دوشنبه / ۷ بهمن ۱۳۹۸ / ۲۱:۰۴
سرویس : فرآورده های لبنی
کد خبر : ۹۱۳۹۷
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس فرآورده های لبنی
وزیر صمت در اولین همایش لبنیات؛

صادرات لبنیات و شیرینی و شکلات دانسته یا نادانسته مورد هدف قرار گرفته است

وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد:دانسته یا شاید نادانسته، برخی افراد انتقاد می‌کنند تا شاید جلب توجه کنند. اینها نقطه خطر است. یکی از صادرات عمده ما شیرینی و شکلات و لبنیات است که هر دو را نشانه گرفته‌اند.

رضا رحمانی در همایش صنعت لبنیات ایران که در مرکز همایش های صدا و سیما برگزار شد با بیان اینکه  در ۱۰ ماهه اخیر امسال ما شاهد افزایش تولید نسبت به مدت مشابه در سال گذشته هستیم گفت: در اکثر رشته های منتخب در تولیدات صنعتی و معدنی، افزایش تولید داریم. یعنی از روغن نباتی تا فولاد، داروی انسانی، صنایع غذایی و پوشاک، سیمان، کاشی، سرامیک، افزایش تولید داشتیم و فقط در مواردی مانند خودرو، کاهش تولید داشته ایم که سعی می شود جبران شود.
وزیر صمت با اشاره به اینکه امسال به مناسبت سال رونق تولید، برخی برنامه ها تدوین شد که شاه بیت آنها ۷ محور بوده و مربوط به همه صنایع است، گفت: این محورهای دارای ۳۴ برنامه عملیاتی است. اولین دغدغه امسال ما این بود که روند تولید را حفظ کنیم. در شرایط جدید که می گوییم جنگ اقتصادی یا تحریم با شدت تمام آغاز شده، مهمترین کار حفظ تولید موجود است. بنده به صورت میدانی همه استانهای کشور و اکثر شهرستانها را رفته ام و با تولیدکنندگان، تشکل ها، همکاران دولتی صحبت کرده ام.
او ادامه داد: همه جا به همه مسئولان مختلف دولتی و تشکل ها عرض کرده ام ملاک، حفظ تولید موجود است. در گام دوم، فعال نمودن ظرفیت خالی واحدها را در دستور کار قرار دادیم. در اکثر رشته های صنعتی، مازاد ظرفیت داریم. در خیلی از محصولات، بازار داخلی و خارجی داریم.

پروژه قرص های آلوده، جنگ روانی برای کاهش صادرات بود
رحمانی گفت: امسال صنعت، ۳۰ درصد افزایش صادرات داشته است. البته اتفاقاتی مانند جریان کیک (قرص های آلوده) و شیر (آفلاتوکسین) رخ داد. در مجلس توضیح دادم که باید همه این مسایل مراقبت شود. نتیجه این انگیزه چه سازمان یافته باشد چه رقابتهای ناسالم، ضربه به تولید است. دانسته یا شاید نادانسته، برخی افراد انتقاد می کنند تا شاید جلب توجه کنند. اینها نقطه خطر است. یکی از صادرات عمده ما شیرینی و شکلات و لبنیات است که هر دو را نشانه گرفته اند. به دوستان گفتم عمیقتر بررسی کنند.

او ادامه داد: موردی که وزارت بهداشت به عنوان متولی امر سلامت با قاطعیت اعلام کرد نه شیر تولیدی ما مشکل دارد و نه کیک تولیدی مشکل دارد. نحوه انعکاس اخبار هم مشکل دارد یعنی نشان می دهد عده ای می خواستند عمدا این مسایل را شیوع دهند تا ایجاد ترس کنند. در کنار جنگ اقتصادی، عملیات روانی و جنگ روانی هم هست. امروز شیر است، فردا ممکن است چیز دیگری باشد.  برخی جاها، مسایل کارشناسی بیان می شود که محل اصلی آن در پژوهشگاه و دانشگاه است، باید بین متخصصان طرح شود که اختلاف آرا دارند. نیاز نیست ذهن مردم را ناایمن کنیم.

ظرفیت خالی تولید باید فعال شود
رحمانی در ادامه سخنانش در همایش لبنیات بیان کرد: بنده برای فعال سازی ظرفیت های خالی صنایع به معاونت صنایع ماموریت دادم ضمن تولید، بازارهای مصرف را هم بررسی کنند. بازار داخلی ما بازار کوچکی نیست و مختصات منحصر به فردی دارد. برای بخش خارجی هم صادرات پیش بینی شده است. در داخل صادرات، چند برنامه اولویت دارد. کشورهای همسایه، ظرفیت بزرگی است و واحدهای لبنی در کشورهای همسایه، حضور چشمگیری دارند. بعضا عملیات روانی را در کشورهای همسایه می بینم. سعی دارند اطمینان مردم آنها را به سلامت کالای ایرانی سلب کنند که در جریان کیک و شیر این را دیده ایم.
وزیر صمت ادامه داد: چون ظرفیت بازار در ۱۵ کشور همسایه بالاست که می توان بر مشکلات غلبه کرد. متاسفانه تنها ۲ درصد واردات کشورهای همسایه از ایران است هر چند بالای ۵۰ درصد صادرات غیرنفتی ما را تشکیل می دهد. از ۵ آبان ماه ما به بازار اوراسیا پیوستیم و امکان تقویت تقاضای خارجی برای صنایع کشور ما وجود دارد. این فرصت خوبی است که باید استفاده کرد و برنامه داریم ظرف ۳ سال آینده تا سال ۱۴۰۰، سهم ایران در واردات کشورهای همسایه از ۲ درصد به ۴ درصد برسد که سرجمع ۴۸ میلیارد دلار می شود.
او با بیان اینکه در همه کالاها و محصولات، برنامه خودکفایی و ساخت کالای داخلی مورد حمایت دولت است، گفت: در یک ساله اخیر اقدامات مختلفی شده است که بعضا جنس آنها از اقدامات روزمره نیست. یعنی شاید ما در شرایط عادی نخواهیم صادرات یا واردات را محدود و ممنوع کنیم ولی الان مجبوریم. الان واردات نزدیک به ۱۶۰۰ قلم کالا که بیشتر در حوزه صنایع غذایی است، ممنوع شده است چون در داخل به اندازه کافی تولید داریم.
وزیر صمت ادامه داد: در صادرات هم بعضا محدودیتهایی داریم که این محدودیتها از حوزه واردات کمتر است. بارها گفته ام صادرکنندگان ممنوعیت و محدودیت ها را رعایت کنند. برخی جاها ما مجبوریم محدودیت ایجاد کنیم. تولیدکنندگان باید روی مازاد تولید برای صادرات فکر کنند. مثلا ما در زمینه صنایع کاشی و سرامیک، ظرفیت تولید ما ۳ برابر تولید فعلی است. این سیاستگذاری ها بر عهده ستاد تنظیم بازار است. ما دوست نداریم مدام محدودیت ایجاد کنیم یا برداریم و وضع را تغییر دهیم. بعضا دستورات ایجاد محدودیت را دو سه روز نگه می دارم و درباره آن مشاوره و با دوستان کارشناس صحبت می کنیم.
رحمانی در ادامه سخنانش گفت: در حوزه تامین مالی، کارهای جدیدی شروع شده است و روی تامین مالی به شیوه های نوین، کار می کنیم. بانک را با مشکلات خود داریم، باید سراغ بازارهای سرمایه و شیوه های جدید تامین مالی برویم. به دانشگاه ها، استارت آپ ها و شرکتهای دانش بنیان رجوع کرده ایم و من خیلی امیدوارم. مثلا اسنپ چقدر در رشته خود، تحول ایجاد کرد، ما از شرکتها خواستیم مانند این مورد، یافته های جدید دانشی را همینجا تجاری سازی کنند.

(دوشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۸) ۲۱:۰۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها