دوشنبه / ۷ بهمن ۱۳۹۸ / ۱۵:۴۲
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۹۱۳۸۵
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

واکنش سازمان شیلات به خبر "خطر اخراج قشم از یونسکو جدی شد"

معاون توسعه آبزی‌پروری سازمان شیلات ایران به موضوع خطر خروج ژئوپارک قشم از فهرست جهانی یونسکو و مباحث مطرح شده در خصوص عملیات ساخت مرکز پروش میگو و مجوزهای صادر شده برای این اقدام واکنش نشان داد.

حسین‌علی عبدالحی در واکنش به خبر روز گذشته ، با عنوان "خطر اخراج قشم از یونسکو جدی شد"؛ اظهار کرد: به استناد قانون حفاظت از منابع آبزی جمهوری اسلامی ایران و قانون نظام جامع دامپروری و آیین‌نامه‌های صدور مجوزهای تولید دام طیور و آبزیان، هرگونه صدور مجوز برای فعالیت‌های تکثیر و پرورش آبزیان (میگو، ماهی و ...) نیازمند استعلام از مراجع هشت‌گانه به استناد ماده ۱۱ دستورالعمل اجرایی ماده ۵ قانون جامع دامپروری و تبصره‌های ۱ و ۲ مربوطه از اداره کل محیط زیست استان و یا شهرستان، شرکت آب و فاضلاب استان و یا شهرستان، شرکت توزیع نیروی برق استان و یا شهرستان، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان و یا شهرستان، مدیریت امور اراضی استان و یا شهرستان، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان و یا شهرستان، بنیاد مسکن و شرکت مخابرات است.
وی ادامه داد: براساس تبصره ۱ نیز مسئولیت نظارت بر رعایت ضوابط مربوط به هر یک از دستگاه‌های مذکور توسط متقاضی بر عهده همان دستگاه است. همچنین براساس تبصره ۲ با توجه به ویژگی‌ها و شرایط استان‌ها، استعلام از سایر دستگاه‌هایی که از آنها ذکر نام نشده است با تایید ستاد هماهنگی امکان‌پذیر است.
معاون توسعه آبزی‌پروری سازمان شیلات ایران تصریح کرد: برحسب تبصره ۱ هر یک از دستگاه‌های فوق‌الذکر در صورت مغایرت قانونی با موازین ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی مجاز به قبول یا رد استعلام (درخواست مجوز فعالیت) خواهند بود.
به گفته وی، از سال ۱۳۹۱ با ابلاغ قانون نظام جامع دامپروری توسط وزیر جهاد کشاورزی و دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های مربوطه، صدور مجوزها برای دام، طیور و آبزیان از طریق سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و براساس استعلام‌های فوق‌الذکر صورت می‌پذیرد و سازمان شیلات ایران هیچگونه مجوزی را صادر نمی‌کند.
عبدالحی در پایان گفت: بدیهی است مجوزهای صادره قبل از سال ۱۳۸۵ ( تاریخ تایید اعلام منطقه ژئوپارک توسط یونسکو)، مشمول موضوع نخواهد بود و عملا از مباحث مطروحه مستثنی خواهد بود.
 مدتی است واگذاری اراضی در محدوده طولانی‌ترین غار نمکی جهان به مرکز پرورش میگو و صدور مجوز برای این اقدام، به عنوان تهدید جدی برای ژئوپارک قشم و خروج آن از یونسکو اعلام و مباحث زیادی در خصوص صادرکنندگان مجوز این طرح نیز مطرح شده است.
این موضوع به حدی بود که روز گذشته (یکشنبه) علیرضا امری‌کاظمی ـ مدیر ژئوپارک جهانی قشم و سرپرست مدیریت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قشم -با اعلام این‌که تخریب حریم میراث طبیعی ملی و جهانی «غار نمکی» قشم طبق مستندات قانونی جرم است، گفته بود که با وجود پیگیری‌ها و مکاتبات قضایی متعدد برای جلوگیری از این تخریب، عملیات ساخت مرکز پروش میگو نه تنها متوقف نشده، بلکه همچنان ادامه دارد و خطر خروج ژئوپارک قشم را از فهرست جهانی یونسکو، جدی کرده است.

(دوشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۸) ۱۵:۴۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها