران بتواند در فرآیند صادرات و برندسازی و معرفی نشان ملی زعفران حرکت کند و بتوانیم در بازار جهانی زعفران سهم خود را از زعفران بسته بندی با نشان ملی زعفرانی افزایش دهیم.
وی گفت: دستور سوم شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی؛ گزارش کمیسیون واردات و صادرات بود که طبق روال همیشگی در شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی  یکی از کمیسیون های تخصصی اتاق بازرگانی ورود می‌کند و گزارشی از اقدامات را برای بهبود فضای کسب و کار و توسعه صادرات ارائه می دهد، در این شورا مشخص شد که بازار افغانستان ظرفیت های خوبی دارد که باید بیشتر از آن استفاده کنیم.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن کشاورزی بیرجند عنوان کرد: در حال حاضر همکاری بخش دولتی با بخش خصوصی در استان مطلوب است ولی اختیارات متولیان امر خراسان جنوبی توسط دستگاه‌های اجرایی پایتخت باید افزایش یابد.
وی گفت: انتظار داریم اختیارات و تصمیم گیری‌های استاندار خراسان جنوبی بیشتر شود تا به صنعت‌گر و کارآفرین کمک کند، چراکه روند تصمیم‌گیری‌های چندین ساله در تهران کار را با تاخیر مواجه می‌کند.
احتشام گفت: تعامل، همکاری و هم‌افزایی دولت و بخش خصوصی در خراسان جنوبی خوب است ولی از آنجایی که سال رونق تولید است و رهبری هم بر مقوله تولید بیشتر تاکید دارند، باید اداره بیشتری بر رفع موانع و مشکلات تولید کنندگان و صادر کنندگان داشته و از کارآفرینان بیشتر حمایت کنیم.
وی خواستار رفع مشکلات تولید کنندگان توسط بخش دولتی شد و اظهار امیدواری کرد: با اختیارات تفویض شده از مرکز به استان خراسان جنوبی در راستای کمک به تولیدکنندگان و کارآفرینان، تولیدکنندگان استان را توانمند کنیم.
وی گفت: زیرساخت‌های استان خراسان جنوبی نسبت به استان‌های توسعه یافته ضعیف است و باید تولید کنندگان استان حمایت و توانمند شوند تا در بازار رقابتی بتوانند فعالیت کنند.

(سه شنبه ۸ بهمن ۱۳۹۸) ۰۸:۴۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها