دوشنبه / ۷ بهمن ۱۳۹۸ / ۰۰:۳۲
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۹۱۳۶۵
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس سرویس عمومی

فرایند جدید صدور کارت بازرگانی، راهکار مقابله با تخلفات

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: در فرایند جدید صدور کارت بازرگانی با سامانه یکپارچه اعتبار سنجی، تخلفات و مفاسد این بخش کاهش می یابد.

حمیدرضا دهقانی‌نیا سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به افتتاح سامانه یکپارجه اعتبارسنجی و فرآیند جدید صدور کارت بازرگانی گفت: ۲ سال پیگیر این توافقنامه بودیم که امروز به سرانجام رسید.
او افزود:  در فرایند قبلی صدور کارت بازرگانی به واسطه زمان بر بودن و سنتی بودن قوانین، شخص متقاضی کارت به صورت کامل احراز صلاحیت نمی‌شد، اما در سامانه اعتبارسنجی ، استعلامات سریع انجام می شود، تسریع روند کار را شاهد خواهیم بود و در نهایت کارت بازرگانی به دست افراد واجد شرایط می رسد.
این مقام مسئول تاکید کرد: در این سامانه یکپارچه بیش از ۹۵ درصد صحت فرایندها تایید می شود، سرعت کار بالا می رود، دقت  سیستمی افزایش یافته و  فرایندها شفاف می شود.
دهقانی نیا با اشاره به مشارکت وزارت صمت، اتاق بازرگانی ایران و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در اجرای این فرایند گفت: هر بخشی مسئولیت خود را در قالب این سامانه یکپارچه انجام می دهد و تمامی اقدامات شفاف و قابل پیگیری در سامانه است.
در ادامه برنامه حسین سلاح‌ورزی نایب رئیس اتاق ایران در خصوص مفاسد انجام گرفته با کارت های بازرگانی گفت: در گذشته شرط داشتن دفتر تجاری و سواد برای اخذ کارت بازرگانی مطرح نبود و قوانین برای دریافت کارت بازرگانی برای هر شخصی سهل بود که این امکان سوءاستفاده را بیشتر می‌کرد اما چند سالی است که شرایط صدور کارت بازرگانی اصلاح شده و دیگر شاهد مفاسد آنچنانی در این حوزه نیستیم.
او افزود: در حال حاضر کسی که اقدام به خرید کارت می‌کند باید سواد و دفتر تجاری داشته باشد، همچنین در سال‌های اول فعالیت، محدودیت خرید خواهد داشت و مالیات علی الحساب در ابتدای فرایند صدور کارت اخذ می‌شود که فرار مالیاتی را به صفر می‌رساند.
سلاح ورزی بیان کرد: در گذشته مدارک به اتاق ارجاع می‌شد و بعد از راستی آزمایی کارت صادر می‌شد، اما در مرحله جدید سامانه صدور کارت برای رصد بهتر، فرایند به صورت یکپارچه شده است.
او ادامه داد: متقاضیان صدور و تمدید کارت بازرگانی با مراجعه به سامانه، درخواست کارت می‌کنند که بعد از استعلامات کارت جدید صادر می‌شود که با اصلاحات جدید شاهد کاهش تخلفات و فساد خواهیم بود.
سلاح ورزی گفت: سرعت پاسخ به استعلامات در بهبود فضای کسب و کار تاثیر گذار خواهد بود و تجمیع کل فرایند‌ها نیز تاثیر قابل توجهی در  بهبود فعالیت‌های تجاری خواهد داشت.
در ادامه محمدجواد هادی مدیر سامانه اعتبار سنجی و رتبه‌بندی اعتباری وزارت صمت گفت: با توافق انجام شده از امروز شاهد اصلاح در فرایند صدور کارت بازرگانی خواهیم بود.تاکنون سامانه مستقلی برای کارت بازرگانی نداشتیم و صدور آن در اتاق بازرگانی انجام می‌شد .
او ادامه داد: در روش قبلی مدارک تحصیلی و گواهی سوءپیشینه به صورت چشمی رصد می‌شد. در سامانه جدید تایید مدارک در سامانه انجام می‌شود.
هادی تصریح کرد: برای تحقق پنجره واحد ، درگاه یکپارچه صدور کارت تشکیل شده است و درخواست و صدور کارت در سامانه یکپارچه جامع تجارت انجام می‌شود.
این مقام مسئول بیان کرد: سامانه یکپارچه از سال ۹۷ عملیاتی شد، اما به دلیل اختلاف نظر‌هایی که اتاق بازرگانی و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز وجود داشت، اجرایی شدن آن به طول انجامید و اکنون بعد از برطرف شدن اختلافات این سامانه راه اندازی شده است.
او ادامه داد: اجرای فرایند جدید صدور کارت بازرگانی از ابتدای هفته آینده شروع می‌شود و ظرف چند هفته تمام مفاد آن عملیاتی خواهد شد.
هادی تاکید کرد: با انتقال فرایند در سامانه جامع تجارت، اسناد فیزیکی از جمله گواهی حساب جاری حذف می‌شود و با استعلام از بانک مرکزی این کار انجام خواهد شد. همچنین استعلام سابقه محکومیت نیز با همکاری قوه قضائیه به صورت سیستمی انجام خواهد شد و نیاز به مراجعه فرد به مراکز برای استعلامات نخواهد بود.
او افزود: در مجموع راه اندازی این سامانه یکپارچه در کاهش مفاسد و تخلفات حوزه بازرگانی تاثیر بسزایی خواهد داشت.

(دوشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۸) ۰۰:۳۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها